وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اقدامات تحولی از مقاومت در برابر تغییرات در این نظام خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین همایش روانشناسی مدرسه با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، غلامعلی افروز دبیر علمی همایش و جمعی دیگر از مسئولان مربوطه دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران صبح امروز برگزار شد.
در این مراسم بطحایی اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند هر دستگاه دیگری فرهنگ سازمانی و مجموعه ای از هنجارهای نانوشته و قوانین ویژه خود را دارد.
وی افزود: برخی سازمان ها از همکاری جمعی دوری و برخی استقبال می کنند، برخی در مواجهه با ابتکار با استقبال مواجه می شوند و برخی دیگر چنین ویژگی ندارند که وابسته به فرهنگ سازمانی است.
بطحایی تصریح کرد: یکی از ویژگی های فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش مقاومت در برابر تغییر است و بدون آنکه به زیان بیاوریم در برابر تغییرات مقاومت داریم و به همین دلیل تحول در آموزش و پرورش علی رغم تمام تحولات آثار مثبتی در مدرسه نداشته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با کوچکترین تغییر در بخشی از ارکان نظام آموزشی با مقاومت های زیادی مواجه خواهیم شد و البته شاید یکی از دلایل گستردگی جامعه ذینفعان است و با کل کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر پذیری داریم.
بطحایی بیان کرد: وقتی صحبت از تحول میکنیم دیدگاه نسبت به شرایط فعلی و تطاول است و هرچه فاصله بین دو مورد باشد ضرورت تحول بیش از پیش است.
وی ادامه داد : مردم ما برای مدرسه اهمیتی قائل نیستند، چراکه نیاز دانش آموزان در جامعه در مدارس آموزش داده نمی شود، امروزه مهارت در زندگی و فضای مجازی نیاز اصلی است و محفوظات صرف زمان تمرین را از ما گرفته است.
بطحایی تصریح کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه خوبی را در ابعاد مختلف ترسیم کرده است و به عنوان سندی عملیاتی بخش هایی بسیار زیادی از آن می تواند راهنمای عمل باشد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در اجرای سند از بخش سخت افزاری شروع کردیم اما ضرورت امروز پرداختن به تحول محتوایی در آموزش و پرورش است.
وی درباره تصمیم حذف آزمون در مدارس اظهار کرد: با توجه به فشار سازمانی راه سختی در پیش داریم اما باید این سختی را تحمل کرد تا آموزش و پرورش در ریل صحیح حرکت کند.
بطحایی تصریح کرد: این مساله بسیار سخت است که دانش آموزی هفت، هشت ساله یک هفته در میان آزمون تستی بدهد تا در سال ششم در آزمون مدارس خاص جزو یک نفر از ۱۶ نفری باشد که در مدارس خاص پذیرفته شود؛ ۲۵۰هزار دانش آموز از سال سوم ابتدایی در فشار سنگین روحی و روانی قرار بگیرند تا در پایه ششم در مدارس استعداد درخشان پذیرش شود و واقعا این چه مسیر غلطی است که طی می کنیم؟.
بطحایی تصریح کرد. البته برای ۱۰الی ۱۵هزار دانش آموز با استعداد برتر برنامه ریزی کرده ایم تا توان آنها شناسایی شود.
وی درباره بازار داغ مدارس غیردولتی گفت: به موسسان گفته شده حق برگزاری آزمون ورودی ندارند، علاوه بر آن سامانههایی برای نظارت در نظر گرفته ایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای این تصمیم مبارزه سختی است، عنوان کرد: نیازمند نظرات صاحب نظران و همکاری حوزه های علوم تربیتی نیازمند هستیم که اگر آموزش و پرورش این تعامل را در کمیسیون های نداشته باشد شکست میخورد.
بطحایی یادآور شد: اجرای تحول براساس سند تحول بدون همکاری با اساتید حوزه علووم تربیتی میسر نیست و البته خانواده ها هم باید همکاری لازم را داشته باشند همچنین نیازمند مدیران سرسخت و مصمم هستیم تا مسیر درست براساس سند تحول بنیادین را طی کنیم؛ قطعا فشار زیادی را متحمل می شویم و مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات همواره همراه ما بوده است.
انتهای پیام/