"عنایت الله نظری نوری" گفت، محبت به انسان‌ها نوعی عبادت است و من از همه هنرمندانی که در امور خیریه پیش قدم هستند تقدیر و تشکر میکنم.

عنایت الله نظری نوری استاد عرصه نقاشیخط در رابطه با هدف خود از شرکت در دومین نمایشگاه «هنر برای اوتیسم» به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ما برای خوبی کردن به دنیا آمده ایم. به مصداق شکرانه این شعر که می گوید: "شکرانه بازوی توانا   بگرفتن دست ناتوان است"، وظیفه هر شخص محبت و خوبی کردن به دیگران است. چطور می شود که من دلم بخواهد اعضای خانواده و آشنایانم سالم باشند و در جایی ببینم که کودکی بیمار است و از کنار او بی تفاوت رد شوم؟ مگر می شود انسانی غم همنوع خود را ببیند و خود را در غم او شریک نکند؟ اگر در قلب انسان عشق وجود داشته باشد این عشق ناخودآگاه دنبال مهربانی کردن است و خاصیت عشق مهربانی و دستگیری است.

وی افزود: خداوند به ما امر کرده است که محبت کنیم. زیرا انسانهای دیگر و جامعه به این محبت احتیاج دارند. ما هنرمندان با حضور در این نمایشگاه سعی کردیم که یک گام کوچک برای کودکان اوتیسمی برداریم. دست گیر حقیقی خداوند است و ما وسیله هستیم. هر گروهی که اقدامی برای محبت به دیگران انجام می دهد من بسیار ممنون و سپاسگزار زحمت آنان هستم و همواره با آثار خود در کنارشان خواهم بود.

استاد نقاشیخط اظهار داشت: در نمایشگاه نقاشی به نفع زلزله زدگان نیز 2 اثر خود را اهدا کردم. اگر در این نمایشگاه آثارم فروخته شود و با هزینه حاصل از فروش این آثار حتی یک کودک اوتیسمی مورد حمایت قرار بگیرد، رسالت هنری من عملی شده است. امیدوارم عزیزانی که توانایی مالی دارند در این امور بیشتر مشارکت کنند. از فطرت زیبای خود غافل نشده و بدانند کمک به کودکی بیمار که چشم امیدش در وهله اول به خداوند و سپس به همدلی جامعه است، نوعی عبادت و پرستش خداوند مهربان و بخشنده محسوب می شود.

نظری نوری در خصوص حمایت مسئولین و ترویج خرید و فروش آثار تجسمی اظهار داشت: بارها گفته ام که شهر تهران با 20 میلیون جمعیت و تورهای گردشگری بسیاری که برای بازدید به این شهر می آیند، نیازمند یک موزه تخصصی است. چندین بار پیشنهاد کرده ام که شهرداری تهران یک موزه بنا کرده و در هر نمایشگاه از هنرمندان کار خریداری کند و یا اینکه متولیان و سرمایه گذاران حوزه ساخت و ساز را مجاب کنند که برای فضاهای ورودی برج ها اثر هنری بخرند. در پی این اقدام سراسری هم فضای برج و ساختمانها با آثار فاخر تزئین می شود و هم هنرمندی که آثارش در خارج از کشور مورد پسند است و خریدار دارد، در کشور خود از حمایت حامیان فرهنگ و هنر متنعم می گردد.

موسس گالری نور تاکید کرد: از مدیران دولتی می خواهم حامی هنر و هنرمندان خیر باشند و هر سازمان یا نهاد از جمله شورای شهر تهران، بیمارستان ها، زیباسازی شهرداری تهران، سازمان جهاد کشاورزی و...  با خرید آثار  هنری، فضاهای اداری را با نگاه مهربان هنرمندان گرم نگه داشته و کودکان بیمار و قشر آسیب دیده جامعه را یاری دهند.

وی در پاسخ به انتقادات پیرامون حراجی های هنری بیان کرد: حراج تهران همت کرده و یک قدم برداشته و البته موفق هم بوده است. بهتر است بدانیم که باید بارها حراجی هنر برگزار شود تا مردم بیایند و اثر هنری بخرند. هنرمندان ایران با معرفتشان کار می کنند. هنرمندان ایران بر پایه خوشنویسی، شعر و ادبیات که سرمایه های اصلی هنر ایران است فعالیت دارند. واسطه گری در هیچ شغلی زیبا نیست. در همه جای دنیا مدیر هنری وجود دارد. مدیران هنری می توانند مجموعه هایی که در اختیار دارند را در اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشته و مبلغ فرهنگ و هنر ایرانی باشند. بهتر است در عرصه هنر مدیر هنری داشته باشیم نه دلال و واسطه گر. وزارت ارشاد که متولی اصلی امور هنری در کشور است می تواند طی برگزاری چند دوره آموزشی مدیر هنری تربیت کرده و سپس از آنها حمایت کند.

عنایت الله نظری نوری ادامه داد: وقتی که مدیر گالری نور بودم به کمک مسئولین توانستیم 180 اثر از هنرمندان ایرانی را در شهر نیویورک به نمایش گذاشته و 90 اثر را بفروشیم. من اعتقادی به اینکه فقط باید هنرمندان بزرگ و نام آشنا را در نمایشگاه ها شرکت دهیم ندارم. در همان دوره مدیریت گالری به دانشکده هنرهای زیبا می رفتم و از بین ژوژمان هایی که ارائه می شد چندین هنرمند را انتخاب کرده و بدون دریافت هزینه برای آنها نمایشگاه برگزار می کردیم. به این علت است که یقین دارم حراج تهران قصد دارد آثار هنرمندانی که شناخته نشده اند را به حراج بگذارد. حال چه اشکالی دارد که موسسه توسعه تجسمی از این نمایشگاهها حمایت کرده و خود برای ارزیابی آثار کارشناس تعیین کند؟

وی ضمن اشاره به نام ثابت نمایشگاه های خود عنوان کرد: نام همه نمایشگاه هایی که برگزار کردم، «ایران من سلام»  بوده است. زیرا من عاشق سرزمینم هستم. در یکی از مصاحبه های خود گفتم اگر نیمی از هزینه ای که برای ورزش اختصاص می دهند را برای هنر کنار بگذارند، هنرمندان ایرانی در همه المپیک ها رتبه اول را کسب می کنند و حمایت از هنر الزامی است.

نظری نوری در پایان گفت: در دوران صفوی مقامات در دست خود چراغ نگه میداشتند تا یک هنرمند به نام رضا عباسی خط بنویسد و یا نقاشی کند. بنابراین هنرمند باید حمایت شود. خاضعانه از مسئولین تقاضا دارم که قدر هنرمندان را بدانند و همچنین از هموطنان عزیزم می خواهم همنوعان خود را فراموش نکرده و همواره در صدد کمک به تک تک نیازمندان باشند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mehran
۱۷:۴۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
افتضاح بود اصلا بدرد نخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
واقعا خیلی بد بود
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۵:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۹
اصلا خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۷:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۱۰:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب بود ام واظع تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
خیلییییییییی خیلی بد بود افتضاه بود
Iran (Islamic Republic of)
مارشا
۲۱:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
بد نبود