تودشکی کمبود فضا را اولین محدودیت دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حوزه فناوری دانست.

کمبود فضا؛ اولین محدودیت دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حوزه فناوری/صنایع متوسط، حلقه واسط بین صنایع خرد و بزرگ هستندبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از سامانه مشاوره صنعتی و ارتقای فناوری (مصاف) امروز با حضور و سخنرانی حسین حسینی تودشکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شاپور قنبری مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و مالک نادری مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت در ساختمان فارابی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

کمبود فضا؛ اولین محدودیت دانشگاه صنعتی امیر کبیر در حوزه فناوری

در این مراسم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه رسالت ما در دانشگاه رفع مشکلات و برآورده شدن نیازهای صنعتی کشور است، اظهار کرد: اگر مرور کنید می بینید صنعتگرانی که در حوزه‌های کلان کشور، صنایع بزرگ را به نتیجه رسانده‌اند رد پایی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر داشته‌اند برخلاف رویه گذشته که در دانشگاه وجود داشت در سال‌های اخیر رویه‌ها را بازنگری کردیم و سعی کردیم نوآوری و صنعت  و نیازهای صنعتی را در اولویت قرار دهیم تا فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بخش پژوهش دانشگاه بتوانند آن‌ها را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما در بخش نوآوری حمایت ویژه از طرح‌های نوآورانه است، گفت: ما از شرکت‌ها و افرادی که دارای طرح و ایده‌ای هستند حمایت می‌کنیم تا بتوانند شرکت‌های نوپایی را بسازند و نیازهای جامعه را برآورده کنند.

حسینی تودشکی با اشاره به اینکه اولین محدودیت ما در دانشگاه صنعتی امیر کبیر کمبود فضاست، اظهار کرد: به دلیل کمبود مکان در این دانشگاه نمی‌توان از واژه پارک که در محیط‌های وسیع استفاده می‌شود بهره گرفت که اکنون ما برج فناوری را به جای بانک تأسیس کردیم.

 در صنایع کوچک و خرد، ساختاری وجود ندارد

همچنین در ادامه مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز با اشاره به اینکه امروز شاهد رونمایی یکی از زیرساخت‌های فضای مجازی در راستای خدمات حمایتی از sme‌ها یا مصاف هستیم، اظهار کرد: در بحث توسعه صنعتی صنایع کوچک و متوسط یک نوع حلقه واسط بین صنایع کوچک خرد و صنایع بزرگ هستند. در ساختار صنعت کشورهای توسعه یافته از نظر تعداد، اگر نموداری رسم کنیم صنایع متوسط در وضعیت ماکسیموم این نمودار قرار دارند ولی کشورها این وضعیت برعکس است و آن‌ها در وضعیت مینیموم قرار دارند.

وی با بیان اینکه SME‌ها در کشور ما عمدتا ساختار ندارند و اگر دارند ساختار ضعیفی دارند گفت: متأسفانه در کشور ما SME‌ها با کوچکترین تنش اقتصادی دچار چالش و مشکل می‌شوند نمی‌توانند از آن بحران عبور کنند و دچار رکود می‌شوند.

قنبری با اشاره به اینکه در صنایع کوچک و خرد ساختاری وجود ندارد، اظهار کرد: یک نفر همه بنگاه را سرپرستی می‌کند و مدیریت منابع اقتصادی نادیده گرفته می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به اینکه در بحث بازار مدیریت حجره‌ای به کار گرفته می‌شود، گفت: حتما باید روی آموزش و ارتقای توانایی مدیریت منابع انسانی کار شود.

وی با اشاره به اینکه SME‌ها باید حمایتی در حاکمیت داشته باشند اظهار کرد: حمایت SME‌ها برای آن است که آن‌ها بتوانند مراحل ارتقا را از سطح کم به سطح بالا ببرند شهرک صنعتی‌ها که متولی SME‌ها است تنها نهادی است که بر اساس ساختار سازمانی و قوانین بالادستی به دنبال خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است مثلا در بحث ارتقای توان مهارتی شرکت تهران 20 هزار نفر را در برنامه دارد که حمایت مالی 80 درصد برای آموزش به آن‌ها بدهد. در بحث توسعه بازار نیز حمایت از حضور واحد‌های صنعتی در نمایشگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وجود دارد.

قنبری با بیان اینکه در بحث کلینیک صنعتی اعتماد لازم هنوز ایجاد نشده گفت: متأسفانه تا وقتی واحدی صنعتی دچار عارضه‌ای شد به این یقین نرسیده تا بتواند از این طریق عارضه خود را رفع کند.

ویژگی‌های برجسته مصاف

مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت نیز با اشاره به اینکه سابقه تشکیل کلینیک صنعت و معدن در دی ماه 87 در پارک علم و فناوری افتتاح شد، اظهار کرد: افتتاح دیگری در صنعت گردشگری اشتهارد در سال 89 به درخواست دانشگاه صنعتی امیرکبیر طرح شد و احیای مجدد این کلینیک صنعت و معدن از سال 93 تاکنون ادامه دارد.

وی با بیان مشکلات و معضلات اصلی صنایع کوچک و متوسط گفت: بازاریابی و بازارسازی، قوانین  دست و پاگیر دولتی، کمبود نقدینگی، عدم ارتباط بین‌المللی و توجه نکردن به تکنولوژی‌های نوین از مشکلات و معضلات اصلی صنایع کوچک و متوسط هستند.

نادری با اشاره به راه‌حل صنایع کوچک و متوسط برای رفع مشکلات فنی و دستیابی به فناوری ‌های نوین اظهار کرد: ایجاد واحد تحقیق و توسعه، مراجعه به شرکت‌های خدمات مهندسی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و خرید ماشین‌آلات و همچنین مراجعه به افراد با تجربه راه‌حل‌هایی که صنایع کوچک و متوسط معمولا برای سطح مشکلات فنی و دستیابی به فناوری‌های نوین انجام می‌دهند.

وی با بیان ویژگی‌های مصاف گفت: از ویژگی‌های مصاف می توان به اینکه جلسه اول مشاوره آن رایگان است، پیگیری‌های آن 24 ساعته است بیش از 420 متخصص و مشاور دارد، بومی سازی و پیاده‌سازی فناوری دارد و ... را نام برد.

مدیر کل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت با بیان ویژگی‌های برجسته مصاف یادآور شد: ارزان و به صرفه بودن، تنوع موضوعات و تخصص‌ها سرعت‌العمل بالا و نیز رازداری‌ از ویژگی‌های برجسته این سامانه است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار