عضو کمیسیون اقتصادی گفت: مجلس باید در قالب تحقیق و تفحص، از دست‌های پشت پرده واردات خودرو رونمایی کند.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از اینکه همواره در صنعت از دیگر کشور‌ها عقب بوده‌ایم، تصریح کرد: با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم زمان دستیابی ما به یک صنعت وقتی بوده که مدت‌ها از تولید آن در دیگر کشور‌ها گذشته و دیگر آن کشور‌ها به دنبال فناوری دیگری هستند.

وی با اشاره به صنعت خودروسازی در کشورمان گفت: هنگامی که اقدام به تولید خودرو در ایران کردیم، سال‌ها بود که این صنعت در جهان همگانی شده بود و بیشتر کشور‌ها خودرو تولید می‌کردند، اما دیدیم که ۴۰ سال پیکان را با یک اتاق و فناوری کهنه تولید کردیم، اکنون نیز همین وضعیت را در خودرو‌های پژو، سمند، پراید و مواردی از این دست داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این پرسش که از کشور‌های تولیدکننده خودرو مانند ژاپن و کره در آسیا یا بنز و پژو در اروپا چه چیزی کم داریم، اظهار کرد: اکنون سالهاست که این شرکت‌ها دست به تولید خودرو‌های جدید می‌زنند در حالی که ما همچنان در یک مدل خلاصه شده ایم.

ذوالقدر درباره تولید سوناتا هیبریدی در ایران که از سوی نمایندگی هیوندای در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران اعلام شد، گفت: این حرکت خوبی است، اما به نظر می‌رسد که باز هم دیر شروع کرده‌ایم و باید مدت‌ها قبل این گام بزرگ را برمی‌داشتیم.

وی با بیان اینکه بیشتر کشور‌های جهان سعی دارند از خودرو‌های بنزینی فاصله بگیرند، بیان کرد: طبق آنچه کشور‌های پیشرفته اعلام کرده اند، تا ۲۰ سال آینده اجازه ورود خودرو‌های بنزینی که باعث آلودگی هوا می‌شود را به کشورشان نخواهند داد و اکنون سوال اینجاست که آیا کشور ما می‌تواند خط تولید خودروهایش را از بنزینی به هیبریدی و برقی تا ۲۰ سال آینده تغییر دهد؟

عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضل درجه یک کشورمان شده است، گفت: وقتی آمار روز‌های سالم در تهران اعلام می‌شود، می‌بینیم که در آلودگی تنفس می‌کنیم و هنوز پاسخ نداده ایم که چرا گام‌های بزرگی برای پایان دادن به تولید خودرو بنزینی در ایران برنمی‌داریم؟

نماینده مردم میناب با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های هیبریدی بالاست، تصریح کرد: اینکه مردم بتوانند خودرو هیبریدی خریداری کنند، شرط دارد و تولیدکنندگان داخلی باید خودروی هیبریدی تولید کنند که امکان خرید آن برای اقشار پایین جامعه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمان رسیدن به انبوه تولید خودرو‌های هیبریدی باید شرایط ویژه‌ای برای وارد کردن آن تعریف شود، افزود: باید امتیاز‌های ویژه‌ای برای واردات خودرو هیبریدی تعریف کنیم تا هم قیمت آن ارزانتر شود و هم خدمات خاصی مانند ورود بدون مشکل به طرح ترافیک تعریف شود تا مردم رغبت خرید این خودرو‌ها را داشته باشند.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه خودرو هیبریدی باید مطابق با شرایط تعریف شده در وزارت صنعت وارد ایران شود، گفت: شرط اول این است که خودرو‌های هیبریدی خدمات پس از فروش داشته باشد، وقتی قیمت یک خودرو هیبریدی گرانتر از بنزینی است، خریدار باید مطمئن باشد که تا ۵ سال هیچ هزینه‌ای برایش نخواهد داشت، اما با کمال تاسف برخی واردکنندگان خودرو‌های بدون خدمات پس از فروش وارد می‌کنند و هنگامی که مصرف کننده با اولین هزینه آن رو به رو می‌شود، تبلیغ بد می‌کند و دیگران را به نخریدن تشویق می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از وزارت صنعت و گمرک خواست تا مشخص کنند خودرو‌های هیبریدی بدون خدمات پس از فروش از طریق چه دست‌هایی وارد کشور شده است و گفت: اگر منبع سوءاستفاده روشن نشود، مجلس شورای اسلامی باید از ابزار نظارتی خود استفاده کند و در قالب تحقیق و تفحص از واردات خودرو، از دست‌های پشت پرده واردات خودرو رونمایی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار