سرطان، پس از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ در دنیا و سومین عامل در ایران و در یزد سومین استان کشور در زمینه بروز بیماری سرطان در کشور است.

سرطان، سومین عامل مرگ و میر در کشور/شایع ترین سرطان ها در یزدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ سرطان، بیماری که با شنیدن اسمش ما را یاد درد‌های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می‌اندازد، بیماری خطرناکی که با کم توجهی و درمان به موقع می‌تواند به راحتی جان فرد بیمار را بگیرد.

سلول‌های سرطانی از ساز و کار‌های عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند، علت دقیق این پدیده نامشخص است ، ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی مانند مواد رادیو اکتیو ، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها شده و در هسته سلول اشکال وارد کنند.

سرطان، پس از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ در دنیا و سومین عامل در ایران بوده و در این میان یزد سومین استان کشور در زمینه بروز بیماری سرطان در کشور است.

شناسایی سالانه ۱۸۰۰ نفر مبتلا به سرطان در یزد

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر در استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد در خصوص شایع‌ترین علائم سرطان می‌گوید: حس توده در بدن، خونریزی مجاری بدن، تغییر رنگ و شکل خال ها، کاهش وزن، اسهال و یبوست‌های متداول ترین علائم این بیماری است.

صادقیان با اشاره به این مطلب که سالانه بیش از ۱۸۰۰ نفر مبتلا به سرطان در یزد شناسایی می‌شود، خاطر نشان کرد: به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت در استان یزد بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص میزان شیوع سرطان روده بزرگ در استان هم ابراز داشت: از مجموع از ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر در استان یزد که مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفتند، سالانه  حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ مورد مبتلا به سرطان روده بزرگ جدید تشخیص داده شدند.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر در استان یزد مصرف دخانیات و الکل، عدم تحرک، آلاینده‌های محیطی، مصرف مواد غذایی ناسالم و بعضی از عوامل عفونی را از علل افزایش بروز سرطان‌ها برشمرد و گفت: کنترل این عوامل می‌تواند بیش از ۴۰ درصد بروز سرطان‌ها را پیشگیری کند.

علت 20 درصد سرطان ها سابقه خانوادگی است

فرات فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد علت بیست درصد سرطان‌ها را سابقه خانوادگی می‌داند و می‌گوید: هشتاد درصد علل بروز سرطان‌ها به عواملی نظیر فعالیت بدنی، آلودگی هوا، مسمومیت‌ها و تغذیه مرتبط است.

شبانی رئیس مرکز پرتودرمانی استان نیز از افزایش سالانه یکهزار و پانصد نفری مبتلایان به سرطان در استان خبر داد و گفت: از تعداد یکصد و چهل بیماری که در روز به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند حدود ۷۰ درصد را بیماران جدید تشکیل می‌دهند.

هاشمی رئیس مرکز تحقیقات خون و سرطان استان ، شیمی درمانی را موثرترین راه برای درمان بیماری سرطان می‌داند ودر خصوص شایعترین سرطان‌ها در یزد می افزاید: سرطان معده در آقایان، سینه در بانوان و خون در کودکان شایع‌ترین سرطان‌ها در استان یزد است.

گفتنی است؛ مصرف میوه و سبزیجات، ورزش، آرامش در محیط زندگی، دوری از دخانیات و خودمراقبتی از مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان به شمار می روند.

شایان ذکر است؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در همایش ملی مبارزه با سرطان گفته بود شایع‌ترین سرطان‌ها در کل کشور در زنان؛ به ترتیب سرطان پستان، روده بزرگ، معده و تیرویید با شیوع ۳۱.۳، ۱۱، ۱۱، ۹.۸ و ۷ در هر ١٠٠ هزار نفرجمعیت و شایع‌ترین سرطان‌ها در کل کشور در مردان؛ به ترتیب سرطان معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه با شیوع ٢١ تا ٢٢ ،١٨.٦ ، ١٦ تا ١٧ ، ١٥ و ۱۳ به ازای هر ١٠٠ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: اخبار سلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.