سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: پرندگان تالاب میقان و زیستگاهشان آسیبی ندیده است.

رضا میرزایی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  با بیان اینکه زیستگاه پرندگان تالاب میقان اراک در قسمت شمالی تالاب قرار دارد و آتش سوزی دیروز در قسمت جنوب شرقی تالاب رخ داده گفت: خوشبختانه به پرندگان تالاب میقان و زیستگاهشان آسیبی وارد نشده است.

میرزایی گفت: به دلیل تراکم نی‌ها امکان حضور پرنده‌ها و لانه گزینی آنها در این قسمت وجود ندارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به دلیل یخ زدگی سطح آب تالاب به موجودات آبزی درون آب تالاب هم آسیب وارد نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار پرنده از جمله مرغابی سانان، اردک سرسبز، و ده‌ها پرنده دیگر در تالاب میقان حضور دارند که ۸ هزار حلقه از آنها درنای خاکستری هستند و از صحرای سیبری برای زمستان گذری به این منطقه مهاجرت کرده اند.

سوختن 50 هکتار از نی های اطراف تالاب

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به علت آتش سوزی تالاب میقان ادامه داد: علت آتش سوزی دیروز عامل انسانی بوده که عمدی یا سهوی بودن آن در دست بررسی است و از ۱۲ هزار هکتار کل این تالاب ۵۰ هکتار آن طعمه حریق شد.

 وی با بیان اینکه آتش سوزی در نی‌های خشک شده رخ داده است و ساقه نی‌ها که سبز هست آسیب جدی ندیده و مانند هرسال در فصل رویش ازقسمت خشک شده جوانه خواهد زد تصریح کرد: نی‌ها در اصل در آب شور تالاب رشد نمی‌کنند و علت رشد آنها پساب آب شیرین است که وارد تالاب می‌شود.

میرزایی بیان کرد: البته تردد خودرو‌ها، شخم زنی و خاک ریزی در عملیات اطفاء حریق باعث آسیب دیدگی جزئی به اکوسیستم تالاب شده است.

آب تالاب میقان اراک شور است و به دلیل دارا بودن سولفات سدیم بالا بزرگترین کارخانه سولفات سدیم کشور در این تالاب مشغول به کار است.

در تالاب میقان اراک موجودات ریزی به نام آرتمیا زندگی می‌کنند که موجب قرمز شدن رنگ آب این تالاب می‌شوند.

با ابلاغ کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، صبح امروز رضا میرزایی به عنوان سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی معرفی شد.

رضا میرزایی سرپرست جدید اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، پیش از این معاون نظارت و پایش این اداره کل بود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.