پایانه مرزی تمرچین در آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های مبادلات اقتصادی ایران با شمال عراق به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی یکی از پنج پایانه مرزی استان بوده که ۱۲ کیلومتر با شهرستان پیرانشهر فاصله دارد و یکی از مرز‌های فعال در حوزه ترازیت کالا به شمار در کشور غرب کشور به شمار می‌رود که شاه کلید توسعه استان و جنوب استان است.

این پایانه مرزی بعداز کمرگ بازرگان که در شهرستان ماکو قرار دارد به عنوان فعال‌ترین و با اهمیت‌ترین مرز کشور در جنوب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

مرز رسمی تمرچین پیرانشهر مرز مقابل منطقه مرزی حاج عمران عراق بوده که با شهر چومان عراق فاصله کمی دارد و نزدیکترین راه زمینی ایران به کشور‌های حوزه دریای مدیترانه و خلیج فارس محسوب می‌شود، که به عنوان دروازه تجاری دو کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود.

پایانه مرزی تمرچین شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور
مهر امسال بود که مرز تمرچین پیرانشهر به دلیل تحولات منطقه اقلیم کردستان بنا به درخواست دولت عراق در پی تحولات صورت گرفته بسته اعلام شد و قریب به به چهار ماه بود که تردد، ترانزیت و واردات و صادرات در این مرز به طور کامل تعطیل شده بود تا اینکه ۱۲ دی ۹۶،در اطلاعیه سرکنسولگری ایران در اربیل عراق اعلام شد"نظر به رایزنی‌های معمول با دولت جمهوری عراق، فعالیت مرز‌های رسمی تمرچین در پیرانشهر و پرویزخان در قصرشیرین با اربیل و سلیمانیه که از مدتی قبل بنا به درخواست رسمی دولت آن کشور متوقف شده بود، از تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۶ از سرگرفته شد و علاوه بر تردد مسافران، مبادلات تجاری و بازرگانی در این گذرگاه‌ها انجام خواهد پذیرفت.

پایانه مرزی تمرچین شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور

پایانه مرزی تمرچین یکی از مجهزترین پایانه های مرزی در کشور

 نادر صفرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛افزود:پایانه تمرچین یکی از مجهزترین پایانه‌های مرزی در کشور است که تمامی زیر ساخت‌ها در این پایانه مهیا و به بهره برداری رسیده است.


پایانه مرزی تمرچین شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور


وی از واگذاری بازارچه مرزی تمرچین به گمرک خبر داد و گفت:در آذربایجان غربی علاوه بربازارچه مرزی تمرچین، بازارچه‌های سرو، ساری سو و رازی نیز با گمرک ادغام شده اند و فعالیت و رویه‌های این بازارچه‌ها در داخل گمرک اداره می‌شود.

پایانه مرزی تمرچین شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور

اجرای  طرح ساماندهی در پایانه مرزی تمرچین

 عبد الحسین علی اکبری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اشاره به جایگاه آذربایجان غربی در صنعت حمل و نقل گفت:صنعت حمل و نقل یک صنعت مادر است و استان آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و نیز واقع‌شدن جاده ابریشم سرشاخه مهم و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود و سهم بالایی در جابه جایی کالا و مسافر دارد.

وی با اشاره به سهم پایانه مرزی تمرچین در توسعه استان گفت: پایانه مرزی تمرچین یکی از فعال‌ترین پایانه‌های مرزی استان به شمار می‌رود و برای تسهیل تردد از پایانه مرزی و ارتقای کیفیت خدمات طرح ساماندهی این پایانه از شهریور ماه امسال شروع شده است و امید می‌رود با تخصیص اعتبارات اواخر امسال به پایان برسد.

وی ادامه داد:برای ساماندهی این این پایانه ۱۴۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است تا زیر ساخت‌های توسعه پایانه تمرچین توسعه یابد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی این پایانه بیش از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود:محوطه سازی سردر غربی، احداث کریدور مسافری، سایبان قسمت مسافری، از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این پایانه است.

پایانه مرزی تمرچین شاهرگ حیاتی و اقتصادی شمال غرب کشور

مرحمت سلیمان نژاد مدیر پایانه مرزی تمرچین نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اشاره به تردد روزانه به طور میانگین ۲۰۰ دستگاه کامیون صادراتی به گمرک تمرچین اظهارداشت: به طور متوسط روزانه ۱۳۰ دستگاه کامیون، اتوبوس و خودرو سواری از درب ترانزیتی گمرک وارد عراق می‌شود.

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.