تپه باستانی نماز و قدیمی‌ترین سند باستان‌شناسی و گوردخمه در شهر گز دیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان اصفهان با مرکزیت شهری با همین نام در میانه کشورمان قرار گرفته است.این استان با مساحتی بالغ بر ۱۰۵۹۳۷ کیلومتر مربع جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۳۵ نفر را در خودش جای داده است و به همین دلیل ششمین استان پهناور کشور و سومین استان پرجمعیت آن است.این استان ۲۴ شهرستان دارد که از میان  آنها می‌توان به آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، بویین و میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خمینی‌شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین‌شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدون‌شهر، فلاورجان و کاشان اشاره کرد.گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز شهرستان‌های دیگر استان اصفهان هستند.

قدیمی‌ترین سند باستان شناسی و گور خمره در کجاست؟(ویژه نوروز)

شهرستان شاهین‌شهر و میمه در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اصفهان و در حد فاصل اتوبان‌های معلم و آزادگان قرار گرفته است. این شهرستان ۲ بخش مرکزی و میمه را در خود جای داده است. شهرهای آن با نام‌های شاهین‌شهر، گزبرخوار، گرگاب، میمه، وزوان و لای بید شناخته می‌شوند.

قدیمی‌ترین سند باستان شناسی و گور خمره در کجاست؟(ویژه نوروز)

شهر گز برخوار که در بخش مرکزی شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان قرار گرفته با توجه به وجود تپه باستانی نماز که از دوران اشکانیان باقی مانده است، قدیمی‌ترین سند باستان شناسی و گور دخمه را در خود دارد. گوردخمه نوعی معماری صخره‌ای است و برای خاکسپاری متوفیان ساخته می‌شود. گوردخمه‌ها در اصل آرامگاه‌هایی بودند که در دل کوه و صخره کنده می‌شدند و شکل اتاقی دارند. این فضا‌های اتاقی گاهی جای کافی برای نشستن، قرار دادن اشیاء و برگزاری مراسم داشته‌اند. گوردخمه‌ها بیش از آنکه ریشه و منشاء آشوری و مادی داشته باشند، به هنر معماری اورارتو‌ها مرتبط هستند.

قدیمی‌ترین سند باستان شناسی و گور خمره در کجاست؟(ویژه نوروز)

شهر  گزبرخوار به صورت سنتی بنا شده و در سال‌های اخیر سبک جدید معماری در آن رواج یافته است.

قدیمی‌ترین سند باستان شناسی و گور خمره در کجاست؟(ویژه نوروز)


از جاذبه‌های گردشگری  شهر گز برخوار می‌توان به مسجد جامع گز، کاروانسرای عباسی، مسجد آقا محمود، بقعه امامزاده شاه نعمت‌الله و قبرستان سادات، باغ سالار، منازل قدیمی امینیان و سلیمان آقا و باروی قدیمی شهر اشاره کرد.کاروانسرای عباسی در دوره شاه عباس اول بر سر راه اصفهان به شمال ساخته شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار