مدیر کل استاندارد فارس گفت: راه اندازی و استفاده از آسانسور قبل از تاییده استاندارد ممنوع است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رهنما مدیر کل استاندارد فارس گفت: با توجه به اجباری بودن استاندارد آسانسور‌ها نظارت بر نصب و راه اندازی آسانسور‌ها در دستور کار اداره کل استاندارد فارس قرار دارد.

رهنما از مالکان و پیمانکاران ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند خواست قبل از عقد قرار داد خرید آسانسور حتما مجوز طراحی و مونتاژ آسانسور شرکت‌های طرف قرار داد را که توسط اداره کل صنعت و معدن و تجارت صادر شده و دارای تاریخ اعتبار است را ملاحظه و دقت کنند که مشخصات طرف قرار داد با مشخصات مجوز صادر شده تطابق داشته باشد.

وی افزود: قرار داد بسته شده باید شفاف و با امضاء مدیر عامل شرکت فروشنده آسانسور و در برگه دارای سر برگ شرکت نوشته شود و قید جمله " الزام به نصب آسانسور بر اساس موازین استاندارد ملی ایران " ضروری است.

رهنما ادامه داد: مالکان و پیمانکاران ساختمان‌ها قبل از شروع عملیات نصب آسانسور از طریق مهندسین ناظر و طراح و همچنین با مشاوره شرکت طرف قرار داد از آماده و مناسب بودن فضاه‌های ساختمانی محل نصب آسانسور اطمینان حاصل کنند و پس از اتمام کار نصب آسانسور، فروشنده آسانسور بایستی با هماهنگی مالک درخواست بازرسی آسانسور را در سامانه اینترنتی اداره کل استاندارد ثبت کنند.

مدیر کل استاندارد فارس اظهار داشت: راه اندازی و استفاده از آسانسور قبل از تاییده استاندارد ممنوع و مسئولیت هر گونه حادثه به عهده طرفین قرار داد است.

وی بیان کرد: یکی از مدارک ضروری صدور تائیده استاندارد آسانسور ارائه قرار داد سرویس و نگهداری اسانسور برای پیشگیری از خرابی و بروز حادثه است و درصورتی که مشخص شود قرار داد ارائه شده صوری بوده مسئولیت هرگونه حادثه به عهده طرفین قرار داد است.

رهنما همچنین گفت: تائیدیه صادر شده برای یکسال اعتبار دارد و پس از پایان این مهلت آسانسور بایستی مجداد مورد بازرسی قرار گیرد.

مدیر کل استاندارد فارس از هماهنگی مطلوب شهرداری شیراز با اداره کل استاندارد در خصوص اخذ استعلام از استاندارد قبل از صدور پایان کارخبر داد و افزود: در حال حاضر شهرداری شیراز بدون اخذ مجوز استاندارد اجازه بهره برداری از ساختمان‌های دارای آسانسور را نمی‌دهد که در همین راستا در ۹ ماهه نخست امسال بیش از دو هزار و ۴۰۰ فقره تائیدیه آسانسور توسط اداره کل استاندارد صادر شد.

وی تصریح کرد: جهت سهولت در صدور مجوز‌ها و همچنین سرعت انجام پاسخگویی به متقاضیان شرکت‌های بازرسی آسانسور در استان فارس از طریق سازمان ملی استاندارد تائید صلاحیت شده و لذا به محض مراجعه مالکین ساختمان‌ها به اداره کل استاندارد پرونده آن‌ها به شرکته‌ای تائید صلاحیت شده ارجاع و در کمترین زمان ممکن بازرسی اولیه صورت می‌پذیرد و در صورتیکه آسانسور معایبی داشته باشد در یک فرصت زمانی مناسب به مالک اجازه داده می‌شود تا نسبت به رفع نقص اقدام و در بازرسی نهائی مجوز لازم صادر شود.

مدیر کل استاندارد فارس اعتبار مجوز‌های صادر را یک سال اعلام کرد و گفت: مالکان موظفند ضمن عقد قرارداد بازرسی با شرکته‌ای نصاب آسانسور پس از اتمام مهلت مذکور به اداره کل استاندارد جهت تمدید تائیدیه استاندارد اقدام کنند.
انتهای پیام/ر

 ضرورت نصب آسانسور بر اساس موازین استاندارد ملی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار