رضا حمیدی گفت: حتی تفسیر یک مطلب که به مطلب اصلی بسیار نزدیک باشد نیز «سرقت ادبی» به شمار می رود.

هرگونه استفاده از مطالب دیگران به نام خود سرقت ادبی است

رضا حمیدی، فعال فرهنگی و ادبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص «سرقت ادبی» گفت: سرقت ادبی سابقه و پیشینه بسیار طولانی در ادبیات دارد. از زمانی که انسان اثری پدید آورد و ایده و هنر خود را به نمایش گذاشت، موضوع سرقت ادبی هم پدیدار شد. این موضوع در طول تاریخ و دوره های مختلف با شدت و ضعف از دغدغه های پدید آورندگان بوده است. هرگونه استفاده از ایده ها و مطالب افراد دیگر به نام ایده و نظریه خود نوعی دستبرد و سرقت ادبی به شمار می‌رود. حتی تفسیر یک مطلب که به مطلب اصلی بسیار نزدیک باشد جزء سرقت ادبی است.

وی افزود: هم اکنون تکنولوژی پیشرفت کرده است و از ابزارهای نوین استفاده می کنیم. امروز که در عصر ارتباطات هستیم، سرقت های علمی و ادبی به سرعت کشف می شود. بنابر این متولیان امر باید با هر گونه جرایم و دستبرد فکری برخورد قانونی و جدی داشته باشند. ریشه اصلی سرقت های علمی، فرهنگی و ادبی تعهد نداشتن افراد و آشنا نبودن آن ها با دستورهای قرآن و روایات است. هرگونه دستبرد و خیانت در امانتداری در قرآن و روایات نیز ناپسند عنوان شده است. پیامبر اکرم ( ص ) فرموده اند: کسی که امانتدار نباشد ایمان ندارد.

این فعال فرهنگی و ادبی ادامه داد: همانگونه که سرقت مال مردم مجازات تعریف شده دارد، برای سرقت ادبی، علمی و فرهنگی که از مال بسیار با اهمیت تر است نیز باید براساس نقش زمان و مکان اجتهاد کرد. حوزه علمیه هم برای جرایمی مانند سرقت های علمی ادبی و فرهنگی مجازات مشخصی تعریف و تعیین کند. شعر معروف «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» در برخی فیلم نامه ها و برخی ترانه ها از جمله ترانه خواننده جوان حمید هیراد و کتاب هایی در حوزه ادبیات، خودشناسی و روانشناسی  دستخوش سرقت ادبی شده است.

حمیدی ادامه داد: چند سال پیش  فردی به من مراجعه کرد و به من گفت نویسنده ای اغلب داستان های کوتاهم را بدون ذکر منبع و ماخذ سرقت کرده است. وقتی با نویسنده در این باره صحبت کردم، وی در پاسخ به من گفت: «من فوق لیسانس دارم، اما اشتباه کردم که به دنبال تحصیلات دانشگاهی رفتم. الان درآمد من با یک عدد چسب و قیچی از بسیاری از مهندسان و برخی مشاغل دیگر بسیار بیشتر است.» جالب است که این نویسنده بیش از 15 جلد کتاب منتشر کرده و هر کدام از کتاب هایش  بارها تجدید چاپ شده است. وی مرا تهدید کرد که اگر شکایت کنید، با شما برخورد فیزیکی خواهم کرد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار