رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در وزارت ارتباطات، تهدیدات سایبری برای کشور را تشریح کرد.

سردار جلالی : آمریکا به دنبال تحریم های جدید به بهانه سایبری استبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل و وزیر اطلاعات، در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل، در این جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت. سردار جلالی گفت: امروزه فضای سایبری و فضای مجازی در حال هضم فضاهای دیگرند و تغییر ماهیت کارکرد را در آنها بوجود آورده‌اند،  مانند پول سنتی و دیجیتال.

وقتی همه چیز به سمت سایبری شدن می‌رود، قابلیت‌های زیادی را  به فضای فیزیکی اضافه می‌کند، همچنین فرصت‌های زیادی در این فضا به وجود خواهد آمد که به فضای فیزیکی کارکردها و چهارچوب‌هایی را اضافه می‌کند مانند اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف یا برای مثال دیپلماسی عمومی مردم ایران در برابر سخنان ترامپ که به وسیله همین قابلیت‌های اضاقه شده ، اتفاق افتاد.

در حوزه نظامی هم اینترنت اشیا  و فضای سایبری،  موجب ایجاد نسل جدیدی از جنگ نظامی سایبری می شود. این اتفاق در حوزه‌های دیگر هم رخ خواهد داد.

روند دیگری که در حال اتفاق افتادن است هوشمندسازی زیر ساخت‌هاست. مانند شهر هوشمند، خانه‌ها  و ماشین‌‌های هوشمند. البته این موضوع در کنار فرصت ها و بدون تعیین رگولاتوری  ونظارت می تواند  تهدید هم باشد.

فرآیند سوم؛ اینترنت مردم است که مثال آن در مورد ترامپ زده شد که مردم یک کشور جواب سیاستمدار یک کشور دیگر را بدهند ،  این فرآبند (اینترنت مردم) در کنار این فرصت می‎‌تواند  تهدیدهایی را هم ایجاد کند مانند شایعه پراکنی، نظرسازی، مدیریت افکار عمومی و جریان سازی و دو قطبی سازی افکار عمومی که رسما آمریکایی ها در سخنرانی ترامپ علیه ایران  این موضوع را مطرح کردند.

آنها می‌خواهند تحریم اقتصادی در زیر ساخت های سایبری  را  به بهانه حمله سایبری و معرفی ایران به عنوان مهاجم به آن کشور مطرح کنند.

دفاع سایبری در کشور نیز در 3 لایه طبقه بندی می‌شود : لایه اول، لایه محلی و در سطح کاربر است، برای مثال دفاع در یک سایت هسته‌ای و یک کاربر در این لایه انجام می‌شود.

لایه دوم، لایه وزارت خانه و سازمان‌هاست که وزارت نیرو، شرکت گاز و سازمان انرژی هسته‌ای از این دسته‌اند.

لایه سوم، لایه ملی است.

دستور عمل‌هایی برای لایه‌های محلی تهیه و ابلاغ شده است. اما  در سطح ملی که در حوزه ارتباطات شبکه ملی اطلاعات را می‌توان مثال زد، ابتدا باید  قلمرو سرزمینی خودمان را در حوزه سایبری تعریف کنیم تا بتوانیم از آن دفاع کنیم. پس از تعیین مرزها،  لایه‌های دفاعی به سه دسته دیگر تقسیم می‌شود.

 1- لایه قلب سرزمین ( بالاترین امنیت ) ، 2- لایه مرزی و میانی، 3- فراسرزمینی

 در لایه قلب سرزمینی ما سرمایه‌های سایبری (نقاط مهم سایبری مانند بانک مرکزی) و فضای سرزمینی سایبری داریم که فضایی است که این سرمایه ‌ها در حال فعالیت در آن هستند. امنیت هر دو بسیار مهم است

تجربه نشان داده است که هر جا وابسته شدیم تحریم هم خواهیم شد، در نتیجه باید وابستگی به خارج تا حد مکن کم شود و م از وزارت ارتباطات می‌خواهیم  که حداقل شبکه ملی اطلاعات در مواقع بحران قطع نشود.

 ما باید امکان حفاظت از بیگ دیتای داخلی را در کشور فراهم کنیم. بیگ دیتا سرمایه‌های داخلی ماست که ارزش آن هر روز در حال افزایش است که حضور یک وزیر بسیجی و جوان و آشنا با فضای امنیت ملی در این حوزه بسیار می تواند غنیمت باشد.

 انتهای پیام/

سخنرانی سردار جلالی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار