مریم امام وردی اظهار داشت: اگر دغدغه مالی بانوان حل شود، فعالیت حرفه ای آنان در عرصه هنر پررنگ تر خواهد بود.

دغدغه های مالی مانع از فعالیت حرفه ای هنر توسط بانوان می شودنمایشگاه خوشنویسی  «آینه در آینه» مجموعه آثار نستعیلق مریم امام وردی، مدرس انجمن خوشنویسان ایران در مشهد،  با مضمون اشعار هوشنگ ابتهاج با حضور دکتر شفیعی کدکنی، شاعر معاصر ایران در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

مریم امام وردی در شهر تهران متولد شده و هم اکنون ساکن شهر مشهد است. خوشنویسی را از سال 1379 با خط نستعلیق آغاز و در فراگیری این هنر از محضر اساتید برجسته بهره جسته است. در سال 1390 موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز نستعلیق از انجمن خوشنویسان ایران شد و یک سال بعد اولین نمایشگاه انفرادی خود را در نگارخانه رضوان شهر مشهد برگزار کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: در اولین نمایشگاهم که در شهر مشهد برگزار شد، آثار با موضوع های مختلف از جمله آیات قرآن کریم، احادیث، شعر شاعران جوان و پیشکسوت به نمایش گذاشته شد. اما در نمایشگاه دوم موضوع آثار اشعار دکتر شفیعی کدکنی بود و در این نمایشگاه هم، به پیشنهاد استاد شفیعی کدکنی اشعار استاد هوشنگ ابتهاج را با خط نستعلیق به رشته تحریر در آوردم.

امام وردی در توضیح مختصری از سابقه هنری خود عنوان کرد: پس از اتمام دوره فوق ممتاز نستعلیق نزد استاد علیرضا کدخدایی، از سال 92 تا کنون به صورت ماهانه در کلاس های استاد جواد بختیاری شرکت می کنم. در سالهای حضورم در هنر، خط شکسته نستعلیق را هم از محضر استاد صحافی آموختم. اما گرایش و خط اصلی آثارم نستعیلق می باشد و در جشنواره های هنری نیز با خط نستعیلق حضور می یابم. با شرکت در جشنواره های رضوی، امام علی (ع)، حافظ، غدیر، خوشنویسان در ایلام، خوشنویسان در قم و جشنواره کوثر بانوان گواهی حضور و عنوان برگزیده این مسابقه های هنری را از آن خود نمودم.

وی در پاسخ به اینکه آیا هدف خاصی در پی نگارش اشعار و برگزاری نمایشگاه های اختصاصی است، بیان کرد: دوست دارم نمایشگاه هایم اختصاصی باشد. شاید نمایشگاه بعدی مجموعه اشعار یک شاعر نباشد و شعرهایی باشد که در یک مجموعه هستند. پیشنهاد شعرهای دکتر شفیعی برای نمایشگاه قبلی توسط یکی از دوستان مطرح شد و من را به این واداشت که نمایشگاهها را اختصاصی تر برگزار کنم. معتقد هستم که استاد شفیعی کدکنی و استاد هوشنگ ابتهاج افتخار شعر معاصر هستند و من به عنوان یک خوشنویس جوان می بایست ادای دین کنم.

مدرس انجمن خوشنویسان ایران در شهر مشهد در خصوص استقبال هنرمندان و مردم از نمایشگاه «آینه در آینه» گفت: دکتر شفیعی در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و با دیدن آثار از تغییراتی که در خط، تذهیب و... رخ داده بود ابراز خرسندی و امیدواری کرده و انتخاب اشعار را هم مورد تحسین خود قرار دادند. به لطف خداوند استقبال مردم نیز تاکنون خوب بوده است.

این بانوی هنرمند حضور چشمگیر بانوان در عرصه هنر و فعالیت های اجتماعی را مایه سرافرازی خود دانسته و اظهار داشت: تا 15 سال پیش به ندرت اساتید خانم در انجمن تدریس می کردند. تعداد هنرجوها نیز بسیار کمتر از کلاس های امروزی بود. اما چند سالی است که وضعیت تغییر یافته است. حدود 70 درصد از هنرجویان کلاس ها را بانوان تشکیل می دهند. تعداد مربی های خانم بیشتر شده و بعضا سرپرست برخی از شعبه های انجمن خوشنویسان ایران بانوان هستند.

وی افزود: دغدغه بانوان در خصوص وظایف خانه داری، نقش همسر و مادری خود همواره پابرجاست. اما چندین سال است که آنان موفق شده اند امور خود را کنترل کرده و زمان قابل توجهی را به فعالیت های خود اختصاص دهند. به همین دلیل در چند سال اخیر حضور بانوان در جشنواره ها، نمایشگاه و فعالیت های اجتماعی پررنگ تر شده و اگر دغدغه مالی آنان نیز برطرف شود و بانوان هنرمند نیز بتوانند فارغ از مشکلات مالی به فعالیت های هنری خود بپردازند، موفقیت هایشان در عرصه فرهنگ و هنر چند برابر می شود.

امام وردی در خصوص رفع مشکلات اقتصادی و فروش اثر هنرمندان در گالری ها گفت: اگر شهرداری همت کرده و موزه ای بنا کند و در هر نمایشگاهی که برگزار می شود حداقل یک یا دو اثر را از هنرمند خریداری کند، رکود فروش اثر تا حدی کاهش می یابد و از آنجایی که انجمن خوشنویسی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مسئولین وزارت ارشاد می توانند حمایت های مالی بیشتری را به انجمن ها تزریق کنند و آنان نیز هنرمندان خود را از این حمایت ها بهره مند ساخته و موجبات پیشرفت فعالان حوزه تجسمی را بیش از پیش فراهم نمایند.  

یادآور می شود نمایشگاه «آینه در آینه» تا 30 آذرماه در گالری شماره 2 نیاوران برقرار است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار