یک نویسنده و منتقد گفت: سوزن پرگار رضا امیرخانی مرکزیتی به نام اندیشه و دغدغه دارد؛ اندیشه‌ای دغدغه ‌مند و دغدغه‌ای اندیشه ‌ورز.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کتاب «خوانشی نقادانه از آثار رضا امیرخانی» به کوشش محمد حسن شاهنگی در مرکز پژوهش های جوان (وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) اخیراً تجدید چاپ شده است.

شاهنگی در این کتاب به بررسی دلایل پرفروش شدن کتاب‌های امیرخانی پرداخته است. به همین بهانه با او گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

امیرخانی


*آقای شاهنگی؛ هدف از نگارش این کتاب چه بوده است؟

در این کتاب تلاش بر آن بوده است تا نقدی به اندوخته ‌ها، آموخته ‌ها و تجربه ‌های زیستی رضا امیرخانی زده شود و از منظرها و دریچه‌ های گوناگون ابعاد آثار وی تماشا و داوری شود. در این مجموعه پس از بررسی ویژگی های شخصیتی و خصایص عمومی نثر امیرخانی، بررسی دو موضوع در دستور کار قرار می گیرد؛ اول این که مواضع تجربه نگاری در آثار امیرخانی کجاست و چه ویژگی هایی دارد و دوم اینکه امیرخانی به دوگانه سنت و مدرنیته چگونه می نگرد و رابطه میان این دو را اساساً از چه جنسی تعریف می کند.

*چرا به سراغ امیرخانی رفتید و آثار او را نقد کردید؟

بی‌ شک، رضا امیرخانی جزئی از هویت ادبی انقلاب اسلامی‌ است. سوزن پرگار این نویسنده پرکار، مرکزیتی به نام اندیشه و دغدغه دارد؛ اندیشه‌ای دغدغه ‌مند و دغدغه ‌ای اندیشه ‌ورز. او باری‌ به ‌هر جهت سیاه ‌کاری نمی کند. آنجا که احساس می‌ کند باید عزیمت کند، راهی کابلستان می ‌شود، همسفر ارمیا، ته غرب را در می‌آورد، هم ‌قدم «ره‌ بر» می ‌شود و آن‌ گاه که دیده ‌هایش را ارزشمند یافت، قلم به دست می‌گیرد و دعوت می‌کند با او و تجربه ‌های خواندنی ‌اش همراه شویم. او از اخلاق می‌گوید، موعظه می‌کند، دین را مقدس می ‌شمارد، انسانیت را می ‌ستاید و همه اینها را نه در متنی علمی ‌‌و تخصصی که در میان سطور رمان‌ ها، سفرنامه ‌ها و مقالاتش، آرام و دلنشین پیشکش خواننده‌ اش می‌کند.

* محورهای اصلی کتاب کدامند؟

5 محور اصلی در این کتاب وجود دارد؛ ابتدا به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چرا رضا امیر خانی در بین رمان نویسان ایرانی شخصیتی متمایز است. سپس به شخصیت شناسی رضا امیرخانی می پردازیم و در ادامه ویژگی های نثر رضا امیرخانی را مرور می کنیم. سنت و مدرنیته در آثار رضا امیرخانی محور مهم دیگری است که در این کتاب به آن توجه شده است. تجربه نگاری در آثار رضا امیرخانی نیز موضوع مهمی است که به صورت محور مستقلی به آن اشاره می شود.

* ویژگی اصلی این کتاب چیست؟

در این کتاب تلاش شده تا از دیدگاه های متنوع اهالی ادبیات و رمان در مورد آثار رضا امیرخانی استفاده شود. به همین دلیل نظرات افرادی چون محمدرضا سنگری، احمد شاکری، مرحوم حسین عمید، مجید پورولی کلشتری، محمد قاسمی‌پور، حامد صلاحی، مهدی بوستانی، علیرضا سمیعی، علیرضا فتاح، مرتضی کاردر، میثم امیری، سید رسول پیره و ... در این کتاب آورده می شود.

آیا در این کتاب به چرایی استقبال مخاطبان از آثار امیرخانی نیز توجه می شود؟

بله؛ از منظر مردم شناسانه و جامعه شناسانه به این موضوع اشاره می شود. یک واقعیت غیر قابل انکار در مورد آثار امیرخانی این است که آثار او در بین طیف گسترده ای از مخاطبان مورد استقبال قرار می‌گیرد. امیرخانی تعلقی به حزب و جریانی خاص ندارد و آزاداندیشانه حرف خود را می‌زند. این روح آزادگی در قلم او مورد پسند مخاطب قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/

 

نظر یک نویسنده درباره قلم و نوع روایت رضا امیرخانی

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار