عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بیش از 90درصد بودجه آموزش و پرورش صرف امور پرسنلی می شود.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر قرار باشد به توسعه برسیم باید آموزش و پرورش را محور توسعه بدانیم؛ چون
کارخانه آدم سازی است،گفت: در دنیا اگر کشورهایی ترقی کردند و به توسعه رسیدند به این اصل پرداخته اند و از این مسیر گذشته اند، همه دنیا تقریبا دستگاه تعلیم و تربیت را محور توسعه می دانند.
وی افزود: اگر قرار است اتفاقی متفاوت با ادوار پیش روی دهد یک همت همگانی می خواهد؛ زیرا در این مورد نه وزیر و نه رئیس جمهور و نه مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمی توانند کاری کنند و من از همگان می خواهم که آموزش و پرورش را دستگاه هزینه ای ندانند، به چشم یک کارخانه به آن نگاه نکنند که این کارخانه چه فایده ای برای ما داشته است.
بیرانوند با اشاره به اینکه در عصر کنونی تعلیم و تربیت را مساوی با تربیت شهروند خوب مساوی می دانند و شاخص های این شهروند خوب را گاهی می توان اندازه گرفت و گاهی نمی شود، تصریح کرد: آن بخش هایی که قابل اندازه گیری نیست محور توسعه است و این کارخانه انسان سازی است.
مساوی دیدن تعلیم و تربیت با معلم ها جفا در حق معلم هاست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مساوی دیدن تعلیم و تربیت با معلم ها را جفا در حق معلم ها دانست و گفت: معلم ها عاشقانی هستند که می خواهند آدم بسازند و این آدم ها هم محورهای توسعه هستند. سزاوار نیست معلمی که در دستگاه تعلیم و تربیت آنطور فعالیت دارد بعدازظهر هم دست به مسافرکشی بزند تا به دلیل کرایه با مسافر درگیر شود.
وی با طرح این سؤال که بودجه آموزش و پرورش قرار است فرآیند آموزش را اجرایی کند یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را اجرا کند، تاکید کرد: اگر قرار است بخش دوم را اجرایی کند متفاوت است با خدمات آموزشی را اداره کردن، این بودجه حتی خدمات آموزشی را هم کفاف نمی دهد و تنها 10 ماه از مجموعه تعلیم و تربیت را کفاف می دهد و به عبارتی حقوق و مزایا و بخشی از هزینه های فصل های 1، 2 و 6 را پوشش می دهد که برخی از کارها می مانند.
بیرانوند با اشاره به اینکه سال گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس 3 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش در مجلس اضافه شد و این پتانسیل وجود دارد که چنین اتفاقی روی دهد، گفت: از همکارانم در مجلس می خواهم آموزش و پرورش را باورمند ببیند زیرا که محور توسعه است. توقع داریم که بودجه سال 97 از 36 هزار به 40 هزار میلیارد برسد و این کمک همکاران صحن مجلس را می طلبد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بودجه سال 97 آموزش و پرورش را 33 هزار و یکصد میلیارد تومان دانست و گفت: در این بودجه بخشی را به عنوان بودجه استان ها از آن یاد می کنند که این بخش مربوط به استان هاست، بخشی تحت عنوان وزارتخانه و ستاد است و بخشی هم نهادهای مرتبط و وابسته به آموزش و پرورش است که با بخش سوم کاری ندارم.
وی ادامه داد: اگر بودجه 36 هزار میلیاد باشد تنها کفاف برخی از اقلام را می دهد و با وضع فعلی برای برخی اقلام 2 هزار میلیارد کم است؛ تازه با این شرایط بازنشستگی و اجرای برخی بندهای برنامه ششم را کنار بگذاریم؛ مثلا برای پاداش بازنشستگان فرهنگی 4 هزار میلیاد نیاز دارد.
بیرانوند با تاکید بر اینکه باید حقوق حق التدریس های آموزش و پرورش با تلاش های بسیار مصوب شده پرداخت شود، گفت: بیش از 90درصد بودجه صرف امور پرسنلی می شود که همان هم با تمام و کمال پرداخت نمی شود؛ جا دارد عرض کنم که ما تک تک بازیکن های خوبی هستیم ولی گل نمی زنیم و دفاع از حقوق فرهنگیان، آن همت همگانی را طلب می کند؛ فرهنگیان باید بدانند که ما با دغدغه خاطر از معلمان یاد می کنیم ولی با ایکاش کار جلو نمی رود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره معایب استانی شدن بودجه آموزش و پرورش گفت: شاید حسن هایی هم داشته باشد ولی اگر 10 مورد نقص برای آن شمارش کنم 2 مورد هم نفع برای آن می شمارم، آنچه که من به عنوان عیب ماجرا از آن یاد می کنم یکی اینکه این دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش که 90 و چند درصد بودجه آن صرف امور پرسنلی می شود دلیلی ندارد مدیر کل استان بیاید و در سازمان برنامه و بودجه برای بودجه استانش چانه بزند زیرا ما تمام مجموعه آموزش و پرورش را یکی می بینیم، حتی گاهی ممکن است یک استان منابع درآمدی داشته باشد و بتواند با آن چاله های موجود در سیستم را پر کند ولی استان دیگر همان را ندارد و چنین امکانی برایش متصور نیست؛ ضمنا گاهی ممکن است یک استان بتواند ریال خود را بگیرد ولی استان همجوار موفق دریافت آن نشود.
وی درباره تعطیلات مدارس در پاییز گفت: در این مورد دغدغه ویژه ای بوده و این را به صورت بوم بندی تعطیلات جابه جا کنند؛ این مسئله چالشی محسوب می شود که سال های سال مطرح بوده است، سال قبل وارد شد ولی کنار گذشته شد و امسال هم مجدد وارد مجلس شده و این موضوع مطرح می شود، اما خب نکاتی دارد که باید همه را در کنار هم دید.
شروط تحول بنیادین در آموزش و پرورش
همچنین در ادامه میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی بودجه آموزش و پرورش دچار تحول بنیادین می شود، گفت: پیش از سال 97 بپذیریم که مطالبات آموزش و پرورش را ارائه کنیم، بعد وارد سال جدید شویم.
وی افزود: نمی شود تمام کارمندان مطالبات خود را ماهانه دریافت کنند و سر موقع مطالبات بازنشستگی خود را بگیرند ولی معلم و کارمند آموزش و پرورش با یک سال دو سال تاخیر به مطالباتش برسد. معلمی است که از سال 88 بدهی هایش پرداخت نشده، همین امسال 10 هزار میلیارد تومان لازم است تا آموزش و پرورش بتواند بدهی هایش را پرداخت کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی شرط دیگر تحول بنیادین را اینگونه عنوان کرد: دیگری اینکه آموزش و پرورش را باور کنند نه به این صورت که گفته شود که این ها زیاد هستند، ما در هر روستایی پرچم جمهوری اسلامی را بلند کرده ایم در حالی که بسیاری از دستگاه ها حتی در شهرستان ها و شاید مراکز استان ها نمایندگی ندارند.
میرزاده با بیان اینکه اگر اراده مان این باشد که آموزش و پرورش در اولویت است، همین سال 97 می توانیم تحول بنیادین در بودجه آموزش و پرورش را شاهد باشیم، گفت: ما در اجرای احکام معلم ها به آنها بدهی داریم و بسیاری از احکام را در مورد آنها اجرا نمی کنیم، باید پاداش بازنشستگی، اجرای احکام، پاداش معلم ها و ... با همکاری همه از قلم نیفتد.
وی در باره موضوع حذف هزینه آب و برق تصریح کرد: پیشنهاد ما مدارس، آن هم مدارس دولتی است؛ ولی هنوز کار در مجلس تمام نشده است. باید اشاره کنم که آموزش و پرورش به طور مطلق توانایی پرداخت قبوض آب و برق را ندارد، اگر مجلس مخالفت نکند امکان تصویب آن بالاست.
انتهای پیام/