مدیرکل هماهنگی امور استانها سازمان ملی استاندارد گفت: 70 کشور جهان گواهی های «مرکز ملی تائید صلاحیت سازمان ملی استاندارد» را پذیرفته اند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان اصغر صالح‌زاده مدیرکل هماهنگی امور استانها سازمان ملی استاندارد، در آئین تودیع و معارفه رئیس اداره استاندارد کاشان، گفت: 34هزار و 500 استاندارد در سازمان ملی استاندارد تدوین شده که نزدیک به یک سوم آن در دو تا سه سال اخیر انجام ‌شده‌است.

وی افزود: این استانداردها در زمینه های مختلف از جمله صنایع غذایی، بهداشتی، مواد فلزی، غیرفلزی، خدمات مهندسی، خودرو، صنعتی، ساختمان، شیمی وسیمان تدوین شده است.

صالح زاده  تدوین استانداردها  را یک تخصص و فرآیند علمی دانست و تصریح‌کرد :با تلاش متخصصان سازمان ملی استاندارد، این رقم تا پایان امسال به 36 هزار مورد خواهدرسید.

وی اظهار داشت:،با وجود همه مشکلات و تنگناهایی که در حوزه های اداری وجود داشته است سازمان استاندارد توانسته با کمک بخش های صنعتی تدوین استانداردها بموقع انجام دهد.

مدیرکل هماهنگی امور استانها سازمان ملی استاندارد،اظهارداشت :«مرکز ملی تائید صلاحیت سازمان ملی استاندارد» به عنوان تنها  نهاد اعتباردهی در کشور است که گواهی‌های این مرکز در 70 کشور جهان قابل پذیرش است.

 صالح‌زاده با تاکید بر اینکه استاندارد همیشه در همراهی و تعامل با حوزه صنعت است گفت: استاندارد هیچ‌وقت یک مانع محسوب نمی‌شده و نخواهدشد.

وی، هدف استاندارد را ارتقای کیفیت به‌عنوان یک مشاورامین و صدیق در حوزه صنعت دانست و گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی اگر دارای پروانه استاندارد باشن هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین الملل موفق تر عمل خوا هندکرد.

تصویب قانون طرح تقویت توسعه نظام استاندارد

صالح‌زاده، رعایت استاندارد را علاوه بر ارتقای کیفیت عامل بازاریابی داخلی و افزایش صادرات تاکیدکرد و گفت: خوشبختانه قانون طرح تقویت توسعه نظام استاندارد دیماه امسال درمجلس تصویب شد که با اجرای این قانون که به روز و بسیار جامع است مشکلاتی که با آن روبرو بودیم، برطرف می شود.

وی تصریح کرد: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد بر اساس وظیفه ای  که در حوز استانداردسازی در کشورهای اروپایی و پیشرفته در حال انجام است، مطابقت دارد.

به‌گفته‌وی،  هم اکنون در حال تدارک آئین نامه های این قانون هستیم که پس از تدوین این آئین نامه ها به نحو کامل در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: یکی از نکات مهم در این قانون، موضوع استانداردسازی است که سایر دستگاه های اجرایی باید در آن مشارکت داشته باشند تا بتوان با آئین نامه هایی اجرایی، خدماتی که از سوی دستگاه ها به مردم ارائه می شود به سمت استانداردسازی برود.

اقدامات استاندارد در حوزه اجناس وکالاهای حلال

صالح زاده با اشاره به اقدام های انجام شده در حوزه کالاها  و اجناس حلال نیز گفت: هم اکنون سازمان ملی استاندارد کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی و فعال، سازمان کشورهای  اسلامی استانداردهای منطقه محسوب می شود.

وی با اشاره به گردش مالی 2500 میلیارد دلاری اجناس و کالاهای حلال در جهان گفت :بطور قطع با بحث استقرار این نظام مه در قانون جدید (تقویت و توسعه نظام استاندارد) نیز در آن به صراحت اعلام شده، تنها مرجع صدور گواهی حلال در کشور سازمان ملی استاندارد است و هیچ دستگاه دیگری حق ورود به این مبحث را ندارد.

مدیرکل هماهنگی امور استانها سازمان ملی استاندارد با بیان  اینکه این اقدام باعث افزایش صادرات کالاهای حلال در کشور می شود، تصریح کرد: با توجه به تولید گلاب و عرقیات گیاهی در کاشان، می توان از این فرصت برای صادرات آن به کشورهای مسلمان استفاده کرد.

حدود یکهزار کارخانه تولید فرش ماشینی منطقه کاشان پروانه بهره برداری استاندارد دارد

صالح‌زاده، با تاکید براینکه حوزه فرش و عرقیجات و گلاب در  صنعت کاشان منحصربه‌فرد است افزود:حدود یکهزار کارخانه تولید فرش ماشینی در منطقه کاشان فعالیت می کنند که بسیاری از آنها موفق به دریافت پروانه بهره برداری استاندارد برچسب فرش شده اند.

وی، در پایان با تاکید بر اینکه هیچ‌جای دنیا چنین واحدهای صنعتی را نداریم گفت: باید همه دست به‌دست یکدیگر این ظرفیت عظیم را به نحو مطلوب شکوفاکنیم.

شایان ذکر است: این آئین تودیع و معارفه با تقدیر از خدمات مهندس محمدرضا آرین و معرفی غلامحسین بخردی به عنوان رئیس جدید اداره استاندارد کاشان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: استاندارد ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار