باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

گل نرگس مهمان زمستانی این روز‌های گلستان، چتر سفید و زردش را بر دامنه دشت‌های جنوب گلستان گسترانیده و خودنمایی میکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در این روز‌های زمستانی در کوچه و پس کوچه‌های گلستان عطر خوش نرگس به مشام می‌رسد.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان
 
گلی که با عطرخوش و طراوتش خاطره‌ها را زنده میکند و سرمای زمستان را قابل تحمل‌تر.

گل نرگس گیاهی از خانواده نرگسیان و از گروه مارچوبه گان که در دامنه‌های جنوب استان به صورت وحشی و پرورشی می‌روید.


شهرستان آزادشهر رتبه اول کاشت گل نرگس در گلستان


حسینی رییس جهاد کشاورزی آزادشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: ۱۰ هکتار ازمزارع این شهرستان گل گیاه زینتی کشت می‌شود که ۸ هکتارآن به مزارع گل نرگس تعلق دارد.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

حسینی گفت: کشت گل نرگس باعث اشتغالزایی و درآمدزایی می‌شود به طوری که در هر هکتار برای ۵۰ نفراشتغال ایجاد می‌کند و به طور میانگین از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان درآمدزایی دارد که اگرخوب مدیریت شود به بیش از ۵۰ میلیون تومان در هکتار درآمد خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود در مزارع گلستان امسال ۲۰۰ هزار شاخه نرگس برداشت شود.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

بعد از گفتگو با رییس جهاد کشاورزی با پرورش دهنده گل نرگس در آزادشهر نیز به گفتگو نشستیم، چینیان پور به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: از سال ۸۰ و از مساحت ۱ هزار متر مربع کشت نرگس را آغاز کردم و اکنون به ۸ هکتار افزایش یافته است که تمام پیاز آن در داخل مزرعه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نژاد نرگس کشت شده در این مزرعه از نوع شیراز است که خوشبو‌ترین نوع نرگس ایران محسوب می‌شود که سالانه علاوه برتامین نیاز داخل استان به تهران، مشهد و اصفهان ارسال می‌شود و تا کنون ۳۰ هزارشاخه برداشت شده که قیمت هر شاخه ۴ تا ۶ هزار ریال است که درآمد خوبی از فروش آن حاصل می‌شود.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

چینیان پور گفت: در زمان برداشت گل نرگس که اواخر آذر شروع می‌شود روزانه ۵ تا ۸ نفر مشغول کار می‌شوند، ولی از زمان کاشت تا برداشت در هر روز برای ۲۰ نفر ایجاد شغل می‌شود.

وی ادامه داد: در این مزرعه علاوه کشت گسترده نرگس به طور آزمایشی به مساحت ۱ هزار مترمربه صورت متراکم هم گل نرگس کشت شده است که رسیدگی بهتر، هزینه‌های کمتر برای نگهداری، گل شادابتر و ساقه بلندتر و درنهایت سودآوری بهتر از مزیت‌های این طرح است.

چینیان پور به قیمت بازار و عرضه محصولات بدون واسطه به مشتری اشاره کرد و گفت: داشتن قیمت ثابت و پایدار در بازار، ایجاد بازارمرکزی و عرضه محصولات بدون واسطه به خریدار و همچنین بودن صنایع تبدیلی برای اسانس گیری مانند گلاب گل محمدی می‌تواند باعث توسعه و رونق گل نرگس شود.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان


گلستان دارای پتانسیل بالا برای کشت نرگس


سعادت پور کارشناس تغذیه گیاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: بهترین عمق کاشت برای بهره وری کامل نرگس باید ۳ تا ۵ برابر عرض پیازعمق داشته باشد و در فاصله بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی مترکاشته شود.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

سعادت پورافزود: بهترین زمان کاشت گل نرگس شهریور تا مهر ماه است و که اگر شرایط اقلیمی مساعد و تغذیه گیاه کامل باشد در اواخر پاییز و اوایل زمستان برداشت خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر اقلیم مناسب گلستان برای کشت گل نرگس، این گیاه دارای مزیت‌های متعددی مانند نیاز آبی کم نسبت به سایر محصولات نیازمند به آب فراوان و مقاوم نسبت به آفات است که به دلیل پیاز سمی این گیاه نسبت به حمله آفات مقاوم است و این موارد می‌تواند دلیل خوبی برای کشت گل نرگس در استان باشد.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان


درآمد میلیاردی حاصل از پرورش گل در استان گلستان


معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: ۵۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت گیاهان گلخانه‌ای و گل‌های زینتی در فضای باز و بسته است که ۱۲ هکتار آن زیر کشت گل نرگس در استان است و مجموع تولید آن در هر دو فضا ۳۸ میلیون شاخه بریده، گلدان و نشا حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد.
 
مهمان زمستانی گرمابخش زندگی کشاورزان

صادقی افزود: با توجه به بحران آب و مدیریت منابع آبی و بحث ارزآوری در ۵ سال گذشته اقدام به کشت گیاهان گلخانه‌ای و زینتی کرده ایم که نسبت به سال‌های گذشته توسعه یافته است.

صادقی گفت: اقلیم مناسب و نیاز نداشتن به مصرف انرژی در فصل زمستان و تابستان، وجود کارگر ارزان قیمت و تعداد روز‌های آفتابی شرایط توسعه گل و گیاه را فراهم کرده است.
 
وی در پایان به داشتن بازار ثابت و پایدار هدف به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس ، آسیای میانه گفت: با توجه به ظرفیت بالای استان اتاق بازرگانی در حوزه کشاورزی صنعت ، معدن و تجارت استان و سرمایه گذاران در حوزه صادرات می توانند تولید گل وگیاه و بویژه گل نرگس را توسعه داد.
 
 
گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
برچسب ها: اشتغال ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.