
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛سال ۸۵ بود که احداث پروژه ملی جاده قزوین _الموت_تنکابن به عنوان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین کلید خورد، جادهای که ارتباط سریع و مطمئن استان قزوین و استانهای مرکزی را با شمال کشور فراهم میسازد و از طرفی ارتباط استان را با مازندران برقرار میکند.
از سوی دیگر صرفه جویی در سوخت و زمان با توجه به کاهش طول مسیر و توسعه و رونق گردشگری در الموت و شهرستانهای شمالی واقع در مسیر به لحاظ شرایط طبیعی و تاریخی، از دیگر مزایای این پروژه است.
مسعود حق لطفی مدیرکل راه وشهرسازی استان قزوین میگوید: استان قزوین با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی یازده استان کشور به ویژه استانهای شمالی با بار ترافیکی سنگین روبروست و به منظور کاهش ترافیک در این مسیر پروژه قزوین الموت تنکابن از سال ۸۵ کلید خورده است.
به گفته حق لطفی، قزوین به غیر از مازندران با همه استانهای همسایه، چون گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز راه ارتباطی دارد و احداث مسیر قزوین الموت تنکابن این دواستان را به هم مرتبط میکند.
جاده قزوین، الموت به تنکابن به طول ۱۴۸ کیلومتر، دارای ۶ قطعه است که تکمیل قطعات ۱، ۲ و ۳ در حدفاصل کیلومتر صفر تا کیلومتر ۶۲ قزوین تا الموت در اولویت قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛، گفت:۹۲ کیلومتر این طرح ملی در استان قزوین قرار دارد و برای احداث آن تاکنون ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است که برای اتمام این پروژه در محدوده استان قزوین به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، که با این اعتبار میتوان ۶۲ کیلومتر از مسیر را در قطعه اول تکمیل کرد.
حق لطفی افزود: ۱۰ کیلومتر از مسیر در محدوده اکبرآباد رانش زمین داشته، اما انتظار میرود تا پایان سال آینده، ۹۵ درصد مسیر به پایان برسد.
وی افزود: امسال قرار بود ۳۹ میلیارد تومان به پروژه تزریق شود، اما تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است و راه پدافندی محسوب میشود و از سوی دیگر زمان سفر را ۲ تا ۳ ساعت (۱۸۰ کیلومتر) کاهش می دهد .
وی افزود: با بهره برداری از این طرح ضمن کاهش مسافت بین استانهای مرکزی با استانهای شمالی کشور، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفهجویی میشود.
جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین هم در خصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت:در محدوده صفر تا کیلومتر ۱۳ این مسیر یکلایه آسفالت ریخته شده و از کیلومتر ۱۳ تا ۴۰، حدود ۹۰ درصد ابنیه و ۸۰ درصد عملیات خاکی انجامشده است.
قزوینیان افزود: علاوه بر این از کیلومتر ۵۸ تا ۶۲ نیز آسفالت ریزی انجام شده که انتظار میرود محور قزوین تا روستای شهرک تا پایان سال آینده آماده بهرهبرداری شود.
قزوینیان اضافه کرد: از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد عبور از محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ است که به همین منظور مطالعات دقیق ژئوتکنیک انجام شده و طرحهای حفاظتی و پایدارسازی تهیه شده است.
در کشور ما ۱۷۰ پروژه ملی وجود دارد که همه آنها به نوعی مشکلات زیست محیطی دارند از جمله آنها پروژه جاده قزوین الموت_تنکابن است که به گفته مسئولان استان در پی رفع آن هستند.
سیاوش شمسیپور مدیرکل حفاظت محیطزیست استان قزوین درباره مشکلات زیست محیطی این طرح گفت:در دو ماه گذشته بازدید مشترکی با همراهی کارشناسان راه وشهرسازی انجام شد که نتیجه آن ایجاد تونلی در کیلومتر ۴۵ تا ۵۵ است، این تونل با هدف حفظ پوشش گیاهی و عبور وحوش منطقه احداث میشود تا به آنها آسیبی نرسد.
از آنجاکه در سالهای اخیر با رشد روزافزون جمعیت و تولید خودرو روبرو هستیم به تبع آن تعداد مسافرتها به خصوص به شمال کشور افزایش یافته است، باعث شده محورهای سه گانه اتصال جنوب به شمال کشور با حجم بالای ترافیک مواجه شود. از این رو احداث جاده قزوین الموت_تنکابن نه تنها می تواند ترافیک محورهای منتهی به شمال به ویژه محورهای کرج_چالوس و قزوین_رشت را کاهش دهد بلکه با کاهش منابع سوختی سالانه میزان زیادی از منابع صرفه جویی شود.
در این زمینه سرهنگ بیگلری رئیس پلیسراه قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛مهمترین ویژگی اجرای پروژه قزوین به الموت و تنکابن را کاهش سوانح جادهای بهویژه در مسیرهای پرترافیک دسترسی به استانهای شمالی بیان کرد و افزود: در روزهای تعطیل و پرترافیک بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو و در طرح نوروزی تا یکمیلیون دستگاه خودرو از این مسیر ارتباطی استان به ویژه قزوین_رشت عبور میکنند که ساخت این جاده بهترین راه حل برای کاهش حجم ترافیک مسیرهای شمالی و کاهش سوانح است.
سرهنگ بیگلری اضافه کرد: از آنجاکه در فصل سرما به خصوص زمستان در بعضی از روزها جاده هراز بسته میشود و رانندگان خودرو از مسیر قزوین _ رشت استفاده میکنند این مسیر میتواند از بار ترافیک بکاهد و میزان سوانح رانندگی در آزاد راه قزوین، رشت را کاهش دهد.
پس از گذشت چهار دهه از عمر پربرکت نظام انقلاب اسلامی ایران جاده قزوین الموت_تنکابن به عنوان پروژهای ملی که منافع زیادی به همراه دارد، در کنار دستاوردهای عمرانی دیگر در این سالها میتواند چشم اندازی امیدبخش به توسعه همه جانبه داشته باشد و عمران و آبادنی کشور را تضمین کند.
گزارش از محمد گودرزی یکتا
انتهای پیام/پ
دو جاده موازی که ابتدایشان دوازده کیلومتر فاصله دارند و انتهای یکی به رشت و انتهای جاده جدید به کلاچای و رودسر گیلان میرسد.
درضمن شروع باند آزاد راه قزوین رشت با شروع باند این جاده جدید فقط دوازده کیلومتر فاصله دارد! با این حال آیا باز هم تخریب جنگلهای شمال که تنها سرمایه جنگلی ملی ایران است ضروری است؟
متاسفانه مسئولان مربوطه هیچگونه توجهی به نگهداری و حفظ طبیعت چندهزارساله شمال کشور ندارند!
متاسفانه افراد دلسوز آب و خاک کشور و وطن اندک شمارند...
ایران را سراسر بیابان نکنید.
در اروپا هیچ تخریبی در کوه و جنگل انجام نمیدهند
چرا ما نباید طبیعت سبز داشته باشیم؟
سرسبزی جنگلهایمان را از ما نگیرید : با برداشت سنگ کوه و احداث جاده های جدید غیرضروری و انفجار کوه به بهانه استخراج سنگ قیمتی و بریدن چوب درختان کهنسال به بهانه ایجاد اشتغال کارخانه چوب و ذغال چوب و گردشگری های بی رویه و احداث ویلا در شالیزارها و خشک کردن مزرعه به بهانه فروش زمین خشک به عنوان ساخت ویلای مسکونی و ...
آب و خاک ایران امانتی است که از گذشتگانمان به ما رسیده است، آن را نابود نکنیم.