رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تهیه گزارش 3600 صفحه‌ای صندوق ذخیره فرهنگیان خبرداد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدمهدی زاهدی در نشست خبری که به میزبانی خبرگزاری تسنیم برگزار شده بود با اشاره به آخرین وضعیت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: گزارش مستند 3 هزار و 600 صفحه‌ای آماده و پس از طی چند مرحله نهایتاً در 11 صفحه خلاصه شد.

وی ادامه داد:فردا جلسه نهایی برای قرائت این گزارش خواهد بود که پس از رأی‌گیری در کمیسیون به صحن علنی راه پیدا خواهد کرد.

زاهدی در رابطه با محتوای کتب درسی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به گونه‌ای قانون را تصویب کردیم که هم آموزش و پرورش و هم وزارت علوم به سمت آموزش‌های مهارتی حرکت کنند، نیاز به یک سیر درست داریم و کار به صورت دفعی امکان‌پذیر نیست.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون معلمان حق‌التدریس گفت: طرحی را در مجلس امضا شده بود اما آنچه در متن آمده بود خلاف قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام در بحث آموزش بود و به همین دلیل در کمیسیون رد شد، مجدد درخواست کردند تا با برطرف کردن معارضات قانونی مطرح شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این طرح از بین حق‌التدریسی و یا کسانی که در مصوبه سال 95 به آن‌ها اشاره شده آزمون اختصاصی گرفته می‌شود، البته این افراد سابقه تدریسی قبل از سال 91 دارند.

وی افزود: علی‌رغم وجود قوانین صریحی در خصوص بودجه پژوهشی کشور مانند قانون حداقل یک درصد تولید ناخالص ملی، در سال گذشته 46 صدم درصد عملیاتی شد که فاصله زیادی تا قانون دارد، گزارش امسال هنوز آماده نیست اما بعید می‌دانم سال جاری هم به یک درصد رسیده باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که توانستند پس از جنگ جهانی دوم در زمینه فناوری جهش پیدا کنند به واسطه اهمیت دادن به موضوع پژوهش بوده و تا زمانی که بودجه لازم تحقق پیدا نکند نمی‌توانیم در این زمینه توفیقی داشته باشیم.

زاهدی تصریح کرد: بودجه پژوهش هیچ زمانی بیش از 0.6 درصد نرسیده است چرا که مسؤولان اجرایی ما در دولت‌ها و بخش خصوصی باور ندارند دانشگاه‌ها توان این را دارند که مشکلات را حل کنند، خودکفایی در حوزه‌های مختلف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در وزارت نفت هر سال بیش از هزار میلیارد تومان به برندهایی جهانی پرداخت می‌شود، در صورتی که محققانی داریم که می‌توانند این کار را انجام دهند، در بقیه دستگاه‌ها همین طور است؛ شاید در ابتدا کیفیت لازم را نداشته باشد اما هزینه‌ها را کاهش داده و علوم را بومی می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون سرانجام کنکور در کشور گفت: دو قانون در کشور تصویب شده برای کم‌رنگ شدن نقش کنکور، یکی 87 و دیگری در سال 92، در آنجا پیش‌بینی شده تا آموزش و پرورش بتواند در دوره متوسطه با برگزاری آزمون‌هایی 85 درصد ورودی دانشگاه از همین آزمون‌های استاندارد باشد.

زاهدی اضافه کرد: برای برخی رشته‌های پر متقاضی در دانشگاه‌های سطح یک که آزمون کفایت نمی‌کند، برای مثال 500 هزار نفر انتخاب اولشان را پزشکی زده بودند در حالی که دانشگاه تهران که صد نفر دانشجو جذب می‌کند، از طرفی شاید 3 هزار نفر معدل 20 داشته باشیم و اینجاست که آزمون استاندارد پاسخگو نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در چنین مواقعی و برای 15 درصد باقی مانده نیاز به آزمون دیگری هست که البته به شکل کنکور فعلی نخواهد بود، شورایی تشکیل شده و در حال تصمیم‌گیری در این زمینه است.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: نگاه ما به آموزش عالی این باشد که دانشگاه باید در خدمت رفع نیازهای جامعه و اعتلای علم و فناوری باشد، با این دید نگران زیاد بودن مراکز علمی نباشیم؛ در دانشگاهی مانند علمی کاربردی نیاز به حضور دانشمند برجسته نداریم چرا که قرار است آموزش علمی در کنار مهارت باشد.

زاهدی با اشاره به نقش کتب کمک‌های درسی اظهار کرد: اگر معلمان درس را به خوبی انتقال دهند نیازی به کتب کمک درسی در مدارس وجود ندارد، چون فهم کتاب است که به دانش‌آموز انگیزه کسب علم می‌دهد، به عنوان یک معلم سعی می‌کنم انتقال مفاهیم را به کمک دانش‌آموزان انجام دهم.

 

انتهای پیام/م

 

بودجه پژوهش هیچ زمانی به بیش از 0.6 درصد نرسیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.