بیش از 80 درصد گچ کشور در استان سمنان تولید می شود اما ارسال 60 درصد از این تولیدات به صورت خام به استان های دیگر حکایت از کمبود واحدهای فرآوری این محصول در استان را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ استان سمنان با وسعت حدود 97هزار کيلومتر مربع و حدود 400ميليون تن ذخاير معدنی از استان های غنی معدنی کشور به حساب می آید که سالانه بیش از 15 میلیون تن ذخایر معدنی از استان سمنان استخراج می شود.

توليد گچ با حدود هفت ميليون تن بيشترين محصول معدنی استان سمنان بشمار می آید که این میزان تولید در کشور بی نظیر است.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

مهدی ابوالخیریان دبیر اتحادیه گچ استان سمنان در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: در حال حاضر 61 معدن دارای پروانه و 50 واحد تولیدی گچ در استان فعال بوده که 8 واحد آن به صورت سنتی و 42 واحد هم به صورت صنعتی مشغول به کار هستند.

وی افزود: استان سمنان با تامین 6 درصد از گچ دنیا و 80 درصد از گچ کشور پایتخت این ماده معدنی در کشور محسوب می شود اما با این وجود صادرات این محصول چندان رضایت بخش نبوده است.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این رابطه گفت: در حال حاضر تنها یک واحد تولیدی گچ در استان صادرات این محصول را انجام میدهد که این در مقایسه با استخراج و تولید گچ در استان بسیار کم است.

اما صادرات کم تنها مشکل این صنعت در استان نیست و مشکل اصلی  فرآوری نکردن و خام فروشی این محصول از استان سمنان محسوب می شود.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: در حال حاضر غیر از یک واحد که کارفرآوری را انجام می دهد بقیه واحدها به صورت نیمه سنتی در استان مشغول به کار هستند.

اسودی تصریح کرد: قدیمی بودن ماشین آلات و تولید بیشتر از نیاز استان باعث شده تا بیش از 95 درصد از تولید گچ استان به استان ها دیگر کشور به صورت خام فرستاده شود.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

بهره برداری از 3 واحد فرآوری گچ  در استان سمنان

وی با اشاره به بهره برداری از 3 واحد فرآوری گچ در آینده ای نزدیک در استان سمنان افزود: در حال حاضر دیگر مجوز احداث واحد های تولید گچ با روش های سنتی و حتی نیمه سنتی نیز داده نمی شود و باید صنعت گچ استان به سمت فرآوری پیش رود.

علی معماریان عضور هیئت رئیسه گچ استان سمنان گفت: باید تلاش شود تا با ورود فناوری های گچ به استان این ماده معدنی در همان مبدا فرآوری شود زیرا در چند سال آینده گچ خام منسوخ می شود.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

وی افزود: اگر همبستگی بین تولید کنندگان و مسئولین و افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه انجام شود قطعاً شاهد رونق صنعت گچ استان در آینده خواهیم بود.

رحمت رضایی نژاد هم که یکی از اعضای هیئت رئیسه گچ استان است گفت: گچی که در حال حاضر در کارخانجات استان در حال تولید است به صورت سنتی بوده و سودآوری آن برای سرمایه گذاران بسیار کم است.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور

به هر حال بهره برداری از فرآورده های نوین گچ در استان می تواند موجب پیشرفت صنعت، رونق صادرات و افزایش اشتغال در استان سمنان شود.

کمبود واحدهای فرآوری در پایتخت گچ کشور


گزارش از حامد داودی

انتهای پیام/ب

نیاز اساسی صنعت گچ استان سمنان به واحدهای فرآوری

برچسب ها: معدن ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.