تحریم‌ها تلنگری برای خودکفایی کشور در ساخت دستگاهی شد که قرار بود انگلیسی‌ها در اختیار ما قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در حالیکه هر روز شاهد هیاهوی تبلیغاتی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور هستیم ، ۲ برادر ساروی  دستگاهی که با سرعت و دقت بالا میزان ذرات آلفا یا گاز رادون را در فضا اندازه گیری می‌کند را طراحی کردند.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

گاز رادون مهمان مرگ آور

گاز آلفا یا رادون است گازی است که در دل زمین با گذشت زمان تشکیل می‌شود و پس از وقوع زمین لرزه، با شکاف زمین یا حفاری خارج شده و وارد فضای اطراف زمین و زندگی ما می‌شود تنفس این گاز بسیار خطرناک است بنابراین ردیابی توده‌های گاز رادون برای بهداشت محیط و سلامتی انسان‌ها بسیار مهم است.

گاز رادون در جدول تناوبی عناصر با عدد اتمی Rn ۸۶ شناخته می‌شود و بعد از سیگار دومین عامل سرطان ریه در دنیا است به گونه‌ای که هر سال در ایالات متحده آمریکا ۲۱ هزار نفر بر اثر سرطان ریه ناشی از استشمام این گاز جان خود را از دست می‌دهند.

دستگاهی که به ما ندادند

اهمیت اندازه گیری میزان غلظت گاز رادون و تاثیر آن در بهداشت عمومی باعث شد نخستین بار محققان انگلیسی ۵ سال قبل این دستگاه را بسازند دستگاهی که جایزه علمی ملکه انگلستان را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داد با توجه به نیاز موسسات علمی و پزشکی ایران، این دستگاه قرار بود به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان وارد کشور شود که با توجه به کاربرد این دستگاه در پزشکی هسته‌ای و همزمان با اعمال تحریمها، ورود این دستگاه به کشور ممنوع شد.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

ما می‌توانیم

سعیدی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: با تشدید تحریم‌ها و نیاز کشور به این دستگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ملی تهیه نقشه گاز رادون کشور را تصویب کردند تا مشخص شود حجم گاز رادون در کدام مناطق کشور بیشتر است.

وی می‌گوید: با توجه به نیاز کشور، قراردادی با یکی از شرکت‌های دانش بنیان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بسته شد و دو برادر ساروی این دستگاه را با کمترین هزینه طراحی کردند.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

برادران دانشور که سابقه طراحی و ساخت برخی دستگاه‌های فن آورانه دیگر مانند هموسیلر خون را نیز در کارنامه خود داشتند در مدت ۲ سال با عزمی راسخ و تکیه بر توان بومی توانستند دستگاه دوزیمتری تمام اتوماتیک اندازه گیری ذرات هسته‌ای گاز رادون را فقط با ۱۵۰ میلیون تومان بسازند یعنی یک چهارم قیمت وارداتی آن

پارسا دانش فر مدیر فنی شرکت دانش بنیان سازنده این دستگاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به بومی بودن تکنولوژی این دستگاه می‌گوید: این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی علاوه بر قیمت مناسب‌تر سرعت عمل بهتر و دقت بالاتری نیز دارد.

وی درباره نحوه کار این دستگاه می‌گوید :کیت‌های حساس به گاز رادون در برخی نقاطی که احتمال وجود این گاز هست قرار داده می‌شود و پس از سه ماه این نمونه آزمایشی به آزمایشگاه منتقل و با این دستگاه میزان و غلظت گاز رادون اندازه گیری می‌شود.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

دانیال دانش فر یکی دیگر از سازندگان این دستگاه نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از جمله مزایای این دستگاه را شناسایی میادین نفتی، مخازن گازی و معادن سنگ گرانیت میداند و می‌گوید غلظت زیاد گاز رادون در لایه‌های زمین نشان دهنده وجود منابع نفتی و گازی است.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

برادران دانش فر می گویند: ساخت این نمونه اولیه و ثبت آن اولین گام در این عرصه‌ی علمی بوده و امکان ساخت این دستگاه در اندازه و ابعاد کوچکتر با قیمت پایین‌تر هم وجود دارد.

ایران با ساخت این دستگاه توانست جز ۲ کشور دارنده این فناوری باشد که با توجه به ۹ سطح در فن اوری، این دستگاه رتبه بالاترین سطح یعنی امتیاز ۹ را از مجامع بین المللی کسب کند.

پاسخ دوبرادر ساروی به تحریم‌ها

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
آفرین .زنده باد ایران وایرانی
آخرین اخبار