وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درآمد‌های مالیاتی کشور پارسال ۲۵ درصد افزایش یافت که تداوم این افزایش نیازمند استفاده از فناوری‌های روز و نیز بهبود فرهنگ مالیاتی در کشور است.

به درآمد‌های مالیاتی کشور پارسال ۲۵ درصد رشد داشتگزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی امروز 19 آذرماه  در افتتاحیه چهارمین کنفرانس فنی سالانه مجمع مقام‌های مالیاتی کشور‌های اسلامی در تهران اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت نهفته در مفاهیم و نظام مالیاتی اسلامی که بر پایه مالیات ستانی عادلانه بنیان نهاد شده است، می‌توان به توسعه اقتصادی کشور‌های اسلامی کمک کند.

به گفته وی، درآمد‌های مالیاتی کشور پارسال ۲۵ درصد افزایش یافت که تداوم این افزایش نیازمند استفاده از فناوری‌های روز و نیز بهبود فرهنگ مالیاتی در کشور است.

کرباسیان، بر اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی در کشور‌های اسلامی تاکید کرد و گفت: نظام مالیات ستانی اسلامی بر پایه قسط برپا شده است و وجوه اخلاقی زیست شهروندی را نیز مدنظر قرار داده است.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در نظام مالی اسلامی، تولید ثروت عمومی در میان آحاد مردم محور فعالیت اقتصادی است تا زیست عزتمندانه برای مردم مهیا شود که این رویکرد همان توسعه پایدار مردمی است.

کرباسیان، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت های نهفته در مفاهیم اسلامی، می توان نظام مالیات ستانی عادلانه را برای توسعه اقتصادی اسلامی کمک کند.

 وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مسوولیت اجتماعی،‌ مفهوم مدرن در کشورهای توسعه یافته به شمار می آید ولی از قرن ها قبل نظام مالیاتی ستانی اسلامی با روش هایی مانند پرداخت خمس و زکات زمینه های عمل به مسوولیت اجتماعی را در زندگی فرد مسلمان محیا کرده و از این جهت می توان گفت که نظام مالیاتی اسلامی افق‌های انسانی والایی را پیش از آنکه غرب به مفوهم مسوولیت اجتماعی توجه کند برای شهروندان مسلمان ترسیم کرده است.

کرباسیان، با اشاره به اینکه نظام مالیات ستانی اسلامی بر پایه قسط بنا شده اذعان کرد: این نظام به فرد مسلمان یاری می رساند که ضمن عمل به قواعد اسلامی وجوه اخلاقی، زیست شهروندی اخلاق مدار و مسوولیت شناس مانند تامین ثروتهای عمومی و تقویت روحیه همگرایی را در خود تقویت کند و تاریخ گواهی می دهد که در چند قرن گذشته کمتر نظام مالیاتی در جهان پیاده سازی شده که در بطن خود به چنین مفاهیم عمیق و انسانی توجه داشته باشد.

وی، در خصوص اصول نظام مالیات ستانی اسلامی بیان کرد: نظام مالیات ستانی اسلامی بر این اصول استوار است که تولید ثروت عمومی در میان آحاد مردم مسلمان صورت گیرد و از این راه زیست عزتمندانه پایدار و مردمی تعریف می شود به همین جهت امروزه باید آگاه باشیم که از دل دین صلح طلب و متعالی اسلام می توان به یافته های عمیق در مورد پیوند اقتصاد و اخلاق و همچنین اقتصاد و توسعه رسید.

کرباسیان تصریح کرد: استراتژی های راهبردی اقتصاد ایران برآورده شده از راهبرد های کلان سند اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه های ابلاغی رییس جمهور است.

وی گفت: اقتصاد پر تحرک و رو به توسعه نیازمند نظام مالی شفاف و عادلانه است و قطعا نظام مالیاتی چالاک، کارآمد و تیز بین در خدمت رشد اقتصادی و توسعه کشورها قرار می‌گیرد بنابراین امروزه اقتصاد ایران در تلاش است تا مفهوم «اقتصاد امن» که توسط مقام معظم رهبری تببین شده را با رویکرد ایجاد اقتصادی مقاوم، باثبات، مردم‌محور و توسعه خواه پیاده‌سازی کند و در چنین نگاهی به هم‌خوان سازی ساختارهای مالیاتی و واقعیت‌های اقتصادی نیاز است.

نظام مالیاتی باید در خدمت توسعه ملی  قرار گیرد

کرباسیان با بیان اینکه نظام مالیاتی باید در خدمت توسعه ملی  قرار گیرد، اضافه کرد: نظام مالیاتی ایران تلاش می کند تا نه تنها در مقابل بنگاه های اقتصادی بلکه در کنار آنها به ایستد، بنابراین فعال اقتصادی می تواند با احساس امنیت به فعالیت خود ادامه ‌دهند.

وی گفت: توسعه با درآمدهای نفتی ضمن اینکه منجر به تضعیف رابطه میان دولت و ملت می‌شود، به شدت آسیب‌پذیر و متکی به مولفه‌های بیرونی مانند نوسان درآمدها تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی است و به همین دلیل نظام اقتصادی ایران اساس کار خود را برمحور درآمدهای باثبات مالیاتی قرار داده‌است و کارگیری این رویکرد سبب شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته 25 درصد رشد کند.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: نظام سیاسی ایران، برمحور مردم‌سالاری دینی و دموکراسی متکی برآموزهای اسلامی بنا شده و این نظام فکری در تلاش‌ است تا با تقویت رابطه مالی میان دولت و ملت، پایه‌های خدشه ناپذیر مردم محور و صلح‌طلب را مستحکم کند.

کرباسیان مطرح کرد: پتانسیل های موجود ضرورتی را برای نظام اقتصادی ایران ایجاد کرده تا دست به بازنگری اصلاحی در ساختارهایی مانند نظام مالیاتی با اهداف راهبردی افزایش درآمدهای مالیاتی، بهبود مملوس در نظام مالیاتی از طریق افزایش سرعت، سهولت و شفافیت مالیاتی، تسهیل در امر وصول مالیات و افزایش رضایت مودیان مالیاتی بزند.

وی تشریح کرد: نخستین اقدام اصلاح مربوط به فرهنگ عمومی شهروندان برای توجه به پرداخت مالیات است که قدم‌های اساسی در این زمینه برداشته‌ شده‌است اما نباید از یاد برد که اصلاح فرهنگ عمومی امری زمان‌بر و البته بی‌اندازه موثر در توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.

کرباسیان  اضافه کرد: تحقق اهداف نظام اقتصادی کشور به منظور بهينه‌سازی ساختارهای مالياتی برمحور ايجاد تحول در سه حوزه سياست‌های مالياتی، مديريت مالياتی و خدمات مالياتی استوار شده ‌است.

وی افزود: ایجاد نظام مالیاتی پیشرو علاوه برهمراهي تمام ارکان اقتصادي کشورها، نياز به ايجاد اعتماد عمومي در آحاد مردم و همچنين توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي به جهت بهره‌گيري از تجربيات مشترک دارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی معتقد است، امروز در اقتصاد ايران مفتخريم که گام‌های مهمی در جهت تحقق اهداف اساسی کشور به منظور دستيابی به رشد اقتصادی مثبت، باثبات و متکی به درآمدهای پايدار برداشته ‌شده‌است.

کرباسیان گفت: نظام مالياتی ايران، آمادگی انتقال تجربه های خود به دیگر کشورهای جهان اسلام را دارد و امیدواریم با برگزاری چنين کنفرانس‌هايی در فضای کارشناسی، علمی و منطقی از يافته‌ها و تجربيات ديگر کشورهای جهان در اين حوزه نهايت بهره را ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
مالیات اگر از افراد ثروتمند اخذ شده باشه خیلی خوبه ولی اگر از افراد سطح پایین گرفته شده باشه یعنی مردم 25 درصد نسبت به سال گذشته فقیر تر شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
ایا حقوق ها هم 25 درصد رشد داشته؟؟؟
آخرین اخبار