رئیس کل گمرک ایران از همکاری ۱۱ بانک برای صدور ضمانت‌نامه به صورت الکترونیکی خبر داد.

دریافت الکترونیک ضمانت نامه با همکاری ۱۱ بانکبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان فرود عسگری، رییس کل گمرک ایران در حاشیه نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت ترانزیت خارجی و تسهیل تجارت اظهار کرد: گمرک ایران تصمیمات جدی در خصوص ترانزیت خارجی و تسهیل تجارت  اتخاذ کرده است.
 
به گفته وی؛ تبادل الکترونیک بیمه نامه ها میان شرکتهای بیمه‌ای و گمرک، دریافت ضمانت نامه‌های الکترونیک میان گمرک و 11 بانک جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدامات مهم در این زمینه است.

فرود عسگری از تجمیع بیمه در گمرک خبر داد و گفت: در ابتدا واحدهای تولیدی و بخش‌های ترانزیتی کشور یک بیمه تجمیع را در گمرک امانت می‌گذارند و به دفعات از این بیمه استفاده  می‌کنند. این امر باعث تسهیل، تسریع و دقت و کنترل بیشتر در تجارت خارجی و تسهیل تجارت می شود.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه گفت: گمرک ایران اظهار قبل از ورود را  در دستور کار دارد، تقریبا 4 روز قبل از حرکت محموله به کشور، مانیفست الکترونیک در زمان بارگیری کالا وصول می شود.

براین اساس تصمیم گرفته شد؛ این سرویس در خدمت همه تجار و تولیدکنندگان قرار گیرد تا بتوانند از این سرویس استفاده کنند و تشریفات گمرکی قبل از ورود به بنادر کشور انجام شود که توقف محموله ها را در گمرکات نداشته باشیم.

 بهبود کسب و کار از اهداف استقرار گمرک الکترونیک

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری  در این جلسه با اشاره به گزارش رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از اقدامات صورت گرفته در راستای استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه که از پروژه های اقتصاد مقاومتی است، اقدامات انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه کار بزرگی است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی به انجام رسیده است.
 
جهانگیری بیان کرد: در کنار این دستاورد، امور تجاری کشور نظیر صادرات، واردات و ترانزیت به میزان قابل توجهی تسهیل شد و تا حد زیادی از قاچاق کالا نیز ممانعت بعمل آمد.

معاون اول رئیس جمهوری تسهیل و بهبود کسب و کار را از دیگر اهداف استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه برشمرد و گفت: با استقرار این سامانه،‌ درآمد گمرک از 8 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 22 هزار میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته، در حالیکه میزان واردات کشور با کاهش مواجه بوده است.

وی  با اشاره به کاهش میانگین زمان واردات از 26 روز به 3 روز و کاهش میانگین زمان صادرات از 7 به 1 روز پس از استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، تصریح کرد: کاهش زمان امور گمرکی منجر به میزان قابل توجهی صرفه جویی در زمان می شود و اگر هزینه میزان معطلی ارباب رجوع پیش از استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه با وضعیت فعلی مقایسه شود، شاهد صرفه جویی فراوانی در زمان و هزینه ها خواهیم بود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم حذف مقررات زائد که موجب معطلی کارها می شود، یادآور شد: خوشبختانه دستگاه های اجرایی از طریق سامانه های ایجاد شده می توانند، پاسخ ها و استعلام های لازم را بصورت  آنلاین و برخط به گمرک ارائه دهند که این امر نقش موثری در از بین رفتن توقف و معطلی کارها داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار