انتخابات کمیته ملی المپیک 25 دی ماه با حضور 30 کاندیدا در بخش های مختلف برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگار جوان ، سر انجام روز گذشته جمعه 15 دی نام نویسی از متقاضیان انتخابات کمیته ملی المپیک به پایان رسید.

انتخابات کمیته ملی المپیک به دلیل برخی اقدامات موازی با وزارت ورزش و جوانان از سال های قبل یکی از چالش برانگیز ترین انتخابات در ورزش محسوب می شود،وزارت ورزش و جوانان به دلیل روح منشور المپیک نمی تواند در مسائل کمیته ملی دخالت مستقیم داشته باشد و این موضوع فقط با یک راهکار حل می شود آن هم چینش نفرات حاضر در کمیته یا به نوعی رئیس تحت نفوذ است.

فبل از پرداختن به موضوع پست هایی اهم از دبیر کلی و نایب رئیسی و هیئت اجرایی که باید از بین نفرات ثبت نام کرده انتخاب شوند این ریاست کمیته است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

قبل تر از این گفته می شد داورزنی برای این سمت انتخاب شده است اما وقتی او با سمت معاون وزیر ورزش و جوانان پای به عرصه ورزش گذاشت و دل از والیبال کند مشخص شد که او تمایلی برای این پست ندارد اما باید یک گزینه برای این سمت از سوی وزارت ورزش و جوانان یا به نوعی دولت معرفی شود و چه گزینه ای بهتر از  صالحی امیری که قبل تر از این نتوانست  به کرسی وزارت ورزش و جوانان برسد و مجبور شد فقط به همان  سرپرستی 70 روزه در وزارت ورزش بسنده کند.

این تنها کارنامه صالحی امیری در ورزش است و مشکل چینش نفرات از زمانی آغاز شد که صالحی امیری به عنوان خبره ورزش انتخاب شد درست زمانی که او نه تنها خبره نبود بلکه سابقه ورزشی آنچنانی هم نداشت.

پازل چیده شده با انتخاب کفاشیان و مشحون و 2 بانوی حاضر در این تیم 5 نفره کامل شد تا صالحی امیری تنها فرد اصلح برای ریاست کمیته ملی المپیک شود.

اما ثبت نام فقط 2 نفر برای  حضور در  انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک شک ها را به گمان تبدیل کرد که صالحی امیری باید بدون رقیب بماند.آیا انتخابات به این شکل می تواند مبنی بر دموکراسی باشد؟

تنها رقیب صالحی امیری ، خسروی وفا رئیس فدراسیون معلولان است که اتفاقا ریاست کمیته پارالمپیک را هم به عهده دارد و با این همه مشغله حتما برای رقابت با صالحی امیری وقت ندارد.

کیومرث هاشمی رئیس فعلی کمیته ملی المپیک با توجه به این شرایط قبول کرد که در این رقابت شرکت نکند و میدان را برای صالحی امیری و وزارت ورزش و جوانان خالی کند.

در دیگر بخش ها هم افرادی حضور یافتند که بتوانند به عنوان مکمل در کنار صالحی امیری ایفای نقش کنند و در صندلی های هیئت اجرایی، دبیر کلی و نایب رئیسی شانس خود را امتحان  و از مزایای یک تیم هماهنگ بهره ببرند.

ورزش ایران این روز ها چالش بزرگی را تجربه می کند، فردی بدون سابقه ورزشی قرار است در کمیته ملی المپیک 4 سال ریاست کند و آینده ورزشی ایران در عرصه های بین المللی به عملکرد او بستگی خواهد داشت.

این را یقین داریم که وزارت ورزش و جوانان همانند دیگر انتخابات فدراسیون ها پای خود را از این موضوع بیرون می کشد و شاید خیلی از رقبای کسب کرسی ریاست کمیته ملی المپیک وقتی شرایط یکطرفه انتخابات را دیدند حتی رغبت به ثبت نام نداشتند.

 خسروی وفا  تنها رقیب صالحی امیری که سال هاست رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان است و در این حوزه ید طولایی دارد اما در مقابل، در کارنامه صالحی امیری رد پایی از ورزش دیده نمی شود و فقط 70 روز به عنوان سرپرست در وزارت ورزش و جوانان فعالیت کرده است. او که تاکنون رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و هم چنین وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است حالا تصمیم گرفته  در ادامه بخت خود را در ورزش بیازماید. با حضور او بحث مهندسی انتخابات کمیته ملی المپیک بسیار داغ شده است. برخی مدعی هستند مسئولان ورزش بدهی هایی به صالحی امیری دارند و حالا با وارد کردن او به کمیته ملی المپیک قصد پرداخت بدهی ها را دارند. جالب آن که خسروی وفا نیز اعلام کرده است اگر صالحی امیری به طور جدی وارد صحنه شود او انصراف می دهد. به نظر می آید صالحی امیری به راحتی به صندلی ریاست کمیته ملی المپیک دست پیدا می کند.

از سوی دیگر صحبت های شهردار تهران در مورد صالحی امیری تنها موردی است که شاید بتواند شرایط را عوض کند و باعث شود او از  انتخابات پا پس بکشد که در آن صورت خسروی وفا تنها نامزد ریاست کمیته ملی المپیک می شود.

اسامی کامل افرادی که برای پست‌های مختلف ثبت‌نام کرده‌اند، به‌شرح زیر است:

ریاست: سیدرضا صالحی امیری، محمود خسروی‌وفا

هیئت اجرایی: علیرضا رحیمی، مجید کیهانی، سید عبدی افتخاری، محمدعلی صبور، محمد درخشان، مهدی تاج، فضل‌الله‌ باقرزاده، زهرا اینچه‌درگاهی، صادق فرجی، خسرو قمری، مسعود خلیلی، احمد ضیایی، مجید شایسته، محمد علیپور، محسن رضوانی و علی دادگر

دبیرکلی: علی مرادی، محمد درخشان، صادق فرجی، مهدی علی‌نژاد و شاهرخ شهنازی

نایب‌رئیسی: محمود خسروی‌وفا، رباب شهریان، هاشم اسکندری، فضل‌الله باقرزاده، طاهره طاهریان، محمود مشحون، غلامرضا نوروزی، حسین بابویی، علی مرادی، مجید شایسته و هادی ساعی

خزانه‌داری: کیکاووس سعیدی، مهدی علی‌نژاد، میترا نوری و هادی ساعی

در حال حاضر «محمود مشحون»،«علی کفاشیان‌»، «سید محمد پولادگر‌»، «فضل الله باقرزاده‌»، «غلامعلی محمدعلیپور» و «رسول خادم» اعضای هیئت اجرایی فعلی کمیته‌ملی المپیک را تشکیل می‌دهند. در این دوره پولادگر، کفاشیان و خادم  ترجیح دادند ورود نکنند.

چه کسانی در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک رای می دهند؟

طبق اساسنامه 62 عضو مجاز به حضور در این انتخابات هستند.

الف- هر ایرانی که عضویت کمیته بین المللی المپیک را داشته باشد.

ب- شش نفر از میان قهرمانان فعال یا بازنشسته‌ای که از آخرین حضورشان در بازی‌های المپیک بیش از سه دوره نگذشته باشد، ضمن اینکه انتخاب حداقل دو نفر از آنها از میان زنان خواهد بود. این قهرمانان در چارچوب دستورالعمل کمیته بین المللی المپیک توسط کمیسیون ورزشکاران با در نظر گرفتنبه دو شاخص سطح عناوین کسب شده و ویژگی‌های اخلاقی انتخاب می‌شوند.

پ-رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیئت رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته یا رشته‌های ورزشی تحت پوشش آنها بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بین المللی المپیک در برنامه بازی های المپیک قرار می‌گیرند.

ت- رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه فدراسیو‌ن‌‌های ملی عضو فدراسیون‌های بین المللی که رشته یا رشته‌¬های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازی‌های المپیک نبوده ولی در برنامه بازی‌های آسیایی قرار می‌گیرند.

ث‌- رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینـده منتخب هیات رئیسه فدراسیـون‌های ملی که رشته یا رشته‌¬های ورزشی تحت پوشش آنها، ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند.

ج‌- اعضای هیات رئیسه کمیته ملی المپیک.

چ- یک نفر نماینده از میان مربیان و یا داورانی که در بازی‌های المپیک شرکت داشته‌اند، به انتخاب هیات اجرایی.

ح- یک نفر نماینده از میان روسا و یا دبیران کل ایرانی فدراسیون های بین المللی یا کنفدراسیون های آسیایی و یا نهادهای بین المللی ورزشی که توسط کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشند.

خ- روسای تشکل‌ها و فدراسیون‌هایی که چندین رشته ورزشی مورد تائید کمیته بین المللی المپیک را تحت پوشش دارند و نیز مسئولین و یا نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ورزشی کشور که متعهد به ارتقا میزان اثربخشی کمیته بوده و یا خدمات چشم‌گیری را در راستای نیل به اهداف ورزش و جنبش المپیک ارائه می کنند، به شرح زیر :

1- وزیر ورزش و جوانان

2-پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازی‌های المپیک به انتخاب هیئت اجرایی، که حداقل دو نفر از آنها از میان بانوان و یک نفر از بین کارشناسان حوزه ورزش دانش آموزی (با توجه به اهمیت بازی‌های المپیک نوجوانان) خواهد بود.

3 -رئیس کمیته ملی پارالمپیک

4 -رئیس آکادمی ملی المپیک

5 -رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

6 -رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی

7 -رئیس فدراسیون ورزش مدارس

8 -رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی

9-یک نفر نماینده باشگاه‌ها به پیشنهاد اتحادیه باشگاه‌های کشور و تایید هیات اجرایی کمیته. درصورت تشکیل نشدن اتحادیه مزبور، انتخاب نماینده باشگاه‌ها توسط هیات اجرایی کمیته انجام می‌پذیرد.

10-یک نفر نماینده ورزش نیروهای مسلح با معرفی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح.

دهمین رئیس کیست؟

ایران در حالی از سال 1325 به عضویت کمیته بین المللی المپیک درآمده است که پس از پیروزی اتقلاب اسلامی تاکنون حسین شاه‌حسینی (سال‌های 59-58)، مصطفی داوودی (59 تا 63)، حسن غفوری‌فرد (63 تا 65 )، مصطفی هاشمی‌طبا (65 تا 67 و 75 تا 83)، عیسی کلانتری (67 تا 71)، حسین محلوجی (71 تا 75)، رضا قراخانلو(83 تا 87) و محمد علی‌آبادی (87 تا 92) ریاست این کمیته را برعهده داشته‌اند، البته در این میان محمد علی آبادی چیزی بیش از یک سال و نیم به دلیل آنچه تعلیق ورزش ایران خوانده شد بیش از مهلت چهارساله خود بر این کرسی نشست و در نهایت کیومرث هاشمی (92-96) بر روی صندلی ریاست نشسته اند. حالا 25 دی ماه سرنوشت دهمین رئیس این سازمان پر اهمیت مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

سرنوشت انتخابات کمیته ملی المپیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.