مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضع نامناسب بودجه به بیان علل کسری بودجه پرداخت.

علل کسری بودجه در آموزش و پرورش چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضع بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: وضعیت بودجه آموزش و پرورش طی 20سال گذشته روند سینوسی را نشان می دهد، بنابراین لازم است نهادهای برنامه ریز و کارشناسان امر بررسی لازم را داشته باشند.

وی افزود: کسری بودجه چند عامل دارد و علت نخست این است که شاید برآورد و پیشنهاد اولیه اشتباه باشد و یا سازمان برنامه نتواند برآورد ما را تامین کند، دوم قوانینی است که در طول سال مالی در مجلس و بدون پیش بینی بودجه مصوب می‌شود که می‌توان به استخدام و به کارگیری نیرو و طرح های مشوق اشاره کرد.

مجاوری تصریح کرد: علت سوم تحقق نیافتن؛ برخی تبصره های قانونی نظیر تبصره‌ 24 بودجه سال 94 که یک ریال آن محقق نشد و سال گذشته هم تبصره ای در بودجه 96، برای تامین 3000 میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت تصویب شد که با هزار سختی 2500 میلیارد تومان آن را دادند، در واقع وقتی اعتبارات پیش بینی شده در تبصره ها محقق نمی‌شود بودجه به مشکل می‌خورد.

وی به عامل چهارم کسری بودجه اشاره و عنوان کرد: بر خلاف برخی اظهارات، 400شاخص در توزیع بودجه داریم و بر اساس انواع پارامترها، ضریب محرومیت و برخورداری برای استان ها تعیین شده است.

تا وقتی کسری های بودجه جبران نشود از آموزش و پرورش دردی دوا نمی‌شود

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترين دستگاه شناخته نشده است، گفت: باور برنامه ریزان برخی زمان‌ها بر اساس تفکر صحیح آموزشی نیست و آموزش و پرورش را دستگاه هزینه ای می‌دانند، در حالی که معلمان نسل آینده کشور را پرورش می‌دهند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد : بودجه هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است و تا این لحظه یک ریال بابت ردیف شیر نداده اند، در حالی که شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است، چرا باید بودجه شیر از پول یارانه حذف شود؟.

وی با اشاره به اینکه کیفیت بخشی با دست خالی نمی‌شود، گفت: تا وقتی کسری های بودجه جبران نشود از آموزش و پرورش دردی دوا نمی‌شود، در این شرایط پاداش پایان خدمت بازنشسته های سال 96 و حق التدریس ها چه می‌شود؟، درد آموزش و پرورش با این 40هزار میلیارد تومان دوا نمی‌شود و اگر کمک‌های مردمی نباشد باید مدارس تعطیل شوند.

مجاوری یادآور شد: رئیس جمهور آموزش مهارت های زندگی را از آموزش و پرورش خواسته است، آموزش مهارت با کدام معلم با انگیزه که در روستاهای محروم درس می دهد محقق می‌شود؟، اکنون تغذیه مدارس شبانه و ایاب و ذهاب را نمی‌توان کامل تامین کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
-
جواد
۱۲:۵۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
تمامی نارضایتی کارمندان و معلمان آموزش و پرورش از وجود بی عدالتی و تبیعض بین این قشر با سایر کارمندان دولت است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
چرا همیشه کسری در آموزش وپرورش است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
لطفا مطالبات عقب مانده فرهنگیان را در 3 و 4 ساله پرداخت نمایید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
لطفا مطالبات عقب مانده فرهنگیان را در 3 و 4 ساله پرداخت نمایید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
تعداد زیاد کارمندان و حقوق بگیران آموزش و پرورش
Iran (Islamic Republic of)
محسنی
۱۳:۲۵ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
کاش روزی خبری پخش شود . فرهنگیان هم مانند دیگر کارکنان مطالباتی ندارند.تعدادی از مطالبات سال های قبل : مرخصی ذخیره بازنشستگان اداری سال 95 کمک هزینه ازدواج و فوت سال 95 مرخصی مناطق محروم از سال60 تا سال 80 دیوان فرهنگیان از سال 88 تاکنون