شهرستان مهاباد به عنوان یکی از 20 نامزد پایتخت کتاب کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هدف از انتخاب پایتخت کتاب کشور ،نشر فرهنگ کتابخوانی بین گروه های مختلف سنی جامعه است که هشتم اسفند ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی از بین 20 شهر معرفی شده ،انتخاب خواهد شد.

مرادی اضافه کرد: مهاباد امسال با توجه به شاخصه های درنظر گرفته شده جزو 20 شهر فعال در بخش کتاب وکتابخوانی بوده و امیدواریم هشتم اسفند  که در تهران گزینه نهایی معرفی می شود  شهر مان عنوان پایتخت کتاب کشور  را ازآن خود کند.

وی ادامه داد:پیش از این دو روستای گوگ تپه و داشخانه مهاباد به سبب وجود منابع و کتاب های متنوع عنوان برگزیده کشوری رادر بخش روستای دوستدار کتاب از آن خود کرده بودند.

معیارهای انتخاب پایتخت کتاب کشور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد در باره شاخصه های درنظر گرفته شده  هم گفت: همکاری  دستگاه ها،موسسات دولتی و غیر دولتی، وجود خبرگزاری ها ،نشریات مختلف ،چاپ کتاب ها،برپایی جشنواره های مختلف کتاب و از همه مهمتر تعداد کتابخانه های عمومی از دلایل انتخاب مهاباد تا این مرحله بوده است.

افزایش 7 درصدی سرانه مطالعه و امانت کتاب در مهاباد

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی در این شهرستان و تعداد کتابخانه ها در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ضمن اشاره به افزایش 7 درصدی امانت و سرانه مطالعه کتاب در مقایسه با سال کذشته گفت: 3 کتابخانه عمومی با 45 هزار عنوان در 69 هزار نسخه ،به علاوه منابع دیداری ،شنیدرای و گویا در این شهرستان وجود دارد که بیش از 3 هزار و 700 نفر عضو فعال دارند.

 چیا قادری افزود:افزون بر این تعداد، کتابخانه سازمان تبلیغات اسلامی،پادگان شهید نصیرزاده ارتش و ادراه زندان های از جمله کتابخانه های مشارکتی سطح شهر هستند که از طریق نهاد کتابخانه های عمومی به منابع تحهیز می شوند.

میزان امانت ماهانه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد

قادری ادامه داد:به طور متوسط روزانه 250 نفر به کتابخانه های عمومی مهاباد مراجعه می کنند که هر ماه حدود 5 تا 6 هزار جلد کتاب به امانت تحویل اعضا داده می شود.

در استان آذربایجان غربی 65 کتابخانه عمومی با بیش از 67 هزار نفر عضو فعال مشغول فعالیت هستند.

فعالیت های مجتمع فرهنگی کتاب در مهاباد

مسئول مجتمع فرهنگی کتاب شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:20 هزار و 500 عنوان کتاب در 24 نسخه در این مجتمع نگهداری می شود.

یاهو افزود:700 نفر عضو کتابخانه مجتمع فرهنگی هستند که از این تعداد 124 عضو خانم و 545 نفر آقا به صورت متغییر ماهانه بیش از 1 هزار کتاب را به امانت از ما تحویل می گیرند.

کتابخوانی کودکان

یاهو ضمن اشاره به اینکه کتاب و علاقه به کتابخوانی از جمله عادت‌هایی به شمار می‌آیند که از دوران کودکی باید نهادینه شود گفت: آگاهی والدین از مزایای کتابخوانی کودکان اهمیت ویژه ای دارد .

وی ادمه داد:1 هزار و 800 کتاب در بخش کتاب های کودکانه مخصوص گروه های مختلف سنی در مجتمع فرهنگی کتاب مهاباد وجود دارد که هر ماه بیش از 400 کتاب به امانت برده می شود.

انتهای پیام/خ

 

مهاباد در لیست 20 شهر نامزد پایتخت کتاب کشور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.