تصاویر شاهنامه برای اولین بار در تاریخ ایران با تکنیک نقاشی پشت شیشه بر روی هجده تصویر از نسخه نفیسی از شاهنامه دوران تیموری بازسازی و اجرا شد.

ثبت اولین مجموعه نقاشی‌های پشت شیشه با تصاویر شاهنامهمعصومه کریمیان، مسئول پروژه نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری که به همت گروهی از فعالان هنر نقاشی پشت شیشه انجام شده است، با حضور طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یوسف منصور زاده رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و جمعی از مدیران و اساتید این مرکز در حاشیه مراسم روز دانشجو رونمایی شد.

وی در پاسخ به این سوال که علت انتخاب این نسخه شاهنامه چه بوده، اظهار داشت: این نسخه نفیس که در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی قرار دارد به دلیل اینکه دارای نقوش خاص و سبک نگارگری بی نظیر و استفاده از رنگ‌های بسیار زیبا و درخشان در تصاویر است، مورد توجه قرار گرفت و هم‌ اکنون پس از ۲ سال مطالعه و ترمیم تصاویر و بازسازی آن بر روی شیشه، برای اولین بار شاهد ثبت مجموعه تصاویر شاهنامه در پشت شیشه هستیم.

مسئول پروژه نقاشی پشت شیشه شاهنامه دوره تیموری افزود: شاهنامه هویت فرهنگی ما است. این کتاب شاهکار ادبی به حساب می‌آید که از دیر باز خلق تصاویرش دستمایه هنر نقاشان و نگارگران ایران زمین بوده و هست. با ثبت و بازسازی این نسخه نفیس و نایاب شاهنامه بر روی شیشه هم هنر نقاشی پشت شیشه که هنری قدیمی و در حال فراموشی است احیا شد و هم این نسخه نایاب زمان تیموری دوباره زنده شده و در مرکز توجه عموم قرار گرفت. در تمام این مدت ۲ سال، پژوهش مرمت و بازسازی این اثر با حمایت مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی و منصور زاده انجام شد.

کریمیان خاطرنشان کرد: هنر و ادبیات همیشه ارتباط خیلی نزدیک و غیر قابل تفکیکی از هم داشته اند و برای کامل کردن یکدیگر اثرات قابل توجهی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار