به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به گذشت یکصد روز از فعالیت دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین مدت اقداماتی را انجام داده است که در این گزارش به تعدادی از آنها اشاره می شود.
با وقوع زلزله 7.3 ریشتری در استان کرمانشاه بسیاری از سایت ها و شبکه های ارتباطاتی این استان به دلیل قطع برق از دسترس خارج شدند. در پی آن وزارت ارتباطات در همان ساعت اولیه، هماهنگی لازم با اپراتورها و دستگاه های ذیربط را انجام داد که صبح روز 22 آبان (دوشنبه)، 14 سایت پرتابل و 38 دیزل ژنراتور از شهرها و استانهای معین به محل حادثه ارسال شد.
بدین ترتیب بیش از ۷۰ درصد شبکه های ارتباطی در شهرهای استان کرمانشاه در کمتر از ۱۲ ساعت پس از وقوع زلزله به شرایط طبیعی بازگشتند.
ضمن اینکه در ساعت پایانی روز بعد از زلزله (دوشنبه) و در واقع 24 ساعت پس از وقوع زمین لرزه، به دلیل قطع برق شهرها و مسیرهای اصلی، 22 سایت همراه اول 6 سایت ایرانسل و 4 سایت رایتل قطع شده بودند که با هماهنگی اپراتورها و همکاری وزارت نفت، سوخت مورد نیاز دیزل ها تامین شد و برای به سرویس برگرداندن سایت ها در اختیار اپراتورها قرار گرفت.
البته با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت نیرو در روز دوشنبه و مشخص کردن سایت های الویت دار در شهرهای مختلف استان کرمانشاه، تا ساعت 7 صبح روز سه شنبه، 6 هاب سایت به شبکه برق سراسری متصل شد.
در روستاهای زلزله زده نیز با ارسال دیزل ژنراتور و تجهیز سایت پرتابل توسط اپراتور روستایی از صبح روز سه شنبه هر ۴ سایت روستایی به شرایط طبیعی بازگشتند.
اما اپراتورهای تلفن همراه نیز به منظور رفاه حال زلزله زدگان اقدام به رایگان کردن تماس های خود کردند بطوریکه کلیه تماس های داخل شبکه رایتل تا پایان هفته، ایرانسل تا 24 روز و همراه اول تا ساعت 24 روز چهارشنبه 24 آبان در استان کرمانشاه رایگان در نظر گرفته شد.
این درحالیست که به منظور برقراری تماس امدادگران با همکاری اپراتور رادیو ترانک ملی تعدادی بی سیم مدرن در اختیار سازمان امداد و نجات قرار گرفت و لینک ارتباطی خودروهای سازمان امداد و نجات با قید فوریت تامین شد.
ضمن اینکه با همکاری اپراتور همراه اول، 500 شماره مدیران بحران کشور در شبکه اختصاصی مدیریت بحران ثبت و اولویت تماس آن شماره ها برقرار شد.
علاوه بر آن ارتباطات خودروهای فرمانده ای سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مناطق زلزله زده با همکاری شرکت مخابرات و شرکت های وب تامین شد.
پژوهشگاه فضایی نیز عکس های ماهواره ای مناطق زلزله زده را با هدف تشخیص میزان خسارت وارده به ساختمان های روستایی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار داد.
همچنین به منظور فراهم کردن امکان برقراری تماس برای مردم زلزله زده، شرکت مخابرات در تعدادی از اماکن اسکان موقت، اقدام به نصب تلفن همگانی کرد. به موازات آن نیز بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی ایران با هدف ایجاد چتر WI-FI به شهرستان پل ذهاب ارسال و در منطقه مستقر شد.
ضمنا کمک های نقدی و غیر نقدی اهدایی کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت های تابعه و بخش خصوصی فعال در این حوزه به مردم مناطق زلزله زده بالغ بر 100 میلیارد ریال می شود.
یکی از اهداف همیشگی دولت در برنامه های توسعه، تبدیل ایران به هاب منطقه از بعد ارتباطات بوده است و بر همین اساس در سه ماهه نخست دولت دوازدهم، نخستین قرارداد ترانزیت بین المللی دیتا از جنوب به شمال ایران با ظرفیت 300 گیگابیت بر ثانیه امضا و اجرایی شد. با اجرای این قرارداد ضمن ایجاد درآمد ارزی مناسب برای کشور، 50 درصد نیز به ظرفیت ترانزیت کشور نسبت به آنچه از ابتدای انقلاب تاکنون بوده، اضافه شد.
توسعه بانکداری الکترونیکی در 1000 روستای فاقد این امکان نیز به منظور تحقق عدالت اجتماعی و کاهش شکاف دیجیتالی و ارایه خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار در یکصد روز فعالیت دولت دوازدهم انجام شد.
براساس این طرح، تامین و ارسال تعداد 1000 دستگاه ATM به روستاهای فاقد این امکان با اعتباری معادل 116 میلیارد تومان جهت کاهش فاصله کیفیت خدمات در روستاها به نسبت شهرها و نصب و راه اندازی شد.
بر اساس این گزارش، در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی و نظام¬مند کردن پست کشور، مزایده انتخاب اپراتور خصوصی پستی برگزار و دو اپراتور«ترن پارت تی باکس» و «کنسرسیوم حمل و نقل کالاهای تهران(پیک بادپا)» انتخاب شدند که پروانه فعالیت این دو شرکت صادر و طی مراسمی اعطا می شود.
اضافه می شود که آزادسازی فعالیت های پستی از این جهت حائز اهمیت است که برخلاف مدل های سابق، خصولتی سازی نشده و واگذاری انجام شده به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.
تغییر مدل و کاهش تعرفه اینترنت پرسرعت ثابت یکی از اقداماتی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده تحقق آن را در صد روزه نخست این دولت به مردم داده بود.
با توجه به اینکه اینترنت یکی از نیازهای جاری مردم و به خصوص جوانان است، تغییر مدل تعرفه حجمی به غیرحجمی وکاهش تعرفه دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت ثابت (مبتنی بر سیم مسی و فیبرنوری) یکی از مطالبات عمومی بوده که اصلاح این تعرفه ها، باعث کاهش حدود100درصدی هزینه اینترنت ثابت درکشور شده است.
اصلاحات صورت گرفته در مدل تعرفه های جدید، باعث رشد محتوای داخلی و متناظر آن رونق کسب و کارهای نوپا و بالطبع ایجاد فرصت های جدید شغلی پایدار برای جوانان تحصیل کرده می شود.
انتصاب بانوان، جوانان و اقوام در پستهای مدیریتی میانی و ارشد ستاد وزارت و دستگاههای تابعه و انتصاب دستیار حقوق شهروندی از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صد روزه نخست بوده که در اولویت های دولت دوازدهم نیز وجود داشت.
با بکارگیری بانوان، جوانان و اقوام در پست های مدیریت ارشد، میانی و عملیاتی، برای نخستین بار شاهد کاهش چشمگیر سن مدیریتی در وزارت ارتباطات و فناوری هستیم.
همچنین با توجه به اهمیت منشور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتصاب دستیار حقوق شهروندی و انجام اقدامات لازم برای تدوین دستورالعمل رعایت منشور حقوق شهروندی در این وزارتخانه پیش قدم شده است.
یکی دیگر از اقدامات در صد روز نخست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین برنامه اجرایی شبکه ملی اطلاعات بود که پس از تصویب سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات با برگزاری جلسات فشرده با مرکز ملی فضای مجازی طی سه ماه گذشته و انطباق آنچه اجرا شده با آنچه تصویب شده، صورت گرفت. ضمن اینکه برنامه های اجرایی سال آتی نیز در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات استخراج شده است.
در حوزه فضایی نیز ارتقا مکانیزاسیون در صنعت کشاورزی و تحول در سامانه های نوین آبیاری، تشخیص سطوح زیر کشت، پایش شاخص های سلامتی گیاه با بهره گیری تلفیقی از سنسورها و تصاویر ماهواره ای، اینترنت اشیا و حسگرها، از جمله کاربردی کردن صنعت فضایی در کشاورزی است که در یکصد روز فعالیت دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات انجام شد.
یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فضای مجازی در صد روز نخست دولت دوازدهم، تدوین برنامه حمایتی صیانت از کودکان در فضای مجازی بود که به منظور کاهش آسیب های اجتماعی فضای مجازی «سند حمایتی و برنامه اقدام برای توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» تدوین شده که اجرای آن با حمایت از بخش خصوصی تولید کننده محتوا و صنایع داخلی انجام می شود.
بر اساس مصوبه شورای فضای مجازی درخصوص ساماندهی پیام رسانها، کاهش 70 درصدی تعرفه استفاده از پیام رسان های داخلی و تدوین مدل حمایت از آنها جهت تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات و افزایش سهم ترافیک داخلی به خارجی در صد روز نخست به تصویب رسید.
با هدف ایجاد فرصت برابر جهت استفاده از خدمات دولت الکترونیکی برای معلولان، قابلیت دسترسی خدمات درگاه ملی دولت هوشمند برای نابینایان و کمبینایان بهعنوان پنجره واحد خدمات دولت به مردم به صورت فایل صوتی در صد روز نخست انجام شد.
همچنین از اقدامات انجام شده در این مدت باید اشاره ای داشت به اجرای فاز اول ارایه اینترنت بی سیم (وای فای) رایگان توسط اپراتورهای غیردولتی در برخی از امکان عمومی پر تردد، که در آینده گسترش پیدا می کند.
در ضمن طرح رجیستری و ثبت گوشیهای تلفن همراه به منظور جلوگیری از قاچاق گوشی و ساماندهی بازار در صد روز نخست دولت دوازدهم به مرحله اجرا رسید که با اجرای آن، تاکنون 100درصد میزان واردات گوشی از مبادی رسمی افزایش یافته و پیش بینی می شود این رقم با اجرای کامل طرح رشد 900 درصدی داشته باشد.
انتهای پیام/