4 درصد محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل در جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی استان اظهار کرد: استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل قابل توجهی است و 4 درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور متعلق به این استان است.

وی افزود: تا کنون بیش از 500 رقم زراعی و باغی توسط مراکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی معرفی در اختیار زارعین قرار گرفته است که نتیجه آن افزایش چشمگیر محصولات استراتژیک و مهم  محصولات زارعی و باغی است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل ‏بیان کرد:  خاک و پوشش گیاهی به دلیل بهره‌برداری‌های غیر اصولی دچار مشکل شده و خاک  را در معرض هجوم باد و سیلاب قرار داده است انجام پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع حفاظت از خاک زراعی در رأس برنامه‌های کاری این مرکز قرار دارد .

 کربلایی خیاوی ادامه داد: آنچه که مسلم است این است که در حال حاضر خاک‌های حاصلخیز کشور و استان در وضعیت بحرانی قرار دارد و مسئله کمبود آب کشاورزی نیز مشکل را دوچندان کرده است در حال حاضر رویکرد مرکز تحقیقات به استفاده اصولی و بهینه از آب کشاورزی متمرکز است و سعی و اهتمام محققین براین است تا در راستای سیاست تغییر الگوی کشت زراعت‌هایی را به زارعین معرفی نمایند که ضمن استفاده از حداقل آب کشاورزی محصولی با ارزش اقتصادی بالا را نصیب بهره‌برداران نماید .

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل‏ افزود : با آبخیزداری به راحتی می‌توان از هدر رفت آب کشاورزی جلوگیری کرد. اگر درحوزه آبخیزداری اقدات صحیح انجام شود از تبخیر آب جلوگیری می‌شود و این منبع حیاتی می‌تواند با نفوذ در خاک وارد سفره‌های زیر زمینی شده و نیاز بهره‌برداران را تامین نماید.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای حفاظت از جنگل‌های استان تعداد 6500 اصله از کلن‌های پربازده صنوبر را در ایستگاه مرکز تحقیقات اردبیل تولید نموده است که در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت درخت صنوبر با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که در ارتباط با سرعت رشد بالا، سهولت در تکثیر و تولید چوب دارد می‌تواند قدم موثری در حفاظت از منابع درختان جنگلی به حساب آید .

 

انتهای پیام/ع

تولید 6500 اصله از کلن‌های پربازده صنوبر در ایستگاه مرکز تحقیقات اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.