ورزش و به ویژه بازی‌های بومی محلی جزئی از فرهنگ جامعه هستند و فراموش کردن این‌ها به منزله از دست دادن میراث گذشتگان و از بین بردن فرهنگ بومی و اصیل است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره ورزش و جوانان فریدن  با اشاره به اهمیت بازی‌های بومی محلی اظهار داشت: احیای بازی‌های بومی محلی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و در واقع حیات یک قوم وابسته به حیات فرهنگ آن جامعه است.

مهدی نجاری افزود: ورزش و به ویژه بازی‌های بومی محلی جزئی از فرهنگ جامعه هستند و فراموش کردن این‌ها به منزله از دست دادن میراث گذشتگان و از بین بردن فرهنگ بومی و اصیل است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن با بیان اینکه منطقه فریدن دارای سابقه دیرینه و کهن است، گفت: به علت پیشینه تاریخی بالای این منطقه، بازی‌های بومی و محلی زیادی در فریدن وجود داشته که امروزه بسیاری از آن‌ها به دست فراموشی سپرده شده است و ضرورت دارد این بازی‌ها و ورزش‌ها احیا شوند.

وی تصریح کرد: با فرهنگ‌سازی و تلاش و کمک همه نخبگان و مربیان ورزشی و همچنین دهیاران و شوراهای روستاها و شهرها می‌توان این بازی‌ها را احیا کرد و کودکان و نوجوانان را از مقابل تلویزیون و تلفن همراه هرچند برای لحظاتی دور کرد و باعث ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین ایجاد تحرک بیشتر در این روزگار بی تحرکی شد.

نجاری خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به اینکه دنیای الکترونیک و انواع سرگرمی‌های مجازی و پر رنگ شدن فضای مجازی در این روزها توانسته جامعه را تسخیر کند، نیاز است به این مقوله و بحث کم‌تحرکی به صورت جدی پرداخته شود.

وی با اشاره به کمبود امکانات و فضاهای ورزشی در کشور و منطقه، ابراز داشت: با توجه به این کمبودها احیای بازی‌های بومی محلی به جهت نیاز کمتر به تجهیزات و امکانات به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌آید.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن در پایان تصریح کرد: با توجه به ضرورت‌های بیان شده در حوزه بازی‌های بومی محلی، اداره ورزش و جوانان فریدن در نظر دارد برای احیای این بازی‌ها در منطقه فریدن با کمک هیأت روستایی عشایری و مردم و مسؤولان گام‌های محکمی بردارد که در مرحله اول به صورت فراخوان از کلیه مردم شهرستان فریدن دعوت می‌شود، در صورتی که نام بازی بومی محلی یا نحوه انجام آن را می‌دانند، به اداره ورزش و جوانان این شهرستان مراجعه کنند تا ساماندهی‌های لازم در این بخش صورت گیرد.

 

انتهای پیام/م

 

فراموشی ورزش‌های بومی و محلی فریدن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.