وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با کاهش نمک در نان

 زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌های  مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ۵۰ درصد نانوایی ها استاندارد های نمک در نان را رعایت می کنند، گفت: نان مهم ترین منبع دریافت نمک در غذای ایرانی هاست و به طور متوسط ایرانی ها روزانه ۳۰۰ تا ۳۱۰ گرم نان مصرف می کنند که با اجرای ۱۰۰ درصدی کاهش میزان نمک در نان، می توان روزانه سه گرم نمک مصرفی را کاهش داد تا با کاهش میزان نمک مصرفی از بروز بیماری های غیرواگیر مثل فشارخون، دیابت و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری شود. 

عبداللهی یکی از معایب آرد توزیع شده در نانوایی ها را سبوس گیری بیش از اندازه از آرد توسط کارخانجات آرد بیان کرد و گفت: در صدد هستیم، میزان سبوس گیری از آرد را کاهش دهیم تا بتوانیم بروز بیماری های غیرواگیر را کاهش دهیم.

اثرات مخرب تجویز نمره اشتباه عینک

علی میرزاجانی دبیر علمی هفتمین سمینار جامعه اپتومتری ایران گفت: برای تجویز یک عینک دقیق حداقل 20 دقیقه لازم است و آزمون های زیادی توسط اپتومتریست ها و چشم پزشک انجام می‌شود تا نهایت عینکی با نمره تجویزی برای بیمار به دست آید.

وی در پاسخ به این سوال که اگر عینک اشتباه تجویز شود، چه عوارضی دارد، اظهار کرد: اگر فرد از عینک اشتباه استفاده کند، عوارض و عواقب آن گاهی اوقات بعد از چندسال تازه خودش را نشان می دهد و این عوارض گاها غیر قابل جبران است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد : عوارض عینک اشتباه می تواند موجب افزایش بی رویه نمره عینک , کاهش تمرکز فرد و ایجاد سردردهای خفیف و انحرافات مخفی برروی بالانس عضلات چشم باشد.

وی اظهار کرد: بعضا افراد از روی عینک هایی که مدتها فرد استفاده می کرده کپی بر می دارند و مجدد عینک نو می سازند که این اشتباه است؛ طبق آئین نامه عینک طبی در موسسات، عینک طبی حتما باید براساس نسخه ای که 6 ماه از تاریخ آن بیشتر نگذشته باشد اقدام به ساخت عینک کنند و متاسفانه این رعایت نمی شود؛ پیشنهاد می کنیم مردم در نظر بگیرند، اگر نسخه عینکشان بیشتر از 6 ماه گذشته از روی آن عینک نسازند و یا از روی عینک قبلی شان اقدام به ساخت عینک نکنند و حتما با چکاپ به روز شوند و براساس معاینات روزشان اقدام به ساخت عینک کنند.

مبارزه با قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی وظیفه وزارت بهداشت نیست

حسن هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: در مورد قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی چه توقعی از وزارت بهداشت دارید در حالی‌که برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور، سازمان مشخص، وزارت اطلاعات، ناجا، سپاه و ارتش، سازمانهای نظارتی و بازرسی کل کشور وجود دارد؛ در وزارت بهداشت گرفتاری ها و مشکلات زیادی داریم اما می توانیم تا حدودی و با تعداد نیروی کم که در اختیار داریم بر محصولات غذایی نظارت کنیم البته در حوزه بهداشت محیط از صنف کمک گرفتیم و صنایع نیز می توانند کمک کنند و ما اختیارات را به اتحادیه ها واگذار کنیم.

صنعت دارو؛ دومین اقتصاد بی‌ضرر دنیا

سید فرشاد حسینی شیرازی دبیر علمی اولین کنگره داروسازی نوین با اشاره به چالش‌های صنعت داروسازی گفت: در حوزه بازاریابی و رقابت در تولید دارو، استانداردسازی و عرضه بین‌المللی محصولات باید تلاش کنیم.

حسینی شیرازی با بیان اینکه دارو دومین اقتصاد بی ضرر دنیا است، عنوان کرد: اقتصاد دارو اکنون از نفت و پتروشیمی پیشی گرفته است و پر سودترین صنعت بعد از صنعت اسلحه‌‌سازی و تسهیلات جنگی به شمار می‌رود.

افزایش نزدیک بینی در بین ایرانیان

محسن حیرانی مسئول برنامه علمی هفتمین سمینار سالیانه جامعه اپتومتری ایران با اشاره به شیوع بالای عیوب انکساری در جامعه، تاکید کرد: متاسفانه نزدیک بینی با گرایش روز افزون مردم به استفاده از وسایل الکترونیکی، از شیوع بسیار بالایی برخوردار است.

حیرانی ادامه داد: آسیب های استفاده از وسایل الکترونیکی در جامعه نگران کننده است و این معضل برای خانواده ها به خصوص کودکان سن مدرسه، مهم است.

مسئول برنامه علمی هفتمین سمینار جامعه اپتومتری ایران افزود: اپتومتریست ها مسئولین اولیه مراقبت های بینایی هستند و تخصصی ترین معاینات بیماران دچار عیوب انکساری بر عهده این افراد است.

کلاهبرداری به اسم بیمه سلامت/ مردم گول نخورند، بیمه تلفنی نداریم

محمد منتقمی راد مدیر کل دفتر مرکزی حراست سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: افرادی سود جو اقدام به کلاهبرداری و استفاده از اسم سازمان بیمه سلامت می کنند که مردم باید در این زمینه هوشیار عمل کنند.وی بیان کرد: سازمان بیمه سلامت هیچ وقت به صورت تلفنی مردم را بیمه نکرده و هرگونه اقدامی از طریق سایت بیمه سلامت به  نشانی www.ihio.gov.ir  به اطلاع مردم می رسد.

پلی پیل؛ دارو ترکیبی برای جلوگیری از سکته قلبی

 محمدرضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه توسعه ایران در مطالعات بالینی براساس اسکوپوس در رتبه 23 دنیا قرار دارد، اظهار کرد: داروی پلی پیل مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی را بین 30 تا 50 درصد کم می‌کند و از بروز سکته‌های مغزی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: طی انجام تحقیقاتی که بر روی 10 هزار نفر از مردم انجام شده است، به یک گروه داروی پلی پیل داده شده است تا میزان اثربخشی به طور کامل مشخص شود و این آزمایش در استان گلستان انجام و پیش‌بینی می‌شود، حدود پنج سال طول بکشد، این داروی ترکیبی ضد سکته قلبی و مغزی است.

وزارت صنعت ۲ سال است پول ما را گرفته و آمبولانس نمی‌دهد

 سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت  تصریح کرد: اگر در تهران زلزله با قدرت بالا بیاید یا آتش‌سوزی و حادثه‌ای رخ دهد، امکان خدمت‌رسانی مطلوب نیروهای اورژانس وجود ندارد.

هاشمی ضمن گلایه از وزارت صنعت گفت: از سال 94، 48 هزار میلیارد از ما برای تحویل 1000 دستگاه آمبولانس گرفتند، اما هنوز خبری از این آمبولانس‌ها نیست، از طرفی قیمت دلار بالا رفته و به طور حتم هنگام تحویل آمبولانس‌ها جور دیگری ما را اذیت خواهند کرد.

وی ترافیک را یکی از معضلات مهم خدمت‌رسانی به مردم در حوزه اورژانس دانست و گفت: باید در اورژانس بتوانیم خدمات را زیر 10 دقیقه به مردم برسانیم، اما به دلیل ترافیک در صورتی که آمبولانس هوایی نداشته باشیم، ممکن است 2 ساعت زمان سپری شود تا به بالین بیمار برسیم و در این مدت فرد بیمار بخشی از اندام‌های خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار