سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از سرشماری نیمه زمستانی پرندگان آبزی در استان مرکزی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  رضا میرزایی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از سرشماری نیمه زمستانی پرنگان آبزی در تالاب میقان، سد الغدیر ساوه، سد پانزده خرداد دلیجان و سد کمال صالح اراک خبرداد.

میرزایی افزود: نتایج سرشماری بعد از درج در فرم‌های استاندارد برای ارسال به دفتر بین المللی تالاب‌ها به دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: استفاده از پرندگان به عنوان پایش کنندگان زیست محیطی ارزش‌های خاصی دارد که از تغییر اقلیم تا ردیابی وضعیت تنوع زیستی سیاره زمین و وجود آلاینده‌ها در اکوسیستم را در بر می‌گیرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه پرندگان به سهولت قابل مشاهده اند، روز فعالند و قابلیت شناسایی میدانی از فاصله دور را دارند ادامه داد: اطلاعات ما از پرندگان در مقایسه با دیگر گروه‌های جانوری بسیار بیش‌تر است و این عوامل سبب شده تا پرندگان تصویری از مسیر تنوع زیستی در جهان را به ما نشان دهند و به عنوان فشار سنج‌های مفید و منحصر به فرد درباره تغییرات محیط زیست باشند.

وی تصریح کرد: بیش‌ترین گونه‌ها در میان پرندگان ایران را پرندگان متکی به تالاب‌ها تشکیل می‌دهندو پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی مهمترین گروه پرندگان ایران هستند، و این موضوع اهمیت تالاب‌ها در حمایت از تنوع زیستی پرندگان را مشخص‌تر می‌کند.

میرزایی گفت: استان مرکزی دارای ۴ زیستگاه تالابی حائز اهمیت برای سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی است و هر ساله همزمان با برنامه جهانی و کشوری سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی از دهم دی ماه تا هشتم بهمن ماه سرشماری می‌شوند.

سرشماری پرندگان مهاجر آبزی یک برنامه دراز مدت در سطح جهانی است که از سال ۱۹۶۷ میلادی مقارن ۱۳۴۶ شمسی با تاکید بر سرشماری در تالاب‌ها و مناطق تجمع آن‌ها در فصل زمستان انجام می‌شود.

تالاب‌های استان مرکزی به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب زیستگاهی و قرار گرفتن بین ۲۴ تالاب بین المللی و ۱۰۵ منطقه مهم پرندگان در کشور در فصل‌های پاییز و زمستان پذیرای تعداد زیادی پرنده مهاجر است.

انتهای پیام / ج

سرشماری پرندگان آبزی در استان مرکزی آغاز شد

برچسب ها: حیات وحش ، مناظرزیبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.