نماینده قزوین گفت: حوزه محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و در بودجه 97 توجه ویژه ای به محیط زیست شده است.

محمدی: در بودجه 97 توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در جلسه علنی امروز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد: در بودجه سال ۹۷ نکات برجسته‌ای مورد توجه قرار گرفته که بخشی از آنها مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است.

وی ادامه داد: تنظیم و تدوین بودجه بر مبنای عملکرد یکی از نکات برجسته و جدی بود که در این رهگذر برداشته شد چراکه در سال‌های گذشته ما به طور ثابت درصدی را به بودجه استان‌ها اضافه می‌کردیم بدون اینکه قیمت تمام شده خدمات برای مردم و مجلس روشن باشد.

محمدی افزود: مجلس از سالها پیش به دنبال این بود که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نهادینه شود که نشد و این اقدام دیرهنگام اتفاق افتاد، اما در هر صورت یک قدم مثبتی است که برداشته شد و به انضباط مالی و شفافیت در بودجه، کاهش هزینه‌های کشور و افزایش ضریب بهره‌وری که از مشکلات امروز جامعه ماست، منجر شد.

وی مسئله اشتغال را یکی از مسائل و مشکلات جدی کشور برشمرد و گفت: به طور مداوم گلایه مندی جوانان را در مقابل دفاتر مجلس شاهد هستیم و آنها بخش عظیمی از مراجعات و وقت نمایندگان به این امر اختصاص داده‌اند و به حداقل‌ها برای امرار معاش نیز راضی هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: ضرورت دارد که دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند و در تبصره ۱۴ بودجه سال آتی به این مهم نگاه معطوفی شده و با هدف گیری یک میلیون و ۳۰ هزار شغل و تخصیص ۷۳ هزار میلیارد تومان به آن، بتوانیم گام مهمی در این خصوص برداریم.

وی افزود: در این میان باید به مسئله اشتغال روستایی که به تثبیت جمعیت روستا‌ها و جلوگیری از مهاجرت معکوس منجر می‌شود، توجه کنیم که البته گام‌های ارزشمندی در بودجه در این خصوص برداشته شده است.

محمدی بیان کرد: بیش از ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام در استان‌های کشور داریم که بخشی از آن ملی و بخشی دیگر استانی است و از آنها در سال گذشته با همت دولت و مجلس ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه واگذار شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: برابر بودجه با به کارگیری بخش عمومی و خصوصی نسبت به تقویت کار‌های عمرانی و پروژه‌ها و به سامان رساندن و اتمام پروژه‌های نیمه تمام قدم ارزشمندی را برداریم که علاوه بر جلوگیری از تضییع بیت‌المال، باعث ایجاد تحرک اشتغال و اقتصاد خواهد شود.

وی تشریح کرد: توجه به مواد برنامه ششم توسعه یکی از موارد مثبتی است که در بودجه سال آتی لحاظ شده به ویژه در حوزه آب و آبرسانی که امروز مشکلات آب شرب و بخش کشاورزی به عنوان یک مشکل عمومی در سطح کشور تلقی می‌شود.

محمدی ادامه داد: به عنوان نمونه در استان قزوین بیش از ۱۰۰ روستا به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود و در شهر‌های بزرگ مانند مراکز استان‌ها در قزوین و الوند، مردم مشکل آب شرب و کشاورزی دارند و در این بودجه توجهی به مجتمع آبرسانی روستا‌ها صورت گرفته و برای شهر‌ها نیز تدابیر خوبی اتخاذ شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90  گفت: توجه به محیط زیست و مقابله با ریزگرد‌ها و ساماندهی پسماند‌ها یکی از مسائل و مشکلات جدی دنیا و کشور ما تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همه استان‌ها به ویژه استان‌های جنوبی کشور به طور تقریبی با مسئله ریزگرد‌ها مواجه هستند همچنین در استان قزوین مقابله با بیابان‌زایی را شاهد هستیم که در آینده مخاطرات آن تهران و کرج را هم تهدید خواهد کرد بنابراین توجه به محیط زیست یکی از کانون‌های توجه در لایحه بوده است.

محمدی تصریح کرد: ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی هم منطبق با سیاست‌های کلی نظام بوده و هم در راستای برنامه ششم توسعه است و این امر به شدت مغفول مانده و ما از این امر نتوانستیم استفاده بکنیم.

رئیس کمیسیون اصل 90  ادامه داد: اکنون مسیر ۹ هزار کیلومتری از بمبئی هندوستان به فنلاند وجود دارد که ۳۴۰ کیلومتر آن در کشور ما به بهره برداری نرسیده وگرنه امکان بهره برداری از این جاده به عنوان ترانزیت ریلی می‌تواند درآمد‌های فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد که امروز مورد توجه دولت قرار گرفته و مشارکت بخش عمومی در کنار بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه است.

وی گفت: ایران یکی از کشور‌هایی است که در آماج سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه قرار گرفته و با مطالعه‌ای که در بحث زلزله داشته‌ایم می‌بینیم که در زلزله‌ای که در بوئین زهرا و پس از آن در بم و منجیل و کرمانشاه اتفاق افتاد، دربیابیم یکی از عواملی که باعث افزایش تلفات و خسارات بعد از زلزله ما شده، عدم توجه به بافت‌های فرسوده و استحکام بناست.

محمدی ادامه داد: در بودجه نسبت به این مسئله توجه خوبی شده است و در شرایطی که کشور ما آماج حملات و توطئه‌های گوناگون و رنگارنگ آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود جنایتکار قرار گرفته، تقویت بنیه دفاعی از اهم ضرورت‌هاست.

نماینده مردم قزوین با بیان اینکه اقتدار یکی از مهمترین مولفه‌های ما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است، گفت: دولت به واسطه اتکا به همت مردم کشورمان اهتمام خوبی به خرج داده و با توجه به آتش‌افروزی‌هایی که در اطراف ما و تلاش معاندین نظام، بودجه‌ای برای تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ پیشینه تاریخی و تمدنی جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست، اما علی‌رغم جاذبه توریستی، ایران به لحاظ کسب درآمد از طریق جذب گردشگری حتی در زمره ۸۰ کشور برتر دنیا هم قرار ندارد و در این بودجه اهتمام خوبی به این مسئله شده تا بدین طریق ما بتوانیم از ظرفیت گردشگری استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون اصل 90  مجلس اظهار کرد: توجه‌ای به اقشار نیازمند جامعه و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) هستند، شده و برابر تبصره ۱۴ این بودجه ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال جهت بیمه زنان بد سرپرست و بی سرپرست اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: انضباط مالی در بودجه، تمرکز زدایی و تفویض اختیار به استان‌ها از نکات برجسته است که ما باید به آن متذکر شویم.

محمدی در پایان با اشاره به یکی از مشکلات حوزه انتخابیه خود گفت: در خصوص استان قزوین که ما بالغ بر هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات می‌دهیم انتظار ما این است که جزء پیشنهاد‌های به کمیسیون تلفیق ارائه داده‌ایم و امیدواریم که در این بخش به همان نسبت به استان ما برگردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، بودجه 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار