رضا یساولی گفت: در کشور ما از بس مسئولین گفته اند پول نداریم، همگی به این وضعیت نابسامان عادت کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتشارات یساولی به مدیریت رضا یساولی در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به عنوان ناشر برتر کتاب های هنرهای تجسمی معرفی و در حضور مسئولین فرهنگی هنری کشور و هنرمندان عرصه تجسمی تقدیر شد.

رضا یساولی که خود فارغ التحصیل رشته نقاشی است درباره فعالیت های چاپ و نشر انتشارات یساولی به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: انتشارات یساولی در سال 1332 با مدیریت پدرم آغاز به کار کرده و در ابتدا به صورت فعلی بر روی کتاب های هنری متمرکز نبوده است. پس از گذشت چند سال از آغاز فعالیت ها، در سال 1362 مقابل دانشگاه تهران و در مکانی که سالهای قبل از انقلاب هفته کتاب در آنجا برگزار می شد مستقر شده و تا به امروز به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: به دلیل ارتباط هایی که با استادان خوشنویسی داشتیم، در زمینه چاپ کتاب های هنری و به ویژه خوشنویسی قدم نهادیم. کتاب «مرقعات خط» نخستین کتاب درباره هنر خوشنویسی بود که توسط انتشارات یساولی منتشر شد. به دلیل کمبود کتاب های تخصصی در آن دوران و نگهداری این کتاب در کتابخانه ملی ایران، استقبال چشمگیری از آن شد و سپس با چاپ کتاب «سیر تحول خط» انتشارات یساولی به عنوان ناشر تخصصی کتاب های هنرهای ایرانی شهرت یافت.

 یساولی رشته تحصیلی خود را هم در تعیین رویکرد فعالیت های این انتشارات موثر دانست و گفت: با توجه به اینکه گرایش تحصیلی من نقاشی بود، باعث شد به سراغ رشته های نگارگری، نقاشی، طرح های فرش، گرافیک و... هم رفته و دایره آثار خود را گسترده تر کنیم. همچنین به مرور زمان آشنایی و ارتباطات هایمان با استادان هنری بیشتر شده و در نتیجه علاوه بر فعالیت در داخل کشور، کتاب هایی از آثار و مطالب باب طبع مخاطبان را از هنرمندان خارجی چاپ کردیم.

وی ادامه داد: بخشی از آثارمان هم درباره شناساندن فرهنگ و تمدن ایران است. در سال های جنگ تحمیلی، کشور عراق و برخی از کشورهای بیگانه قصد داشتند با انتشار فیلم های نامناسب فرهنگ، هنر و تمدن ایران را خدشه دار کنند. آن زمان به همراه یک یا دو انتشارات دیگر و به کمک عکاسان و هنرمندان وقت، کتاب هایی با موضوع ایرانشناسی چاپ کردیم. این اقدام پیامدهای مثبتی برای احیا هویت و تمدن 7 هزار ساله ایران داشت و در نتیجه توطئه دشمنان را خنثی کرد.

رضا یساولی درباره بازار فروش کتاب های هنری بیان کرد: متاسفانه شرایط بازار اصلا خوب نیست. سرانه مطالعه و خرید کتاب پایین است. بیشترین کتاب هایی که در طول یک سال فروش می رود، کتاب های آموزشی در رشته های گل و مرغ، تذهیب، نگارگری و سایر هنرهای کلاسیک است که دانشجویان و هنرآموزان برای آموختن اصول و قواعد اولیه طراحی و... یا ارتقای مهارت های فعلی خود می خرند.

مدیر انتشارات یساولی ضمن تشکر از مسئولین دهمین جشنواره تجسمی فجر به دلیل نگاه ویژه آنها به فعالان این حوزه اظهار داشت: این اولین دوره ای است که انتشارات یساولی به عنوان ناشر برتر در جشنواره تجسمی فجر شناخته شده است. پیش از آن هم در رقابت های کتاب های نفیس و مدیریت تولید عنوان برتر را کسب کرده بود.

وی در ادامه از عدم تحقق وعده های مسئولین گلایه کرد و گفت: فعالیت های فرهنگی در همه حال نیاز به حمایت دارد. ما با انتشار کتاب های ایرانشناسی، سرمایه های ایران را در کشورهای خارجی تبلیغ و به نوعی به گردش امور دولت کمک می کنیم. با مطالعه این کتاب ها مردم جهان اماکن دیدنی و جاذبه های فرهنگی، هنری و... ایران را بیشتر شناخته و برای دیدن آنها به اینجا سفر می کنند که این تورها گردش مالی برای دولت دارد. اما دولت کوچکترین قدمی برای خرید و حمایت از این کتاب ها بر نمی دارد.

یساولی افزود: در کشور ما از بس مسئولین گفته اند پول نداریم، همگی به این وضعیت نابسامان عادت کرده ایم. چند سال پیش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سفارشی به ما داد که مطابق با نظر آنها چه از نظر محتوا و چه از نظر طراحی، آماده و در قالب کتاب نفیس به زبان آلمانی در 3000 نسخه به چاپ رسید. زمانیکه کتاب ها را برای تحویل به سازمان بردیم گفتند که ما نمی توانیم این کتابها را از شما بخریم. من هم از این مسئله بسیار ناراحت شدم و در پاسخ گفتم بخش بزرگی از سرمایه انتشارات بابت چاپ این کتابها صرف شده است. الان که کار تمام شده می گویید نمی خواهیم؟ اگر اجازه می دادید خودم چاپ کنم، حداقل به دو زبان چاپ می کردم که به درد عموم بخورد و با فروش آنها هزینه انتشارات بازگردد.

وی در پایان گفت: بهتر است مسئولین فرهنگی به این موارد بیشتر توجه کنند و از حمایت طرح های فرهنگی احساس خطر نداشته باشند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار