طرح آزمایشی کشت نشاء باقالا برای نخستین بار در کشور در زمین های زراعی روستای یزدل از توابع بخش مرکزی شهرستان کویری و خشک آران و بیدگل اجرا شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسئول اداره حبوبات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان   اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار در کشور و در مناطق خشک و کویری اجرا می شود.

رضا خاکپور تصریح کرد: اجرای طرح نشائی باقالا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، می تواند در مصرف بذر گیاه نیز صرفه جویی داشته باشد و همچنین سبب می شود، کشاورزان بتوانند در زمان های مختلف نشا خیلی مناسبی را به زمین منتقل و در زمان مناسب برداشت و روانه بازار مصرف کنند.

مسئول اداره حبوبات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ابراز داشت: این طرح پس از اجرای آزمایشی در یزدل قرار است در مناطق خشک و کویری مانند شهرستان های کاشان و مناطق مشابه نیز اجرا شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز در این خصوص به مهر گفت: کشت نشاء باقالا می تواند مصرف آبدهی به محصول را حداقل تا دوبار کاهش داده (کاهش از هشت به شش بار آبدهی) و همچنین محصول نیز یک ماه زودتر به مرحله رشد و تولید برسد.

هادی یغمائیان اظهار داشت: با این روش علاوه بر صرفه جویی در آب صرفه اقتصادی مناسبی برای کشاورزان داشته و می تواند الگوی خوبی برای زراعت در مناطق بیابانی و خشک باشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۱۴ هزار هکتار باغ و مزرعه در آران و بیدگل گفت: از این میزان ۱۰ هزار هکتار زمین زراعی و مابقی را باغ ها تشکیل داده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.