رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: بزرگترین دانشگاه دنیا در حوزه علوم انسانی است اما در کشورمان تعداد بسیار کمی از دانش‌آموزان به علوم انسانی گرایش دارند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا عصاره  امروز در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش اظهار کرد: خداوند پژوهش را برای ما هدیه آورده است و همه ما را بر سر سفره پژوهش نشانده و اگر تمدنی رقم خورده است به واسطه همان پژوهش است.

وی با بیان این که کودک در سنین پایین بسیار خلاق است، بیان کرد: هر چه سن انسان بیشتر می‌شود خلاقیت انسان کمتر است و تمام قوانینی که بشر کشف می‌کند از پیش خلق شده است که یک پرده‌ای روی راز و رمزهای هستی قرار داده شده و انسان به واسطه کنجکاوی و تفکری که خدا در او قرار داده است این قوانین را کشف می‌کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان این که دانش‌آموز کنجکاو است، تصریح کرد: فطرت و وجود کودک برای یادگیری است و می‌بینیم که کودکانی که برای بار اول به مدرسه می‌آیند ذوق و شوق زیادی دارند و این اشتیاق برای تحصیل است.

وی با بیان این که گاهی به جای تشویق پرسشگری، فطرت کنجکاوی او را سرکوب می‌کنیم، عنوان کرد: خداوند سنت‌ها را در طبیعت گذاشته و پرده‌ای روی آن کشیده است و به مرور باید این پرده‌ها را پس بزنیم، اکتشاف مقصد پژوهش است و انسان از بدو خلقت تا امروز به آن‌ها دست یافته است.

عصاره با بیان این که زمانی که بستر آفرینی پژوهش انجام شود به قله‌های علمی دست می‌یابیم، مطرح کرد: امروز در موج سوم یعنی موج خلاقیت هستیم و کشورهایی که کودکان خود را در مسیر خلاقیت رشد می‌دهند؛ می‌توانند به حیات خود با افتخار ادامه دهند و کشوری که فرزندان خود را با خلاقیت آماده نکند زیر پای تمدن له می‌شود.

وی با بیان این که اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی در آموزش خلاصه می‌شود و سودآورترین کالایی که می‌شود به دست آورد آموزش عمومی و در دوران دبستان است و پیامبر نیز شرط آزادی اسرا را آموزش به 10 مسلمان عنوان کردند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پژوهش با یک سؤال آغاز می‌شود و به کشف منتهی می‌شود، یادآوری کرد: مندلیف با چینش عناصر متوجه شد که چهار عنصر در نیست و همین چینش جدول باعث شد تا پس از او این 4 عنصر کشف شد و همین روحیه پژوهشگری وی باعث این اکتشافات شد.

وی با بیان این که مسائلی که خدا برای بشر قرار داده، ساده است، بیان کرد: معلم باید با طرح درس به کلاس برود اما زمانی که خلاقیت دانش‌آموزان بروز می‌کند باید اجازه این بروز و ظهور خلاقیت داده شود، در آکسفورد نوع لباس دانشجویان، نوع دیوارها و ساختمان‌ها مانند حوزه‌های علمیه سنتی خودمان است و نوع سازمان آموزش دهنده نیز شباهت بسیاری با بافت سنتی حوزه‌های علمیه دارد.

عصاره با بیان این که زیرساخت‌ها در دوره دبستان فراهم می‌شود، ادامه داد: در زمانی که انفجار اطلاعات رخ داده باید چهار کار اساسی انجام داد تا دانش‌آموزان همیشه به روز باشند که باید مطالب را در یک سیستم ارائه دهند و از جزئی‌نگری باید به کلی نگری برسیم.

وی در پایان گفت: مبانی عقل باید به کودکان آموزش داده شود هم چنان که باید مبانی جست‌وجوگری را نیز آموزش داد در حالی که دانشجویان دکترا نیز هنوز روحیه جست‌وجوگری ندارد، آموزش مبانی نیاز بسیار مهم است با این که بزرگترین دانشگاه دنیا در حوزه علوم انسانی است اما در کشورمان تعداد بسیار کمی از دانش‌آموزان به علوم انسانی گرایش دارند.

محسن شاهرضایی نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که بنیاد ملی نخبگان به شدت دنبال می‌کند تجلیل از نخبگان زنده کشورمان است و یکی از مشکلات ما گسست بین دانش‌آموزان و جوانان با نسل فرهیخته پیشین است.

وی با بیان این که در دانشگاه‌های برتر کشور از دانشجویان پرسیدم سهروردی را چه کسی می‌شناسد هیچ‌کس او را نمی‌شناخت، بیان کرد: در همین اصفهان علمای بزرگی هستند که معدود کسانی آن‌ها را می‌شناسند و اگر نخبگان، بزرگان و علما خود را نشناسند مایه ننگ است.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان با بیان این که اگر نخبگان و علما را نشناسیم به بیراهه رفته‌ایم، عنوان کرد: باید قدرشناس بزرگان خود باشیم و این که حب و عشق به اهل‌بیت داریم ناشی از قدرشناسی ماست و این ریشه در تمدن غنی ما دارد و دومین هدف ما از تکریم‌ها اثرگذاری این علما و نخبگان است.

وی با بین این که الگوسازی سومین هدف از تجلیل از علما است، تأکید کرد: باید زندگی‌نامه بزرگان و علما در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتوانیم آن‌ها را به عنوان الگو معرفی کنیم، همه نخبگان به این موضوع اذعان کرده‌اند که باید نخبه پروری از کودکان و آموزش و پرورش آغاز شود و همه نخبگان و دانشمندان به این مورد اشاره کردند که از دامان مادری بزرگ به این دستاوردها دست یافته‌اند.

شاهرضایی ادامه داد: در زندگی نخبگان، پشت کار و تلاش نقطه اشتراک است و در مراسم تکریمی که امروز برگزار می‌شود یک ابتکار و خلاقیتی وجود دارد که دو دانشمند اصفهانی دو سؤال را مطرح کردند تا دانش‌آموزان آن‌ها را حل کنند و از طرف آموزش و پرورش به آن‌ها جوایزی تعلق می‌گیرد.

 

انتهای پیام/م

 

همایش تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار