یک مقام مسئول گفت: سالانه ۱۲ تا ۱۵ تن خاک در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور فرسایش پیدا می‌کند.

فرسایش سالانه 15 تن خاک در هر هکتار/تقویت پوشش گیاهی امری مهم در حفظ و صیانت از منابع خاکی ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت توجه به مسئله فرسایش خاک اظهار کرد: خاک از لحاظ بستر سازی و پایداری تولید امری مهم به شمار می رود، چرا که از دست دادن پوشش گیاهی به معنای نابودی اکوسیستم و طبیعت است.

 وی با اشاره به اینکه فرسایش خاک به طور عمده در دشت ها و دامنه ها اتفاق می افتد، افزود: خالی شدن عرصه های آسیب پذیر دشت ها از پوشش جنگلی و مرتعی موجب شده که این مناطق در معرض فرسایش بادی و خاکی قرار گیرند.

 به گفته مقدسی؛ با توجه به قرار گرفتن کشور در بخش کوهستانی و نیمه کوهستانی، اکثر اراضی در معرض فرسایش خاک قرار دارند.

 قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: براساس آخرین آمار ایستگاه رسوب سنجی مراکز تحقیقاتی، سالانه به طور متوسط 12 تا 15 تن خاک در هر هکتار از عرصه های طبیعی کشور فرسایش پیدا می‌کند که این امر منجر به از دست دادن منابع گران بهای آب و خاک خواهد شد.

 وی تقویت پوشش گیاهی را راهکار اساسی حفظ و صیانت از خاک اعلام کرد و گفت: اراضی دیم زارهای کم بازده زارعین با گونه های با دوام چند ساله باید جایگزین شوند، چراکه به لحاظ خشکسالی های اخیر این اراضی در معرض فرسایش بادی و آبی قرار دارند.

این مقام مسئول؛ جنگل کاری و تقویت پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی را یکی دیگر از  اقدامات مهم در حفظ و صیانت از منابع ارزشمند خدادادی دانست.

مقدسی با اشاره به اینکه شخم در جهت شیب یکی از عوامل فرسایش دهنده خاک محسوب می شود، یادآور شد: اجرای قوانین و مقررات بازدارنده در فعالیت های غیر اصولی اراضی شیب دار، آموزش کشاورزان، اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان جهت جایگزینی گیاهان بادوام در اراضی کم بازده و جلوگیری از تغییر کاربری عرصه های طبیعی؛ امری ضروری به شمار می رود.

انتهای پیام/

شخم در جهت شیب یکی از عوامل فرسایش دهنده خاک به شمار می رود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار