معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری اجلاس کمیته فنی پروتکل امنیت دریانوردی خزر در ۷ آذرماه گفت: ریسک دریانوردی در خزر به دلیل فقدان توافقنامه امنیت دریایی، بالا است.

افزایش ریسک دریا نوردی در خزر / ایران در رشد امنیت خزر پیشتاز استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان بنادر و دریا نوردی حسین عباس نژاد، معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بالا بودن ریسک دریا نوردی در دریای خزر گفت: در حال حاضر ریسک دریانوردی در خزر به دلیل فقدان توافقنامه امنیت دریایی، بالا است بنابراین باید در ارتقای امنیت دریای خزر پیشتاز باشیم.

وی در ادامه افزود: طبق کنوانسیون حقوق دریا‌ها و آنچه از نظر حقوقی در دنیا متعارف است، کنوانسیون‌های بین المللی در صورتی در دریا‌های بسته لازم الاجرا می‌شوند که کشور‌ها با یکدیگر توافق کنند.

عباس نژاد تصریح کرد: به این معنی که کنوانسیون‌های دریایی که در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در IMO تصویب شده، با توجه به عدم توافق در کشور‌های حاشیه خزر، به طور معمول این موارد لازم الاجرا نیستند.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: کشور‌هایی مانند ایران و روسیه با توجه به برخورداری از ایمنی بالای دریانوردی، تلاش می‌کنند عمده گواهینامه‌های فنی ایمنی را مطابق با کنوانسیون‌های بین المللی، روی ناوگان تحت پرچم اجرا کنند.

وی تاکیدکرد: بنادر و آبراه‌های ایران مان تاجایی که امکان دارد، از تجهیزات و ایمنی لازم برخوردار هستند.

عدم توازن ناوگان ایران و سایر کشور‌های دریای خزر/ ریسک بالای دریانوری خزر

وی نداشتن توازن بین ناوگان ایران و سایر کشور‌های خارجی را از مهم‌ترین مشکلات در خصوص افزایش ریسک ایمنی دریا نوردی اعلام کرد و گفت: نظارت و کنترل روی کشتی‌های خارجی یکی از مشکلات ایمنی ایران به شمار می‌رود به طور‌ی که علی رغم اجرای قوانین توسط ایران، به دلیل آنکه سایر کشور‌های خارجی اجرا نمی‌کنند لذا این توازن بین ناوگان ما و ناوگان خارجی برقرار نمی‌شود.

عباس نژاد افزود: کشور‌های خارجی در حاشیه خزر به دلیل آنکه تعهدی در اجرای این قوانین ندارند لذا آن‌ها را لازم الااجرا نمی‌دانند در نتیجه این موضوع ریسک ایمنی دریا نوردی را افزایش می‌دهد.

عباس نژاد با بیان اینکه توازن نداشتن کشور‌ها زمینه ساز افزایش هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی می‌شود گفت:. کشتی‌های اجرا کننده مقررات هزینه‌های بیشتری دارند در نتیجه لازم است قیمت ارائه خدمات خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کشور‌های حاشیه خزر در بحث نوبت دهی بیشتر شناور‌های خودشان را اولویت قرار می‌دهند افزود: به همین دلیل ورود کشتی‌های ما به بنادرشان با مشکلاتی روبرو است.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امضای چند سال گذشته کشور‌های منطقه خزر مبنی بر پروتکل تامین امنیت دریانوردی که امین آن نیز کشور آذربایجان است گفت: طبق بند موجود در این پروتکل کشور‌های منطقه می‌توانند در موضوعات مرتبط حمل و نقل دریایی تبادل نظر و توافق داشته باشند و پروتکل‌هایی را امضا کنند.

 ایران پیشتاز ارتقا امنیت دریانوردی خزر

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال‌ها است که جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و افزایش ایمنی دریانوردی در دریای خزر به دنبال توافقنامه کنترل و بازرسی کشتی‌های حاشیه خزر، توافقنامه شناسایی مدارک دریانوردی دریانوردان ایرانی وکشور‌های دیگر و توازن در ایمنی ناوگان طرفین حاشیه خزر است.

وی افزود: با توجه به پروتکل‌های قبلی بین کشور‌های منطقه خزر، فقط کشتی‌هایی می‌توانند در این دریا فعالیت کنند که پرچم یکی از پنج کشور را داشته باشند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در جلسه‌ای در حاشیه مجمع قبلی IMO با حضور مدیر عامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه، موضوع امنیت دریانوردی در خزر بررسی شد و ایران پیشنهاد تنظیم پروتکلی در این زمینه را ارائه کرد که ضمن استقبال روسیه و ترکمنستان، به برگزاری جلسات سال گذشته به دعوت ترکمنستان منجر شد.

عباس نژآد یاد آور شد: در این دو جلسه کشور‌ها روی متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر به توافق رسیدند.

توافق بر ضمیمه فنی و کنترل و بازرسی پروتکل سال گذشته

عباس نژاد با اشاره به حضور فعال ایران در این اجلاس و تایید دو موضوع مورد نظر ایران توسط سایر کشور‌ها گفت: آنکه قرار شد این پروتکل ضمیمه‌ای با نام توافقنامه همکاری‌های کشور‌ها در خصوص کنترل و بازرسی داشته باشد. همچنین مقرر شد این پروتکل یک ضمیمه فنی داشته باشد که در آن استاندرد‌ها و مقررات کنوانسیون‌های بین المللی قابل اجرا در خزر مشخص گردند.

وی با بیان اینکه طبق متن اصلی پروتکل تامین ایمنی دریای خزر، باید با حضور نمایندگان و مسئولین کشور‌های حاشیه منطقه خزر اجلاسی در رابطه با ایجاد ضمیمه فنی و توافقنامه کنترل و بازرسی تشکیل شود و پس از آن در اجلاس سران کشور‌های حاشیه دریای خزر به تصویب و پس از آن به تصویب مجالس کشور‌ها برسد توضیح داد: با تصویب این پروتکل تحول بزرگی در زمینه ایمنی و محیط زیست دریایی در خزر ایجاد می‌شود.

۷ آذر؛ تاریخ آغاز کمیته فنی پروتکل امنیت دریایی خزر


وی توضیح داد: ایران در اجلاس آخر ترکمنستان پیشنهاد میزبانی اجلاس بعدی را داد که خوشبختانه با پیگیری های وزرات امور خارجه و سازمان بنادر به موافقت رسید بنابراین مقرر شد طی روز‌های ۷ و ۸ آذر سال جاری نمایندگان ۵ کشور حاشیه خزر در ایران جمع و درقالب آن کمیته فنی که در متن پیش نویش پروتکل ترکمنستان تنظیم شده، دو پی وست پروتکل را تنظیم کنند.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ما برای پیش برد کار، دو پیش نویس توافقنامه کنترل و بازرسی و دیگری پیش نویس مقررات و استاندارد‌های احصا شده از کنوانسیون‌های بین المللی قابل اجرا در خزر را تهیه کردیم که از طریق وزارت خارجه به کشور‌ها اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون در صورتی که یکی از کشور‌های حاشیه خزر در اجلاس حضور نداشته باشد جلسه رسمیت پیدا نمی‌کند در نتیجه مشکلات بسیاری در این بخش ایجاد می‌شود گفت: تا به امروز ۴ کشور اعلام امادگی کرده اند و منتظر اعلام آذربایجان هستیم.

وی ادامه داد: توافق دیگر در کشور ترکمنستان این بود که از مشاوره IMO نیز استفاده شود و قرار است جلسه‌ای قبل از مجمع هفته آینده با حضور نمایندگان ۵ کشور برگزار شود و نحوه همکاری با IMO مشخص گردد.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ما با دنبال آن هستیم که در این اجلاس یا اجلاس بعدی، نمایندگان IMO حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران مقدمات ایجاد یک نظام و استاندارد هماهنگی را برای تامین ایمنی دریانوردی در منطقه دریایی خزر به وجود خواهد آورد.

عباس نژادتاکید کرد: انشا الله در اجلاس پیش رو، نمایندگان ما شامل سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه خواهند بود و کشور‌های دیگر نیز از بخش ایمنی سازمان‌های مرجع دریاییشان نمایندگانی را خواهند فرستاد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما کمک به ایمنی و در نهایت صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است تا به افزایش ایمنی و توازن از نظر اقتصادی بیانجامد گفت: اختلاف بین ناوگان‌ها زیاد و هر میزان شما ایمنی افزایش دهید متحمل هزینه بیشتر می‌شوید و این هزینه بیشتر در رقابت‌های اقتصادی بین کشور‌ها اثر گذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار