سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن انتقاد از ازدیاد خودروهای بیکیفیت چینی در کشور گفت: این خودروهای بیکیفیت حتی در کشور چین هم حق رفت و آمد ندارند، اما متاسفانه در ایران به وفور شاهد جولان آنها در خیابانها هستیم.
وی از وجود رانت در واردات خودرو خبر داد و گفت: بنده از اساس با اتفاقاتی که در بحث واردات خودرو رخ میدهد، مخالفم چرا اگر یک خودرو در همسایگی ایران 80 میلیون تومان است، اما در کشور ما همان خودرو 250 میلیون تومان باید باشد؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با طرح این پرسش که یک ایرانی چه گناهی کرده است، تاکید کرد: چه میزان دیگر باید در انتظار رشد صنعت خودرو در کشورمان باشیم تا به جایگاه ایده آل برسد؟ اکنون بیش از 50 سال است که وارد بحث تولید خودرو شدهایم، چرا هنوز نمیتوانیم یک خودرو ایده آل داشته باشیم؟ همواره از جهان در این مورد عقبتر بودهایم.
وی با اشاره به اینکه 40 سال قبل کرهای ها آرزوی داشتن خط تولید پیکان ما را داشتند، تصریح کرد: امروزه ما باید به دنبال فناوریهای تولید خودرو کرهای ها برویم.
خدادادی با تاکید بر اینکه باید با مافیای خودرو برخورد جدی شود، گفت: در دولت احمدینژاد شاهد پایین آمدن تعرفه واردات خودرو بودیم و در همان مدت کوتاه که تعرفه بار دیگر به حالت قبلی خود بازگشت، به اندازهای خودرو وارد کشور شد که کار از رانت گذشته بود و مصداق تبانی و فساد آشکار بر ملا شد.
نماینده مردم ملکان با بیان اینکه اکنون نیز سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده حتما ماجرایی دارد، اظهار کرد: قیمت خودرو بالا رفته و بازار به نفع عدهای خاص گران شده است، از سوی دیگرشاهد ورود خودرو هم هستیم که هر بار بعد از اعتراض مجلس آقایان میگویند اینها از قبل ثبت سفارش کرده بودند. چرا پاسخ نمیدهند که این آقایان از کجا میدانستند که قرار است واردات خودرو ممنوع شود و این همه سفارش خودرو را ثبت کرده بودند؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تاسف از نبود قوانین متقن در این مورد گفت: وقتی در کشور ما قوانین ناقص است، عده ای هم پیدا میشوند که راهکار دورزدن این قانون را یاد بگیرند.
وی با تاکید براینکه چرا عدهای خاص میتوانند تعداد زیادی خودرو وارد کنند، بیان کرد: وقتی صحبت از واردات خودرو میشود، نام عدهای خاص با توانمندی بالا به چشم میخورد، در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید پاسخ دهد که این افراد انگشت شمار چگونه به اطلاعات دست پیدا کردهاند و درست قبل از آنکه سایت ثبت سفارش بسته شود، صدها خودرو را ثبت سفارش میکنند؟
خدادادی با ابراز تاسف از اینکه همین افراد خاص خودروهایی وارد میکنند که خدمات پس از فروش ندارد، تصریح کرد: چرا آقایان در وزارت صنعت به این سوال پاسخ نمیدهند که چگونه امکان دارد فردی قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش در تعداد بالا خودرو سفارش بدهد و با وجود همین محدودیت خودروهایی وارد کند که خدمات پس از فروش ندارد؟
وی ضمن درخواست از کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ورود جدی نسبت به این گونه موارد گفت: باید برای همیشه جلوی رانت و فساد در واردات خودرو گرفته شود، کمیته خودرویی کمیسیون صنایع باید وارد این بحث شود و حتی میتوان نسبت به واردات خودرو تحقیق و تفحص کرد تا مشخص شود چه دستهایی در کار است که این بازی ها در صنعت خودرو رخ می دهد؟
انتهای پیام/