گردو، شکستم.گرگم به هوا، گرگم و گله می برم. شمع، گل، پروانه......این کلمات برای کودکان نسل قبل آشناست و با شنیدن آن ها، ناخودآگاه لبخندی بر لب و ذوقی در دلشان متبلور می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بازی، کلمه ای که برای تک تک افراد، خوشایند است، حتی با افزایش سن هم از لذت این کلمه کاسته نمی شود.

اما آن روزها، درس زندگی، خودش را لابه لای بازی ها پنهان کرده بود، وقتی دستان مشت کرده را روی هم می گذاشتیم و جُم جُمَک را تکرار می کردیم، یادمان بود که در پستی بلندی های زندگی همیشه عده ای بالادست و عده ای پایین دست ما قرار دارند.

هنگام بازی اتل متل اگر قرعه «یک پاتو ورچین» به دوستمان نمی رسید، حس همدلی مان به جوش می آمد و نگران بودیم که مبادا دوستمان ناراحت باشد.

در انتخاب بازی «بالابلندی» باور داشتیم که موفقیت در پله ای بالاتر قرار دارد، فقط آنچه ما را به آن پله نزدیک می کرد تلاش و زیرکی بود.

وقتی در صف قرار می گرفتیم تا فردی «بشین و پاشو» را ادا کند، ناخودآگاه به معنی کلمات، خوب دقت می کردیم تا دچار سوء تفاهم نشویم و یاد می گرفتیم که نشین فقط یک نقطه با بشین تفاوت دارد اما همین تفاوت جزئی می تواند ما را از گردونه بازی خارج کند.

کلاغ پر را که بازی کردیم، فهمیدیم که انسان پر ندارد و برای به اوج رسیدن به ناگه نمی تواند پرواز کند بلکه با قدم های کوتاه و پیوسته می تواند به اوج برسد.

بازی های بومی و محلی که نشاط را برای مردم به ارمغان می آورد پس از زمانی فراموشی، دوباره در حال احیا هستند و بسیار مایه خرسندی است که دوباره به مدد این بازی ها می توانیم با فرهنگ های اصیل خود عمیق تر رابطه برقرار کنیم و به سبب آن همیاری، همدلی، شادی همگانی و تحرک را تجربه کنیم.

می توان از نوروز به عنوان بهانه ای برای پیوند دوباره با این بازی ها استفاده کرد. چرا که دید و بازدید و دور هم جمع شدن از اصلی ترین رسم های این جشن باستانی است و می توان این فضاهای جمعی و خانوادگی را با نشاط و همدلی بیشتری همراه کرد به این صورت که لحظه هایی از محیط های مجازی و تکنولوژی دور شد و از بازی های قدیمی به عنوان پلی برای ارتباطات صمیمانه تر بهره جست.

با توجه به پهناوری اقلیمی، قومی و قبیله‌ای در ایران، انواع بازی‌ها با هدف‌های خاص طراحی شده و میان مردم رایج بوده است. بیش از 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود داشته که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است.

گرگم به هوا در کوچه های اصفهان

بازی های بومی و محلی در دو گروه فضای باز و فضای بسته تقسیم‌بندی می شود و این امکان را برای افراد مهیا می‌کند که در هر مکان و شرایطی بتوانند از اوقات خود بهترین بهره را ببرند. برخی از بازی‌ها به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در اکثر نقاط ایران مشترک اند.

در اصفهان هم به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی، بازی های بومی و محلی بیشماری وجود دارد. بی سبب نیست اگر بگوییم رتبه پیشتازی را در احیای این بازی ها و ترویج فرهنگ همدلی و شادی جمعی از آن خود کرده است.

گرگم به هوا در کوچه های اصفهان

 رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان گفت: ترویج بازی های بومی و محلی، یکی از برنامه های سند راهبردی است که 8 سال پیش با حضور اساتید برجسته دانشگاهی نگاشته شد.

مهدی اسدی افزود: پس از 18 ماه تلاش و پژوهش، این بازی ها به تفکیک شهرستان ها شناسایی و در قالب کتابی با نام بازی های بومی و محلی اصفهان تدوین شد. همچنین موفق شدیم این کتاب را در استان های کشور در 2000 جلد توزیع کنیم.

وی به شناسایی1430 بازی در 25 شهرستان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: برخی از این بازی ها ممکن است در یک شهرستان با نام دیگری شناخته شود، برای مثال بازی یه قل دو قل در فلاورجان با نام ویگ چندری معروف است.

اسدی ضمن خرسندی از برنامه های انجام شده افزود: افتخار می کنیم که با همین سند راهبردی، 8 المپیاد روستائیان استان اصفهان را در قالب سالانه بین 5 تا 8 رشته ورزشی برگزار کردیم. همچنین توانستیم برای سومین سال لیگ برتر هفت سنگ و لیگ دسته هفت سنگ بانوان و نوجوانان را در استان اصفهان راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به برنامه های سال 96 گفت: در سال جدید لیگ دال پلان را راه اندازی می کنیم و برای دومین سال، سوپر لیگ هفت سنگ برای نوجوانان و جوانان برگزار می شود.

اسدی عمل به توصیه های مقام معظم رهبری درباره احیا کردن فرهنگ های بومی محلی ایران را لازم دانست و گفت: در استان اصفهان تاکنون 103 خانه ورزش راه اندازی کردیم و هدفمان این است که هر 2000 روستای اصفهان به خانه ورزش مجهز شوند و خرسندیم که امروز تنها هیأتی هستیم که ورزش رایگان را به ورزشکاران روستایی ارائه می دهیم.

اسدی با اشاره به پیشتازی اصفهان در این امر گفت: اولین استانی بودیم که اولین المپیاد ملی عشایر ایران را برگزار کردیم. تیراندازی با تفنگ جنگی سوارکاری، تیراندازی روی اسب با تفنگ بادی، تیر و کمان روی اسب از برنامه هایی است که ویژه عشایر فراهم شده است.

گرگم به هوا در کوچه های اصفهان

وی اولین ویژگی بازی های بومی و محلی را همدلی و همزبانی دانست و گفت: نکته جالب توجه این بازی ها این است که نیازمند تفکر است و محاسبات ریاضی در ذهن ایجاد می کند. از دیگر ویژگی های این بازی ها می توان به ترویج فرهنگ لباس های محلی، صفا و صمیمیت و مبارزه با بیماری های رایج افسردگی و اضطراب اشاره کرد. از سوی دیگر این بازی ها ناهنجاری های اجتماعی را کاهش و جوانمردی را ترویج می دهد.

اسدی در پایان به برنامه های نوروزی اشاره کرد و گفت: در این روزها جشنواره ایام نوروز را داریم که بازی های بومی و محلی یکی از برنامه های اصلی این جشنواره است و در پارک ها و محله ها برگزار می شود.


گزارش از آسیه دهباشی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.