این روزها تولید گوجه‌های قرمز در فضای باز در فصل سرد سال، و تقاضای بیش از حد مردم برای خرید این محصول، دلسوزان تغذیه سالم را نگران استفاده برخی سودجویان از سم فینیش (سم قرمز) در این ماده غذایی پرمصرف کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  سید روح‌الله حسن‌پور از فعالان تغذیه سالم در استان کهگیلویه و بویراحمد با ارسال متنی از سازمان جهاد کشاورزی خواسته است که از طریق کارشناسان و مروجان خود، حداقل ساده‌ترین نکات علمی و ایمنی را به کشاورزان یاد دهند.

او گفته است که در استان کهگیلویه و بویراحمد، کشاورزان بذرهای آغشته به سم را با دست و حتی بدون استفاده از ماسک در زمین می‌پاشند و این به شدت سلامتی آنان را تهدید می‌کند.

این مخاطب فعال در حوزه تغذیه سالم، همچنین گفته است که در منطقه کهگیلویه شاهد بودم که برخی کشاورزان حتی برخلاف جهت باد این بذرها را می‌پاشند که به مراتب بدتر و خطرناک‌تر است.

او با انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی گفته است که باید کارشناسان این سازمان بی‌تفاوت نباشند و با حساسیت این گونه مسائل را مدیریت و اگر در جایی هم امکان ممانعت نیست، حداقل اعتراض کنند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

نظارت بر استفاده از نوع و میزان و زمان مصرف سم و نکات ایمنی آن بسیار مهم است و جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی باید به این موضوع ورود کنند.

حسن‌پور ادامه داد که استفاده از سم در هنگام کاشت بذر، خطراتی را دارد ولی نفوذ این سموم به آب‌های زیرزمینی و آلوده کردن رودخانه‌ها و نهایتا دریاها از نگرانی‌های جدی دوستداران طبیعت و محیط زیست است.

اما نگرانی‌های این مخاطب به همین موارد ختم نشد و گفت که همه می‌دانند که در این فصل سرد سال، محصول گوجه فرنگی یا نمی‌رسد یا اگر برسد و قرمز شود با هزینه‌های گزافی است که هیچ کشاورزی در این استان قادر به تأمین آن نیست بنابراین تولید این محصول در فضای باز و در این فصل حکایتی دارد.

او بیان کرد که کشاورزانی که در فضای باز و در این شرایط اقدام به تولید گوجه می‌کنند از سم بسیار خطرناکی به اسم "فینیش" (سم قرمز) استفاده می‌کنند و جهاد کشاورزی باید جلوی این کار را بگیرد.

بر اساس اطلاعات این مخاطب این سم نه از سوی جهاد کشاورزی و نه وزارت بهداشت که خیلی از مواد خطرناک را هم تأیید کرده، هنوز تأیید نشده و مصرف گوجه‌هایی که با این سم رشد می‌کنند و قرمز می‌شوند، بسیار خطرناک و تهدیدآمیز است.

جهاد کشاورزی باید کاری کند که هیچ کشاورزی از این سم استفاده نکند و یا مردم از این گوجه‌ها و در این فصل استفاده نکنند تا با کاهش مصرف، تولید گوجه به کمک این سم خطرناک نیز کاهش یابد.

وی گفت که مردم باید بدانند که اگر هر محصولی به روال عادی خود تولید نشود، خطراتی برای سلامتی آنها دارد.

اگر هم مردم به همان اندازه فصل گرم تقاضای مصرف گوجه دارند بهتر است جهاد کشاورزی تدبیری بیندیشد که نیاز بازار به این محصول را از استان‌ها و مناطق گرمسیری تأمین کند که کشاورزان بخاطر سود بیشتر در مناطق سردتر با استفاه از سم خطرناک فینیش این محصول را تولید نکنند.

حسن‌پور تأکید می‌کند که اگر متولیان امر بر نحوه تولید برخی محصولات کشاورزی اشراف داشتند، خطری از بابت سلامتی مواد غذایی مردم را تهدید نمی‌کرد.

بر اساس قانون، سازمان جهاد کشاورزی متولی تولید و تأمین مواد غذایی است و نظارت بر سلامت آنها به عهده دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل استاندارد است چرا که نمی‌شود یک سازمان هم تولیدکننده باشد هم ناظر و کارفرما!

این صحبت‌ها در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم به کرات نگرانی خود را از استفاده بی‌رویه برخی افراد در تولید محصولاتی مانند گوجه و هندوانه اعلام کرد.

جعفر گوهرگانی گفته است که برخی افراد که فقط به فکر سود هستند، زمین‌های مردم را اجاره می‌کنند و با مصرف سم می‌خواهند تولید بیشتر و زودتری داشته باشند.

او ادامه داده که در این دولت، فروشگاه‌های کود و سم غیرمجاز تعطیل شدند و این فروشگاه‌ها ساماندهی و مجوزدار شده و نظارت خوبی بر آن‌ها می‌شود اما ضمن کاهش قابل توجه کود و سم در این استان، همچنان در برخی محصولات مثل گوجه و هندوانه نگرانی‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: کشاورزان این استان بنیه مالی آنچنانی ندارند که بتواند بی رویه و زیاد از کودهای شیمیایی استفاده کنند بلکه اسفاده از سموم و کود های شیمیایی در کشاورزی استان در حد معمول است.

گوهرگانی با بیان اینکه کمیته‌ای متشکل از چندین دستگاه در این زمینه مسئولیت دارد، اظهار امیدواری کرد که بتوان در ادامه راه برای کاهش نگرانی از بابت مصرف کود و سم غیرمجاز و باقیمانده آنها در محصولات غذایی، فکرهای اساسی شود.

متولی کشاورزی این استان تأکید کرد که من خواستار این هستم حتی اگر خود من هم در زمینه سلامت مردم و استفاده بی‌رویه از سم در محصولات کشاورزی، تخلفی کردم این سازمان‌های مسئول در زمینه سلامت مواد غذایی با من برخورد کنند.

او البته این را هم گفت که در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فضای باز، محصول گوجه تولید نمی‌شود که بخواهیم نگران استفاده از سم خاصی در این محصول باشیم.

گوهرگانی گفته است کشاورزان زحمت‌کش این استان به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عمل می‌کنند اما برخی افراد که زمین‌های مردم را اجاره می‌کنند، گوششان بدهکار نیست و مصرف سم در این محصولات تولیدی این افراد، کنترل شده نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأیید نظارت‌های فنی و علمی در محیط‌های گلخانه‌ای، تأکید کرد: مصرف کود و سم در محصولات گلخانه‌ای مدیریت شده و کنترل شده است.

اداره‌کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند.

با این وجود نگرانی‌ها از مصرف بی‌رویه و کنترل نشده سم و کود در برخی محصولات همچنان نگران کننده است اما کلید این معضل سرطان‌زا در دست خود مردم و روی سفره‌های آنان است.

نکته پایانی اینکه حالا دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و اداره‌کل استاندارد حتی اگر بخواهند هم سلامت مواد غذایی را تأمین و تضمین کنند، این توانایی را ندارند بنابراین تنها راه آن این است که خود مردم آگاهی بیشتری داشته باشند و بدانند اگر در این فصل دنبال گوجه باشند و مشتری آن باشند بدون شک برخی سودجویان هم دنبال تولید گوجه قرمز به هر شیوه‌ای هستند.

این نکته در مورد هندوانه نیز صدق می‌کند، وقتی مردم حتی در این فصل دنبال هندوانه قرمز می‌گردند شکی وجود ندارد که تولیدکننده به شیوه‌های غیرطبیعی به دنبال قرمز کردن این محصول است؛ پس اگر هندوانه دوست دارید، هندوانه طبیعی سفید را بر هندوانه ناسالم قرمز ترجیح دهید.

 

انتهای پیام/ش

محصولی آغشته به سم خطرناک روی سفره‌های مردم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.