پایتخت کتاب کشور هشتم اسفند ماه در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی از بین ۲۰ شهر معرفی شده، انتخاب خواهد شد.

دوست خاموش، ولی گویا برای بشر بشر/مهاباد در لیست ۲۰ نامزد نهایی پایتخت کتاب کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در اولین سال رقابت میان شهر‌های ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهاد‌های غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.

شهر بوشهر با توجه به فعالیت‌های گسترده در زمینه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.

کتاب، دروازه‌ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب‌های خوب، یکی از بهترین ابزار‌ها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می‌پردازد، نمی‌تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:هدف از انتخاب پایتخت کتاب کشور، رواج و نشر فرهنگ کتابخوانی در گروه‌های مختلف سنی جامعه است.

قادری افزود:امسال چهارمین دوره از (پایتخت کتاب) در شهر‌ها، و روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب (در روستاها) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:شهرستان مهاباد در ۲ دوره از برنامه روستا‌های دوستدار کتاب به سبب تجهیز منابع و کتاب‌های متنوعی که در کتابخانه‌های روستای گوگ تپه و داشخانه وجود داشت؛ در گروه روستا‌های برتر این جشنواره قرار گرفت.

قادری اضافه کرد:امسال هم مهاباد جزو ۲۰ شهر فعال پایتخت کتاب است و امیدوارم در روز انتخاب نهایی که هشتم اسفند در تهران و با حضور سران کشور‌های اسلامی برگزار می‌شود، یکی از شهر‌های برگزیده پایتخت کتاب کشور باشیم.

معیار‌های انتخاب پایتخت کتاب کشور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد گفت:انتخاب مهاباد به عنوان یکی از نامزد‌های انتخابی در این جشنواره سطح فرهنگی مهاباد را می‌رساند که به عوامل متعددی بستگی دارد.

قادری افزود:فعالیت تمامی دستگاه‌ها، موسسات دولتی و غیر دولتی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری مهاباد، شورا و شهرداری، موسسه فرهنگی هنری ادبی مکریان، موزه سرای مفاخر هیمن، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۱ و ۲ مهاباد، کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های روستایی مهاباد، انجمن خوشنویسان، انجمن سبز اندیشان حفاظت از محیط زیست و انجمن نمایش و سایر نهاد‌های دولتی و مردمی از جمله تعداد چاپخانه ها، نشریات، ماهنامه و هفته نامه‌های مهاباد، سایت‌ها و خبرگزاری‌های سطح شهر و فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی از جمله رونمایی از کتاب، نمایشگاه‌هایی با عنوان دوستداران کتاب، یار وفادار و جشنواره‌های شهری و روستایی کتاب از دلایل انتخاب شهرستان مهاباد تا مرحله نیمه نهایی جشنواره پایتخت کتاب است.

افزایش ۷ درصدی سرانه مطالعه و امانت کتاب در مهاباد

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، ضمن اشاره به افزایش ۷ درصدی امانت و سرانه مطالعه کتاب در مقایسه با سال گذشته گفت: ۳ کتابخانه عمومی با ۴۵ هزار عنوان در ۶۹ هزار نسخه و منابع دیداری، شنیدرای و گویا به بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر عضو فعال این شهرستان خدمت رسانی می‌کند.

چیا قادری افزود:کتابخانه سازمان تبلیغات اسلامی، پادگان شهید نصیرزاده ارتش و اداره زندان‌های از کتابخانه‌های مشارکتی سطح شهر هستند که از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی به منابع تجهیز می‌شوند.

قادری ادامه داد:روزانه ۲۵۰ نفر به صورت متغیر به کتابخانه‌های عمومی مهاباد مراجعه می‌کنند که حدود ۵ تا ۶ هزار کتاب به امانت تحویل اعضا داده می‌شود.

در استان آذربایجان غربی ۶۵ کتابخانه عمومی با بیش از ۶۷ هزار نفر عضو فعال مشغول فعالیت هستند.

فعالیت‌های مجتمع فرهنگی کتاب در مهاباد

مسئول مجتمع فرهنگی کتاب شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:۲۰ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در ۲۴ نسخه در این مجتمع نگهداری می‌شود.

یاهو افزود:۷۰۰ نفر عضو کتابخانه مجتمع فرهنگی هستند که از این تعداد ۱۲۴ عضو خانم و ۵۴۵ نفر آقا به صورت متغیر ماهانه بیش از ۱ هزار کتاب را به امانت از ما تحویل می‌گیرند.

کتابخوانی کودکان

یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی این است که بزرگتر‌ها آثار برتر کودکانه‌ای را گزینش کنند و در فرصت مناسب برای بچه‌ها بخوانند. این کار باعث می‌شود کودکان و فرزندانمان، کتابدوست و علاقه‌مند به کتابخوانی بار بیایند و این عشق و علاقه در وجودشان نهادینه و ماندگار بشود.

یاهو ضمن اشاره به اینکه کتاب و علاقه به کتابخوانی از جمله عادت‌هایی به شمار می‌آیند که از دوران کودکی باید نهادینه شود گفت: آگاهی والدین از مزایای کتابخوانی کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی ادمه داد:۱ هزار و ۸۰۰ کتاب در بخش کتاب‌های کودکانه مخصوص گروه‌های مختلف سنی در مجتمع فرهنگی کتاب مهاباد وجود دارد که هر ماه بیش از ۴۰۰ کتاب به امانت برده می‌شود.

 تهیه و خرید کتاب و تشویق و ترغیب بچه‌ها به مطالعه و همراهی به آن‌ها در بازدید از نمایشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها و هدیه دادن کتاب می‌تواند تأثیر زیادی در علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.