مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان غربی از حقق ۶۲۲ میلیارد تومانی از درآمد‌های مالیاتی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ یعقوب مزرعه لی مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان غربی ظهر امروز در نشست خبری جمع کل وصولی مالیات استان گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۶۲۲ میلیارد تومان از درآمد‌های مالیاتی در استان تحقق یافته است که افزون بر ۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
وی افزود: بااین میزان وصول ۸۹ درصد مالیات مصوب برای استان تحقق یافت به طوری که این استان کمتر از یک درصد مالیات وصول شده در کشور را تامین می‌کند.
مزرعه لی مدیرکل امور مالیاتی استان اضافه کرد: ۶۱ درصد از کل وصولی استان در این مدت را مالیات‌های مستقیم و ۳۹ درصد بقیه را مالیات‌های غیر مستقیم تشکیل می‌دهد.


ارزش افزوده درآمدی توسعه و آبادانی شهری و روستایی

وی در ادامه اظهار داشت: در بین منابع مختلف مالیاتی اعم از مستقیم و غیر مستقیم منبع مالیات بر ارزش افزوده با تامین بیش از ۳۴ درصد کل وصولی رتبه نخست را به خود اختصاص داد این در حالی است که اشخاص حقوقی با ۲۱ درصد، کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی با ۱۶ درصد و مشاغل با ۱۴ درصد در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار دارند.
مدیرکل دستگاه مالیاتی آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه نبود اطلاعات لازم و کافی در مورد درآمد‌ها همچنین نبود تبادل اطلاعات اقتصادی بین دستگاهی در بخش مشاغل از اشکالات سیستم مالیاتی است گفت: این موضوع باعث شده سهم مشاغل از کل وصولی مالیات استان در مقایسه با سایر منابع مالیاتی جایگاه واقعی خود را نداشته باشد.
مزرعه لی در مورد وصول مالیات به تفکیک شهرستان‌ها هم اظهار داشت: شهرستان ارومیه با ۷۵ درصد در این خصوص جایگاه نخست را دارد و شهرستان‌های خوی بیش از ۶ درصد، تکاب با افزون بر ۳ درصد، مهاباد با نزدیک به ۳ درصد و میاندوآب با ۳/۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی در توضیح علت رتبه دوم شهرستان ماکو در وصول مالیات در استان به اخذ مالیات علی الحساب ۴ درصد از واردات کالا و خدمات در گمرک بازرگان اشاره کرد و افزود: از محل این مالیات در مرز بازرگان ماهانه ۷ تا ۸ میلیارد تومان وصولی عاید استان می‌شود.

ارزش افزوده؛ درآمدی ثابت و پایدار برای توسعه شهر‌ها و روستا‌ها

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در ادامه این گفت و گوی خبری، مالیات بر ارزش افزوده به درآمد ثابت و پایداری برای توسعه شهر‌ها و روستا‌ها درآمده است و بالغ بر ۴۰ درصد از ارزش افزوده دریافتی مستقیما و بدون هیچ واسطه‌ای هر ماه در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده دریافتی استان در ده ماه امسال ۱۴۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیار‌های استان واریز شده که بیش از ۹۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن سهم شهرداری‌ها و ۴۳ میلیارد تومان آن نیز به دهیاری‌ها داده شده است.
وی میزان مبلغ پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را نیز ۷۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی نصب صندوق‌های مکانیزه فروش را یکی دیگر از عوامل مؤثر در شفافیت اقتصادی و اجرای کامل مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: صندوق‌های مکانیزه فروش یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات نظام مالیاتی را برطرف کند.

شناسایی منابع جدید مالیاتی؛ خواست مردم، مؤدیان و رسانه هاست

مزرعه لی مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی شناسایی منابع جدید مالیاتی را از اصلی‌ترین و جدی‌ترین رویکرد‌های دستگاه مالیاتی استان به منظور جلوگیری از فشار به مؤدیان در وضعیت رکود اقتصادی عنوان کرد و گفت:: شناسایی و تشکیل پرونده مالیاتی برای کسانی که از دادن مالیات طفره می‌روند یکی از خواسته‌های مؤدیان، مردم و رسانه هاست.
وی افزود: بازخورد این خواسته بر حق بار‌ها به صورت واکنش نسبت به تبعیض مالیاتی و اینکه چرا عده‌ای مالیات می‌دهند و عده‌ای نه از طرف مردم و رسانه‌ها به ما انعکاس یافته است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در ده ماه گذشته چهار هزار و ۶۷۳ منبع جدید درامد مالیاتی در استان شناسایی شده است که تنها از ۴۳ مورد از آن‌ها ۱۲ میلیارد تومان مالیات اخذ شده است افزود: با شناسایی این منابع تعداد منابع مالیاتی استان به بیش از ۲۷۰ مورد در استان رسید.

انتهای پیام/ن.م

برچسب ها: مالیات ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.