برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم زمستانی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت های روزمره،  باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، حرم مطهر امامزاده حسن (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که در جنوب غربی شهر تهران، در خیابان امین الملک واقع شده و این بقعه متبرک تا سه راه آذری، نیز فاصله ای کوتاه دارد.

امامزاده حسن (ع) نگین درخشان منطقه 17 پایتخت

امامزاده حسن(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است

آن طور که تاریخ نگاران ذکر کرده اند یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) یعنی همین امامزاده حسن(ع) فعلی در زمان حاکمیت عبدالملک بن مروان به دلیل سخت گیری های فراوان بر ایشان و سایر شیعیان، امامزاده حسن (ع) از عراق به ایران مهاجرت کرد.

این امامزاده پس از مهاجرت به ایران در منطقه فعلی که منطقه 17 شهر تهران به شمار می رود روستایی به نام ((جی اولیا)) بود ساکن شدند و پس از فوت ایشان در همان منطقه، مزارش به عنوان زیارتگاه، همه روزه پذیرای زائران و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.

حرم مطهر امامزاده حسن (ع) دارای گنبد و بارگاه و همچنین صحن وسیعی است. بخش ورودی این امامزاده در جهت شمالی آن قرار دارد و صحن نیز در اطراف این بخش واقع شده است.

درب زیبای خاتم کاری شده بین رواق و حرم مطهر امامزاده حسن (ع) نصب شده است و روی این درب بخشی از مشخصات شجره نامه امامزاده را  با خطوط نستعلیق نگاشته اند و این درب مربوط به  سال ۱۲۷۶ هجری قمری است.

بر بالای دیوارهای حرم مطهر امامزاده حسن (ع) حاشیه‌ای پهن مشتمل بر کتیبه قرآنی کار شده است که به خط ثلث و برجسته به رنگ طلایی بر زمینه لاجوردی رنگ این مجموعه گچ‌بری شده است.

گنبد بقعه با ترکیبی متناسب و موزون از کاشی‌های سفید و فیروزه‌ای که بر زمینه مشکی رنگ کار شده است جلوه های زیبایی از هنر هنرمندان ایران اسلامی را به تصویر کشانده است و توجه زائران و گردشگران را به خود جلب می کند. کتیبه‌ای قرآنی نصب شده در قسمتی از بقعه نشان می‌دهد که مربوط به زمان ناصرالدین شاه قاجار است.

امامزاده حسن (ع) نگین درخشان منطقه 17 پایتخت

امکانات رفاهی امامزاده حسن (ع)

در طول سال از سایر نقاط تهران گروه های دانش آموزی را برای تفریح سیاحتی-زیارتی به آستان مقدس امام زاده حسن (ع) می آورند و این اردوهای کوتاه معمولا با استقبال خوب دانش آموزان همراه است.

فضای نسبتا وسیعی در جوار ضریح مطهر امامزاده حسن (ع) وجود دارد که زائران این حرم مطهر می توانند برای خواندن زیارتنامه و ادعیه از این فضا استفاده کنند. در هنگام ولادت و همچنین شهادت اهل بیت(ع) مراسم مذهبی و فرهنگی مختلفی در فضای داخلی این مجموعه برگزار می شود.

برپایی انواع نمایشگاه های قرآنی و همچنین نمایشگاه با موضوع عفاف و حجاب و برپایی غرفه هایی ویژه کودکان نیز از جمله مواردی است که می توان به آن‌ها اشاره کرد. همچنین می توان به وجود چند چشمه سرویس بهداشتی نیز در فضای حیات امامزاده حسن (ع) و وجود فضاهایی مجزا در قالب چند واحد آلاچیق در حیات آن اشاره کرد.

مکان کنونی امامزاده حسن (ع) در گذشته پارک سوار درشکه ها از خط آهن تا امامزاده حسن(ع) بوده است و اطراف آن یک قبرستان واقع شده بود که بعد از انقلاب به پاساژ و مغازه های تجاری تبدیل شد.

در خیابان امین الملک یک کاروانسرای بزرگ وجود داشت به نام کاروانسرای صفرعلی صفری که امروزه جای آن را یک مجتمع تجاری گرفته است و دیگر از آن فضای سنتی تهران قدیم خبری نیست.

امامزاده حسن (ع) نگین درخشان منطقه 17 پایتخت

برگزاری مراسم ویژه فاطمیه در امام زاده حسن(ع) در جوار شهدا

در ایام مذهبی چون ایام فاطمیه فضای امامزاده حسن(ع) سیاه پوش می شود و مراسم ویژه این ایام با حضور هیئات عزاداری برگزار می شود.

در محوطه امامزاده حسن (ع) پیکر 5 شهید گمنام به خاک سپرده شده است و همچنین پیکر شهید بهروز صبوری که در سال 92  از طریق بانک استخوان کمیته جستجوی مفقودین معراج الشهدا شناسایی شد، در قسمت ورودی زیارتگاه آرام گرفته است.

در شب های یکشنبه، سه شنبه و جمعه و همچنین در صبح های هر جمعه مراسم قرائت دعا و زیارات مختلف در فضای امامزاده حسن (ع) برگزار می شود و برگزاری این مراسم با استقبال زائران و مجاوران اهل بیت (ع) همراه است.

امامزاده حسن (ع) نگین درخشان منطقه 17 پایتخت

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رفتن به امام زاده حسن (ع)

بهترین مسیر برای رسیدن به حرم مطهر امامزاده حسن(ع) استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. شما می توانید برای رفتن به امامزاده حسن (ع) از اتوبوس های تندرو خط آزادی-خاوران استفاده کنید و در ایستگاه «دو راهی قپان» از اتوبوس پیاده شده و با یک پیاده روی خیلی کوتاه، خود را به این امامزاده برسانید.

انتهای پیام/

برچسب ها: تهرانگردی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار