در پدیده ای نادر رویش لوبیا به طول 64 سانتیمتر در منزل یک شهروندیاسوج تعجب همگان را در پی داشته است.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛این لوبیای سبز تاکنون 64 سانتیمتر رشد کرده، در باغچه منزل مسکونی مسلم بهمن کار، شهروند یاسوجی پرورش داده شده است.


بهمن کار، دانشجوی دکترای مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات دانشگاه تهران در زمینه پرورش این نوع لوبیا گفت: طول غلاف لوبیای معمولی حداکثر 20 سانتیمتر اما این لوبیا تا 75 سانتیمتر هم رشد می کند و هم اکنون غلاف این لوبیا، سه برابر یک لوبیای معمولی رشد کرده است.


وی افزود: در پرورش این لوبیا از خاک برگ بلوط و کود ورمی کمپوست استفاده شده و از سم و کود شیمیایی استفاده نشده و به صورت ارگانیک پرورش یافته است.


دانشجوی دکترای مهندسی ژنتیک و اصلاح نباتات دانشگاه تهران گفت: این لوبیا که برای نخستین بار است در ایران کشت از نوع لوبیای مارچوبه ای است که رویشگاه اصلی آن فرانسه و حداکثر تا 45 سانتیمتر رشد داشته اما در یاسوج بیشتر از حد معمولی رشد کرده است.


وی دلیل این رشد را شرایط آب وهوای و خاک مناسب بیان کرد و افزود: از ویژگی های این لوبیا مقاوم بودن به انواع بیماری گیاهی است.


در باغچه 2 در 1 مترمربع منزل مسکونی آقای بهمن کار، گوجه درختی، بادمجان زرد توپی و قلمی، گیاهان دارویی و 3 نوع کاهو با عملکرد بالا هم کشت شده است.


حجت الله عباسی مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی سپاه فتح استان با اشاره به نتایج خوب رشد این لوبیا درمقیاس کوچک گفت: برای افزایش تولید محصول لوبیا در سال زراعی جدید ، بذر این لوبیای سحرآمیز در 2 هکتار زمین کشاورزی استان، کشت خواهد شد.

انتهای پیام/د

رویش لوبیا سحر آمیز در یاسوج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.