یلدا یادآور رسمی است که از کهن ترین روزگاران به ما رسیده است و یکی از آیین های ملی کشورمان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  یلدا آمد تا بگوید که یک دقیقه کنار هم بودن آن قدر ارزشمند است که باید آن را جشن بگیریم یادمان باشد که فرصت ها می گذرند و تنها خاطره هایشان در ذهنمان می ماند سالیان سال می گذرد تا هرسال یادمان بیاید که هنوز هم با ارزشترین های زندگی تنها همین لحظات کنار هم بودن است.

 

مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

 

کشاورز کارشناس تاریخ در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  گفت: یلدا در لغت واژه ای سوریانی است که به معنی زایش و تولد است و به عنوان زایش نور در عمق ظلمت  تعبیر می شود به این معنی که  از اول شب یلدا تاصبح صادق باید در تکاپوی طلب نور باشیم.

وی ادامه داد: در شب یلدا با اشیا و خوردنی ها و تنقلات و روشن کردن چراغ به مبارزه با تاریکی می رفتند در زمان گذشته چراغ های گرد سوز را در مجمع بزرگی می گذاشتند و انواع تنقلات دورش می چیدند.

مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

کشاورز گفت: در یلدا باید انواع خوراکی ها نورانی استفاده شود به همین دلیل از خوراکی هایی  که به رنگ سرخ  هستند استفاده می شود مانند انار، هندوانه ، فندق ،مغز،  بادام و برای بیشتر کردن انس و الفت خانواده دور هم جمع می شدند و با گفتن قصه های کهن  که نمایانگر امید به آینده بود و گرفتن فال حافظ با  تعابیری  در جهت امیدواری  شب را به صبح می رساندند.


مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

وی گفت: یلدا جز آیین ها و جشن های ملی هستند که در سراسر کشور  ایران برگزار می شود و قدمتی هم پای نوروز دارد  یلدا واژه ای سوریانی از زبان روم شرقی است که این حکایت از قدمت هزاران ساله این آیین دارد و این آیین در زمان روم باستان نیز برگزار می شد.

 

امسال اما یلدای کرمانشاه حال و هوای دیگری دارد این بار می آید تا لبخندی بر لبان چادر نشینان بکارد تا تلخی ایام گذشته را در کامشان شیرین کند و نشان غم از صورتشان بزداید مردمان سرزمینم نشان دادند که در سخت ترین لحظات زندگی هم کنار شهروندان رنج کشیده ام هستند و تنهایشان نمی گذراند و مهربانی را به بلندای یلدا در دل هایشان زنده می کنند.

 مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

رییس جمعیت هلال احمر در سفر به کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  گفت: چون شب یلدا با اربعین جانباختگان این حادثه مصادف است سعی داریم با برگزاری مراسم یاد بود فضایی فراهم شود تا در کنار این عزیزان باشیم و بتوانیم با همدری با آنان تسلی خاطر بازماندگان را فراهم کنیم.

اگرچه زلزله دسترنج سالیان عمرشان را بلعید اما دست گرم مردم ایران حامی زلزله دگان است  و شانه های لرزشان را نوازش می کنند.

 مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

جواد خیابانی گزارشگر ورزشی کشورمان هم آمده تا به نمایندگی از مردم ایران لبخند شادی بر لب کودکان حادثه دیده و خانواده های آنان  بنشاند.

خیابانی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه   گفت: جبعه هایی به عنوان هدیه شادی از طرف مردم ایران به کرمانشاهیان تقدیم می شود که با لهجه شیرین محلی شب یلدا را تبریک گفته و شعار زندگی ادامه دارد بر روی این جعبه حک شده است.

مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

 

وی ادامه داد: در هر بسته انار ، پرتقال ، شکلات و شیرینی قرار گرفته  و این هدایا کمک های مردمی از شهر البرز است که امیدواریم مورد قبول مردم زلزله زده قرار گیرد.

گزارشگر ورزشی کشورمان گفت: این بسته ها به صورت ده هزار تایی توسط  پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بسته بندی شده است  تا در شب یلدا  در اختیار مردم حادثه دیده قرار گیرد.

مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

وی افزود: مردم همیشه در صحنه ایران کمک کردند و همه با هم در  یاری رساندن به مردم اسیب دیده اتحاد ملی دارند که این خود در دنیا کم نظیر است.

یکی از خیرینی که عازم مناطق زلزله زده بود  در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: من نمیتوانم که همه این افراد را به خانه خود دعوت کنم اما هر انچه که در خانه داشتم برای پذیرایی از این عزیزان اوردم تا برای چند ساعت هم که شده غم و غصه هایشان را فراموش کنند و هر چه که برای فرزندان خود و خانواده ام در شب یلدا تدارک دیده بودم برای این کودکان عزیز و خانوادهایشان خواهم برد.

مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

 

یکی از زلزله زدگان نیز  در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه  گفت: ما امسال امکانات نداریم که شب یلدا را مانند هرسال برگزار کنیم ولی خانواده خود را جمع کردیم تا با حداقل امکانات این سنت دیرینه ر ابرگزار کنیم و فقط چایی داشتیم و یکی از خیرین هم برایمان هندوانه اورده است و این  مراسم را در چادرمان برپا می کنیم  که بچه ها برای لحظه ای هم که هست حادثه پیش امده را فراموش کنند و شاد باشند.

 دبیر ستاد مشترک مردمی سازمان بهزیستی کشور  نیز به همراه  کارشناسان معاونت مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از مناطق زلزله زده ثلاث باباجانی و محل اسکان مددجویان تحت پوشش بازدید  کردند  و در این راستا  اقلام موردنیاز شب یلدا نیز در بین زلزله زدگان و کودکان مهدهای کودک این مناطق را توزیع کردند.


مهربانی به یلندای یلدا در کنار زلزله زدگان

  اقلام اهدایی شب یلدا  در شهرستان ثلاث باباجانی شامل مواد خوراکی مانند شکلات ، آجیل ،کیک،  شیر کاکائو برای 300 نفر است که هزینه  کل این بسته ها  10 میلیون تومان بوده است.

 

انتهای پیام/ز

 

یلدا در مناطق زلزله زده کرمانشاه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.