رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: روند بارندگی‌ها در مناطق جنوبی کشور منفی است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در مناطق جنوبی کشور روند بارندگی‌ها منفی بوده و هست، اضافه کرد: باید در بهره برداری و مصرف آب نگرش جدیدی ایجاد شود تا با مشکلات بیشتر از این رو به رو نشویم.

وی اظهار کرد: در پاییز امسال بارندگی‌ها از میانگین هر ساله کمتر بود و به یک سوم کاهش یافته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز به کاهش ذخایر رطوبتی جنوب اشاره کرد و این امر را یکی از دلایل کاهش بارندگی‌ها برشمرد.

محمد جعفر ناظم السادات تصریح کرد: اگر بیش از این ۱۰ واحد رطوبت از اقیانوس آرام و اطلس وارد کشور می‌شد، باران می‌بارید، ولی اکنون این رطوبت باید بیشتر از ۱۵ واحد باشد تا باران ببارد.

ناظم السادات با بیان اینکه مصرف آب در کلان شهر‌ها بخصوص شیراز تا ۱۰ برابر افزایش داشته است، ادامه داد: باید در قانون مصوب شده مجلس شورای اسلامی در خصوص بهره برداری از آب که سال ۶۱ به تصویب نمایندگان رسیده است بازنگری شود، زیرا در آن زمان جمعیت کمتر بود، منابع آب زیر زمینی بیشتر بود و شرایط جوی و اقلیمی با امروز فرق می‌کرد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز، با بیان اینکه آب و هوا را در جنوب کشور باید تغییر داد، اظهار کرد: اکنون باید با سرمایه گذاری به سمت تولید مدل‌های ملی آب و هوا شناسی حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: راهکار اصلی افزایش رطوبت در هوا و اقلیم جنگل کاری و گیاهان خودرو است و باید با کمک مردم، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و بدون دخالت دولت عرصه منابع طبیعی را حفظ کرده و گسترش داد.

انتهای پیام/ن

کاهش بارندگی‌ها در مناطق جنوبی کشور 

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار