منصور لشکری قوچانی به تحلیل و بررسی مالیات بر ارزش افزوده و خروجی های آن در سینمای ایران پرداخت.

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما با تحلیل و بررسی معافیت مالیات بر ارزش افزوده در سینما به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:  حتی در کشور آمریکا که مالیات بر ارزش افزوده بین 22 تا 25 است،محصولات فرهنگی از دادن مالیات معاف هستند اما در کشور ما چنین نیست و با درآمدهایی غیرقابل قیاس با سینمای آمریکا شامل 14 درصد مالیات می شویم.

وی افزود: قبل از ساخت «قاتل اهلی» نامه ای به رییس جمهور محترم ، شهردار و رئیس و تمام اعضای شورای شهر مبنی بر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده فرستادم که امیدوارم به نتیجه مثبتی برسیم.

 وی ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش افزوده براى تامین بیشتر عدالت اجتماعى در اكثر كشورها وجود دارد و دولتها با این قانون به محصولات بنیادى و فرهنگی كمك میكنند كه ورشكسته و حذف نشوند. دولت 9 درصد ارزش افزوده و شهرداری 5 درصد مالیات از سهم پول بلیط مردم را نقدا می گیرند؛ حتی از 9 درصد دولت 3 درصد دیگر به شهرداری می رسد یعنی عملا شهرداری 8 درصد و دولت 6 درصد مالیات از بلیط فروشی سینما دریافت می کنند و این با روح قانون اساسىى و عدالت اجتماعى انطباق ندارد.

لشکری قوچانی گفت: البته بحث میزان مالیات بر ارزش افزوده آزمایشى و برای حمایت از تولیدات داخلى بوده و زمان اصلاح آن رسیده است. امیدوارم در هیات دولت، شهرداری و شورای شهر بررسی و به كمك مجلس قانون جدیدی در خصوص مالیات 5 درصدی شهرداری و 14 درصدی ارزش افزوده گرفته شود. متاسفانه ساخت سالن سینما در کشور ما توسط بخش خصوصی غیر اقتصادى است و بیش از نود درصد فیلمها متضرر می شوند. اما اگر نهادهای دولتى سالن سینما بسازند یا فیلم تهیه كنند به آنها امتیازات خاصی  داده می شود. بنابراین محصول فرهنگی مثل كتاب ، فرش ایرانی و ... نیاز به حمایت دارند تا نهادها و بخشهای دولتی فعال شوند.

وی ادامه داد: گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از سینمادارها و تهیه كنندگان خصوصى ، مخالف منطق و روح قانون است و اگر این قانون توسط دولت، شهرداری و شورای شهر اصلاح نگردد، چاره ای جز مراجعه به دیوان عدالت اداری و مجلس نخواهیم داشت و از همین جا از تهیه کنندگان بخش خصوصی می خواهم همراهی كنند تا سریعتر این قانون اصلاح شود.

تهیه کننده «قاتل اهلی» عنوان کرد: بسیاری از تهیه کنندگان و صاحبان سینما در جهت اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده تلاش نکرده اند. علت آن عدم پرداخت هزینه های تولید یا سینما داری از جیبشان بوده و اینکه از سفره نفت پول برداشته اند. در صورتی که اگر به بخش خصوصی تعلق داشتند، برای یک ریال پولشان برنامه ریزی دقیقی انجام می دادند.

 این تهیه کننده بیان کرد: تهیه کنندگان غیرخصوصی دلشان به حال صرف هزینه به طرق مختلف نخواهد سوخت و به راحتی هزینه هایی مانند 14 درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری را خواهند پرداخت. در نتیجه بقاء و یا حذف چنین قوانینی فرقی به حالشان ندارد؛ این تهیه کننده خصوصی و صاحبان سینماى مردمى هستند که خرج کردن پولشان بادی هدفمند باشد.

 لشکری قوچانی خاطر نشان کرد: اهداف اصلى قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل محصولات كشاورزی، كتاب و سینما، فرش ایرانی نمی شود. امیدوارم قانون مالیات بر ارزش افزوده در سینما هم مشابه كتاب حذف شود که قطعا با این اتفاق به خروجی های مثبتی در اقتصاد خواهیم رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار