مدیرکل استاندارد فارس گفت: تولید و عرضه عرضه نمک طعام بدون تاییدیه استاندارد ممنوع است.

مرتضی رهنما مدیرکل استاندارد استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: تولید و عرضه نمک طعام بدون تاییدیه استاندارد و بسته بندی مناسب به علت اینکه سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می‌کند خلاف مقررات است.

وی درخصوص وجود نمک‌های بدون علامت استاندارد و مشخصات کارخانه تولیدی به نام نمک دریا در بعضی از مراکز عرضه نیز تاکید کرد: نمک طعام مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده و ویژگی‌های این محصول میبایست مطابق استاندارد ها‌ی ملی ایران به شماره ۲۶ و ۱۱۹۵ باشد.

رهنما بیان کرد: مطابق این استاندارد‌ها ماده اولیه نمک چه از معادن آبی باشد و چه از سنگ نمک، بایستی در کارخانجات مناسب تولیدی دارای مجوز مراحل مشخصی از جمله آسیاب کردن، شستشو و کریستال شدن مجدد و در نهایت بسته بندی و نشانه گذاری دقیق با علامت دارای کد ده رقمی تولید و به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: در این کارخانجات خلوص نمک بایستی به حد بیش از ۲/۹۹% برسد و لازم است مسئولین کنترل کیفیت کارخانجات تمامی مراحل فرآیند تولید نمک را از مرحله دریافت مواد اولیه، فرآیند تولید محصول تا بسته بندی، مورد بازرسی و نمونه برداری قرار دهند.

رهنما افزود: در حال حاضر در استان فارس ۶ واحد تولیدی تصفیه و بسته بندی نمک طعام تحت نظارت اداره کل استاندارد، محصول خود را مطابق استاندارد ملی و با علامت استاندارد به مراکز عرضه تحویل می‌دهند.

وی اظهار کرد: کارشناسان اداره کل استاندارد فارس از خط تولید کارخانجات بازرسی و از محصولات تولیدی نمونه برداری کرده و کیفیت محصولات تولیدی خود را در آزمایشگاه‌های استاندارد مورد آزمون قرار می‌دهند.

مدیر کل استاندارد فارس تصریح کرد: تاکنون مشکل خاصی که سلامت مصرف کنندگان را تهدید کند در نتایج آزمون بدست نیامده است و مصرف کنندگان می‌توانند با اطمینان خاطر محصولات بسته بندی نمک طعام با علامت استاندارد دارای کد ده رقمی را مصرف کنند.

رهنما افزود: عده‌ای سود جو نمک‌های غیر استاندارد و بدون مشخصات با عنوان نمک دریا به بازار عرضه می‌کنند که این نمک‌ها بدلیل نامشخص بودن تولید کنندگان آن‌ها برای مصرف کننده خطرناک هستند.

رهنما هشدار داد: مصرف کنندگان از مصرف هرگونه نمک دریا به دلیل نامشخص بودن معدن ماده اولیه، احتمال وجود آلودگی‌های شیمیایی و فلزات سنگین خودداری کنند.
انتهای پیام/ر

مصرف نمک‌های دریا خطرناک است

برچسب ها: استاندارد ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار