جای غذا‌های سنتی این‌روزها درسفره‌ها، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی مازندران خالی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طعم بی نظیر غذا‌های شمالی برهیچ کسی پوشیده نیست، غذا‌هایی بسیار لذیذ که با انواع چاشنی‌ های بومی نه تنها بسیار وسوسه انگیز است، بلکه وجود سبزی‌های کوهی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و همچنین چربی‌های طبیعی و حیوانی به برخی از این غذا‌ها خاصیت درمانی نیز داده است.

غذا‌هایی مانند خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو که تجربه لذت خوردن این غذا‌ها در حال و هوای شمال تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود.

 

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

 

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

جای خالی غذا‌های سنتی در مازندران

وارد یه رستوران سنتی میشیم برای صرف غذا، طبق معمول اولین کار انتخاب غذاست.

وقتی لیست غذاهارو میبینیم اسم هرنوع غذایی توی اون به چشم میخورد غیر از غذا‌های محلی.

از پیشخدمت سراغ غذا‌های بومی و محلی رو میگیریم و در جواب میگوید: غذا‌های محلی نداریم.

از او خواستیم تا ترتیب ملاقات ما را با مدیر رستوران بدهد تا علل بی رغبتی مدیران هتل‌ها و رستوران‌ ها به سرو غذای محلی و تاثیر آن در فراموشی سنت معنوی مازندرانی‌ ها را جویا شیم.

آقای حبیبی گفت: علت اینکه غذا‌های محلی پخت نمیکنیم نبود مشتری و تقاضاست.

به میان مردم رفتیم تا ببینیم نظر آن‌ها چیست، اما پاسخ آن‌ها متفاوت بود و حتی گلایه داشتن از نبود غذا‌هایی که طعم آن نوستالژی کودکی هایشان بوده است.

از سویی دیگر رستوران‌های سنتی یا مراکز اقامتی تفریحی در مازندران لیستی طولانی از غذا‌های عمومی مانند چلوکباب جوجه کباب پیتزا یا حتی در اکثر موارد لیستی از غذا‌های غیر ایرانی نیز در رستوران خود دارند.

غذا‌هایی مانند کباب‌ های لبنانی، یونانی و مکزیکی و غذا‌های ایتالیایی که باعث می‌شود یک گردشگر خارجی در مازندران راحت‌تر به غذا‌های بومی خود دسترسی پیدا کند  تا یک مازندرانی به غذا‌های مازندرانی در شهر خود.

آقای محمدی جوانی که در حال خارج شدن از درب رستوران بود، می‌گوید: اگر توریستی به مازندران بیاید و بخواهد غذای کشور خود یا استان خود را میل کند می‌ تواند، اما ما که در این استان با فرهنگ غنی از غذا‌های سنتی و لذیذ هستیم و باید این نوع غذاهارا به دیگر مردمان عرضه کنیم متاسفانه در این بخش کمبود داریم.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

همشهری دیگری هم پای قیاس استان را با استان‌های دیگر به میان کشید و گفت: اگر به استان گیلان یا اصفهان سفر کنیم رستوران‌های فراوانی هست که می‌ شود، غذای محلی آن هارا چشید همانطور که همه میدانند غذای محلی رشت باقالاقاتق و همچنین غذای سنتی اصفهان بریونی است، ولی در مازندران با تنوع غذایی بالایی که دارد هیچ غذای محلی در رستورانهایش نیست.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

فست فود‌ها رقیب اصلی غذا‌های سنتی

موضوع نگران کننده دیگر اینکه این طیف زیاد غذا‌های سنتی و اصیل است که در بی خبری توریست‌ ها و رقابت پیتزا‌ها و ساندویچ‌ ها در حال فراموشی است.

در حالی که فراموشی غذا‌های اصیل که در واقع معرف بخشی از فرهنگ و هویت جامعه است، می‌تواند در نهایت به فراموشی بخش مهمی از هویت مقصد گردشگری ختم شود.

برای اطمینان از اینکه واقعا در این پهنه‌ی گسترده فرهنگ و تاریخ رستورانی است که غذای محلی صرف کند پرس و جو‌های فراوانی کردیم تا اینکه متوجه شدیم در ۸۰ کیلومتری ساری یعنی مرکز استان رستورانی هست که برخی از غذا‌های محلی را در لیست غذاهایش قرار داده است.

به آنجا میرویم تا هم غذایی بخوریم و هم از نزدیک شاهد روند کار این رستوران باشیم.

۱۵ غذای محلی در مازندران وجود داره که علاوه بر طعم و عطر خوب دارای خواص بسیار بالایی است.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

آقای رمضانی صاحب یکی از رستوران‌های سنتی درباره تصمیمش برای طبخ کردن این غذا‌ها در رستوران خود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: ابتدا به عنوان نمونه چند غذای محلی در لیست غذاهایمان قرار دادیم و وقتی استقبال مردم و مسافران را دیدیم به تعداد غذا‌ها اضافه کردیم و امروز شاهد این هستیم که مردم از همه جای استان برای صرف غذای سنتی به رستوران ما می‌آیند.

وی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد مشتریان ما غذای محلی را میپسندند و سفارش می‌دهند.

 

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

با یکی از مشتریان صحبت میکینم و علت انتخاب غذای محلی را میپرسیم که می‌گوید: غذا‌های بومی و محلی باب دل مردم است و هر وقت دوست داشته باشم ازین غذا‌های لذیذ بخورم به این رستوران می‌ آیم.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

حذف غذا‌های سنتی مازندران از فهرست غذای رستوران ها

اما آنچه که در این سال‌ها مردم و مسئولان استان از آن غافل شدند نادیده گرفتن این غذا‌ها در لیست رستوران‌ ها و هتل‌ ها است ،تعداد رستوران‌ هایی که در مازندران غذا‌های محلی استان را سرو می‌کنند کمتر از انگشتان یک دست شده است.

به گونه‌ای که یک گردشگر ایرانی یا خارجی اگر تمایلی به صرف غذا‌های محلی مازندران داشته باشد باید صد‌ها کیلومتر داخل استان تردد کند این در حالی است که در خیلی از شهر‌های توریستی جهان حتی خیابان‌های معروفی وجود دارند که به بازارچه‌ های غذایی شهرت دارند.

غذا به عنوان بخشی از هویت فرهنگی هر استان میتواند عامل جذب گردشگر هم باشد، بنابراین به دنبال یافتن جواب این سوال که سازمان گردشگری مازندران چه تدابیری برای اشاعه این فرهنگ اندیشیده به میراث فرهنگی مازندران می‌رویم.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: چند نفر از متخصصان تغذیه و علاقه‌ مندان به گسترش فرهنگ مازندرانی در غالب یک کتاب مصور این غذاهارا معرفی کردند که ما هم بخشی از آنهارا خریداری کرده و به رستوران هایمان ارائه کردیم.

سفره‌های خالی از غذا‌های سنتی

اما سوال اینجاست که آیا این روش میتواند مشکل کم توجهی به غذا‌های محلی استان را مرتفع کند؟

مسئولان تنها به برگزاری سالانه یک یا دو جشنواره غذایی در یک یا دو شهر اکتفا می‌کنند، اما واقعیت این است که بسیاری از این غذا‌های سنتی هنوز فقط و فقط در خاطره مادربزرگ‌ ها باقی مانده است و به خوبی مشخص نیست که تا چه اندازه این میراث معنوی به نسل بعدی خواهد رسید.

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار