رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی در شهرستان فهرج واکسینه می‌شوند.

واکسیناسیون بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک در فهرجبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بماندشتی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: تب برفکی یک نوع ویروس است که در بین دام‌ها بخصوص گوسفندان بوجود می‌آید و این ویروس حتی در برابر هوای خشک و آزاد مقاوم است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری یکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی است و مهم‌ترین تهدید برای تجارت دام و فراورده‌های دامی محسوب می‌شود، افزود: تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در گوساله ها، بره ها، بزغاله‌ها از علائم این بیماری است.


بماندشتی با بیان اینکه هنگام مبتلا شدن دام‌ها به بیماری تب برفکی باید از خرید و فروش دام‌ها جلوگیری شود خاطرنشان کرد:این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود و کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال دام، قرنطینه نمودن دام‌های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش دام و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد:بیماری تب برفکی توسط لوازم مکانیکی، خودرو‌های حمل شیر و کود، خوراک دام، پرسنل، افراد و باد از واحدی به واحد دیگر به راحتی منتقل می‌شود، و واکسیناسیون به تنهایی قادر به کنترل بیماری نیست و باید علاوه بر واکسیناسیون رعایت شرایط امنیت زیستی در راس برنامه‌های کنترل بیماری قرار گیرد.

انتهای پیام/ح

واکسیناسیون دام ها علیه تب برفکی در فهرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار